Aansprakelijkheid, verzekering bij ongevallen door verkocht product

1
Beste lezer,

Ik opereer een onderneming waarbij ik regelmatig goederen koop bij (buitenlandse) retailers en die zelf als retailer doorverkoop aan consumenten. Mijn vraag is hoe ik mij het best kan afdekken tegen mogelijke risico's. Het grootste risico wat ik kan bedenken is dat een klant door een gebrekkig elektronisch apparaat grote schade lijdt (denk aan brand, letsel). Als deze klant mij vervolgens aansprakelijk stelt voor de schade heb ik een probleem, omdat juridische kosten in dat geval snel hoog op kunnen lopen en als de klant in het gelijk word gesteld ik jaren kan gaan werken om dat terug te betalen.

Ik heb momenteel de structuur van een eenmanszaak. Ik ben terughoudend om het tot een BV te maken, omdat ik dan meer belasting betaal.

Kan iemand mij vertellen of er verzekeringen bestaan die dit risico afdekken?

Alvast bedankt.

Re: Aansprakelijkheid, verzekering bij ongevallen door verkocht product

3
De vraag is eerder waar je je elektronica inkoopt. Koop je deze binnen Europa dan lijkt mij in het begin een gewone aansprakelijkheidsverzekering voldoende, omdat je zelf alles kan verhalen bij de fabrikant/importeur. Koop je de elektronica buiten Europa, voorbeeld China, dan wordt de importeur als fabrikant gezien, als er dan iets gebeurd is de importeur (jijzelf dus) verantwoordelijk. Het is dan erg belangrijk dat je er op let dat de apparatuur aan alle Europese regels (denk maar aan de CE-markering) voldoet, certificaten opvragen en verifiëren,...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Aansprakelijkheid, verzekering bij ongevallen door verkocht product

10
Wij kochten eerst alles uit de EU, geen verzekering nodig.
Nu ook China import, en daarvoor verzekerd. Is niet zo heel duur, maakt onderdeel uit van een pakket met andere zakelijke verzekeringen.
Ellende veroorzaakt door een product uit China kun je niet afwentelen, en al zou het kunnen, dan is dit door de afstand in de praktijk gewoon onmogelijk en onhandig.
Als je van je shop gaat leven (en er dus minimaal een modaal salaris uit haalt) dan moet je e.e.a. toch serieus aanpakken qua verzekeringen (ook bedrijfsschade verzekering bijv.)
Maar het valt wel mee hoe duur het is. Gewoon doen. Net als een AOV, dat valt ook wel mee, webshop eigenaren doen immers geen gevaarlijk werk, dus premie is niet zo hoog.