Het enige argument dat misschien stand houdt is je eerste argument:- een concurrent kan je kapot maken door onmogelijke combinaties te bestellen en retour te sturen. Een kleine webwinkel houdt het dan nooit lang vol aangezien iedere bestelling dan geld kost in plaats van oplevert.
- als ik een auto bestel in het rood, met bepaalde opties en de fabriek gaat die maken kan ik achteraf ook niet zeggen: doe er nog eentje maar dan in een andere kleur om te kijken welke ik mooier vind. Dan kies ik daarna uit die 2, of wellicht besluit ik dat ik het toch niet mooi vind.
- bij bijvoorbeeld letter stickers heb je 26 letters x 20 kleuren x 20 afmetingen x 20 lettertypes = meer dan 200.000 varianten van 1 product
Je hebt het echter over dat de klant kan kiezen uit slechts 6 afmetingen. Dat is niet echt maatwerk. Dat is eenzelfde keuze als een tshirt in maten S tot en met XXL- de klant geeft opdracht om de sticker te maken in de opgegeven specificaties, en de stickers hebben een beperkte houdbaarheid.
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Belangrijk is dat de wet niet zwart/wit is, er is altijd een grijs gebied. Als je echt aangeeft met uitleg dat een sticker na 2 weken kapot is, dan is je beperkte houdbaarheid uitgangspunt prima. Blijkt echter in de praktijk dat die sticker gewoon maanden goed is, dan zit je fout. Je kunt dus niet enerzijds tegen de klant zeggen dat een sticker beperkt houdbaar is en daardoor retouren weigeren en anderzijds tegen een klant die vraag of hij een sticker als cadeau voor over 1 maand kan bestellen vertellen dat het prima kan. Een rechter zet daar met zulk bewijs dan een streep doorheen. Belangrijk is dus dat je duidelijk communiceert en dat ook consequent doet.Wij maken hier op het bedrijf bijvoorbeeld veel autostickers voor klanten. Soms komen deze ze niet ophalen, of verlaat. Na bijv. 2 weken verdwijnt zo'n sticker dan in de prullenbak omdat het vel dat eroverheen zit om de sticker mee aan te brengen begint te bobbelen. Soms is dit na 2 weken zo, soms iets langer. Er is dus echt een houdbaarheidsdatum alleen varieert die en is die dus niet zoals bij bijvoorbeeld eten vooraf exact aan te geven.
Nu wil men hier uitbreiden met een webwinkel en veel meer consumentenproducten gaan aanbieden. De angst bestaat dus dat er veel retour komt (en als je bijv. 250 sticker modellen aanbiedt, in 20 kleuren en diverse maten) is de kans dat een bestelde sticker binnen korte tijd in precies die specificaties weer verkocht wordt minimaal.
In de praktijk betekend dat dus dat 99,9% van de retouren de prullenbak in kan.
@libertes: zeg jij nou feitelijk dat indien je duidelijk aangeeft dat de producten een houdbaarheidsdatum hebben na productie, je correct zit met het uitsluiten van een herroepingsrecht? Zou jij dit als keurmerk accepteren?