Re: Achteraf betalen met Afterpay

31
Ik heb van de week klarna gesproken en vanochtend afterpay, sisow heb ik helaas nog niet te pakken kunnen krijgen.

Ik heb het idee dat de achteraf betaaloptie van klarna zo duur is omdat je fijtelijk een rekening opend met een borgstelling die 30 euro per maand dit is alleen nodig om de klanten een optie van betalen in termijnen aan te bieden. Hoe ik het zie is jij sluit alvast een lening af voor je klant.
Dus moet ik ook nog op mijn site aan gaan geven dat geld lenen geld kost.
Of ik daar nou zo blij mee moet zijn ik weet het niet

Afterpay heeft dat niet en vraagt gewoon een transactie fee van 3,5- 4 %
En factuurkosten van 1,50 euro deze kan ik gewoon doorberekenen aan de klant.
Alleen bieden ze bij afterpay geen betaling in termijnen aan maar moet het bedrag gewoon binnen 2 weken worden betaald.
Zij zijn dus eigenlijk al meteen een incassobureau.

mmmmmmmm what to do. what to do

Re: Achteraf betalen met Afterpay

32
marja schreef:Zij zijn dus eigenlijk al meteen een incassobureau.
Dat klopt. Dat is eigenlijk juist het grote voordeel want rekeningen sturen en zo achteraf betalen kun je ook prima zelf faciliteren. Het is ook exact hetzelfde verhaal met al die aanbieders trouwens.

Volgens mij hoef je er niet bij te zetten dat geld lenen geld kost, want als ze de eerste rekening betalen, lenen ze (nog) niets. Bol.com hoeft het ook niet te noemen als je betaalt met een acceptgiro, terwijl je in die tussentijd wel 'een schuld' hebt bij Bol.com. Hoe dat juridisch zit weet ik niet precies maar dit valt volgens mij nog niet onder lenen. ;-)

Mogelijk dat Klarna bij de herinnering aangeeft dat geld lenen geld kost, maar dat is niet meer jouw verantwoordelijkheid (technisch gezien).
Nu op mijn weblogs:

Re: Achteraf betalen met Afterpay

33
Dirkjan schreef:Volgens mij hoef je er niet bij te zetten dat geld lenen geld kost, want als ze de eerste rekening betalen, lenen ze (nog) niets.
"Geld lenen kost geld" geldt pas als er kosten zijn verbonden aan de lening. Standaardgeval is een rentedragende lening met een aflossing van hoofdsom plus rente in termijnen.

Wel een interessante complicatie. Als je een paar euro of een percentage in rekening brengt voor achteraf betalen, is dat dan de "rente" of een "premie" voor een lening? Misschien inderdaad wel.

Re: Achteraf betalen met Afterpay

34
Beste Marja,

Naar aanleiding van uw bericht, geef ik graag even een verduidelijking van de zaken.

De banner “geld lenen kost geld” hoeft alleen geplaatst te worden als het gaat over betalen in termijnen, Klarna Account. Wanneer u in uw webshop enkel Klarna Factuur aanbiedt is er dus geen banner nodig.

De 30 euro die u noemde zijn de maandelijkse abonnementskosten. Dit is voor de ondersteuning die Klarna levert, bijvoorbeeld een account manager waarbij u altijd terecht kunt en een klantenservice voor zowel de webwinkelier als de consument.

Ook bij Klarna heeft u de mogelijkheid om kosten door te berekenen aan de klant, de hoogte hiervan kunt u zelf bepalen.

Zoals Dirkjan aangeeft zijn er enige overeenkomsten tussen de verschillende aanbieders. Bij het vergelijken is het daarom goed om te kijken wat uw eigen eisen en verwachtingen zijn; en daarnaast te letten op welke diensten er geleverd worden zoals ondersteuning bij integratie, internationale mogelijkheden en het proces wanneer een klant te laat betaald.

Mocht u nog verdere vragen hebben, dan kunt u uiteraard contact opnemen met onze verkoopafdeling.

Met vriendelijke groeten,

Aukje Zwartjes
Klarna BV
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Achteraf betalen met Afterpay

35
KlarnaBV schreef:De banner “geld lenen kost geld” hoeft alleen geplaatst te worden als het gaat over betalen in termijnen, Klarna Account. Wanneer u in uw webshop enkel Klarna Factuur aanbiedt is er dus geen banner nodig.
Goed dat Klarna zo actief is op het forum. Openheid en duidelijkheid stellen wij zeer op prijs.

Mag ik van de gelegenheid gebruikmaken om meteen de complicatie voor te leggen die ik zojuist aankaartte?

Stel, je koopt een nieuwe auto, maar je hoeft pas "met 0% rente" na 24 maanden te betalen. Als je meteen betaalt, is de auto € 1.000 goedkoper. Dan is mijns inziens wél de waarschuwing "geld lenen kost geld" op zijn plaats: de € 1.000 verschuldigde rente is verrekend in het totaal te betalen bedrag (de eindschuld).

De complicatie is dan dus: áls webwinkels kosten doorberekenen voor achteraf betalen met Klarna, AfterPay, enzovoort, hebben die kosten hetzelfde karakter als rente op een lening. Dat is weliswaar een kortetermijnlening, maar doordat het totaalbedrag of de "schuld" hoger wordt, geldt ergens toch "geld lenen kost geld".

Hoe zit het nu precies?

Re: Achteraf betalen met Afterpay

36
Beste Ward,

Bedankt, we blijven graag op de hoogte van wat er speelt bij onze webwinkeliers.
Het AFM heeft de “geld lenen, kost geld” campagne opgezet om consumenten bewust te maken van de gevolgen die verbonden zijn aan het afsluiten van een lening. Bij Klarna Factuur sluit de consument geen lening af, het is enkel een overeenstemming dat het betalen uitgesteld wordt met 14 dagen. Overigens staan de kosten die de webwinkelier besluit door te berekenen aan de klant hier los van, wettelijk gezien mag een webwinkelier zelf bepalen welke kosten hij per betaalmethode hanteert.

Met vriendelijke groeten,

Aukje Zwartjes
Klarna BV

Re: Achteraf betalen met Afterpay

37
Reactie van AfterPay B.V.:

AfterPay is juist geen incassobureau (we hebben ook geen eigen incassobureau), maar AfterPay is een klantvriendelijk betaaloptie.

Het klopt dat een consument 14 dagen betaaltermijn krijgt, maar bij uitblijven betaling volgt een klantvriendelijk traject. AfterPay biedt juist geen consumptief krediet omdat dit een geheel ander betaalproduct is dan acceptgiro.