libertes schreef:De conclusie trekken uit deze test dat keurmerken geen waarde hebben is dus wel erg kort door de bocht.
Dat zijn niet geheel mijn woorden!
Wel trek ik de daadwerkelijke waarde in twijfel! Omdat wij aangesloten zijn bij webwinkelkeurmerk had ik deze resultaten uitgelicht.
Bij 51 winkels zijn 3 bestellingen geplaatst en geretourneerd. Bij 49% van de webwinkels zijn hierbij 1 of meerdere fouten/overtredingen gemaakt!
Dit percentage is dermate hoog, dat een incident hier weinig invloed op heeft. Bij het niet terug betalen van de verzendkosten had ik de 'incidenten' er al uit gefilterd en kwam op bijna 20% uit.
Als ik deze percentages als consument bekijk, heb ik niet het idee dat een keurmerk een garantie is voor een vlekkeloze online aankoop.
Als ik de percentages als webwinkelier bekijk, dan verbaasd het mij hoeveel collega's de regels aan hun laars lappen. ..
Men neemt wel de moeite om zich aan te sluiten bij een keurmerk, maar doet vervolgens niks met de regelgeving.
Zoals ik al aangaf ligt de verantwoordelijkheid van uitvoering bij de webwinkelier. Toch vind ik dat een keurmerk (in dit geval webshop keurmerk) zich duidelijk had mogen uitspreken over de webwinkels die zich niet aan de regels houden...
Ze houden zIch niet aan de regels/keurmerk code maar mogen wel het keurmerk blijven voeren?
Ben benieuwd naar de resultaten van volgend jaar!
