Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Storelaunchers
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 april 2017

Administratie = tijdrovend ?

05 april 2017

Hi, 

Graag had ik hier een inspirerende discussie begonnen over hoe jullie het administratieve gedeelte (stockbeheer, bestellingen, betalingen, retours, refunds, ...) van jullie webshop beheren en beleven. Uit mijn ervaring zijn er veel startende webshops die dit gedeelte onderschatten en er dan ook vaak spreekwoordelijk in verdrinken.

Het is natuurlijk wel een vitaal onderdeel van uw webshop, want wanneer de administratie correct bijgehouden wordt, kan er ook enorm veel uit geleerd worden (voorraadrotatie, customer lifetime value, etc.). Dit alles neemt wel veel tijd in beslag en kan soms de focus van het andere essentiële deel: marketing & sales wegnemen. 

Hoe staan jullie hier persoonlijk tegenover: zien jullie administratie als tijdrovend of als een boost voor je business en welke tips kunnen jullie aan starters/bijberoepers/webshop eigenaars in het algemeen meegeven? 
Download hier mijn gratis E-book: 'Hoe lanceer ik een webshop?' -> http://public.storelaunchers.com/e-book/
 
BertB
Berichten: 1026
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Administratie = tijdrovend ?

05 april 2017

Opdat wij allen een pro-pakket van storelaunchers gaan afnemen? :twisted:
Beginnende webshops verdrinken niet in de administratie omdat ze nog weinig te administreren hebben en gevorderde/geslaagde webwinkeliers hebben het goed uitbesteed of zelf een boekhouder in dienst. Waarover moeten wij hier dan discussiëren?
 
Storelaunchers
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 april 2017

Re: Administratie = tijdrovend ?

05 april 2017

Opdat wij allen een pro-pakket van storelaunchers gaan afnemen? :twisted:
Beginnende webshops verdrinken niet in de administratie omdat ze nog weinig te administreren hebben en gevorderde/geslaagde webwinkeliers hebben het goed uitbesteed of zelf een boekhouder in dienst. Waarover moeten wij hier dan discussiëren?
Bert, 

Opdat wij onze service nog zouden kunnen verbeteren. En tips & tricks zouden kunnen delen. Dat is mijn insteek. 

De fout die u, zoals velen maakt, is ervan uitgaan dat alles omtrent E-commerce zo vanzelfsprekend is. Wanneer je moet rekening houden met het voeren van marketing, prospectie, stockbeheer, verpakken van pakketjes, zorgen dat het op de post geraakt, eventuele terugbetalingen of klachten behandelen, kan ik mijn inbeelden dat er heel wat mensen hiervoor terugdeinzen. Zo besteden ook zeker niet alle geslaagde webwinkeliers dit uit. Ik kan dit nu zeggen omdat ik spreek uit mijn ervaring en ervaring van mijn klanten. 

Zo lijk het mij veel interessanter om aan te geven hoe u dit ervaart, uw feedback kan dan zijn: Ik besteed dit liever uit, want u maakt waarschijnlijk met plezier al die kosten om zo nog meer te kunnen focussen op verkoop en marketing. 

Dat lijkt me alvast relevanter voor de honderden mensen die dit forum bezoeken op zoek naar antwoorden om al dan niet een webshop te beginnen.
Download hier mijn gratis E-book: 'Hoe lanceer ik een webshop?' -> http://public.storelaunchers.com/e-book/
 
BertB
Berichten: 1026
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Administratie = tijdrovend ?

05 april 2017

Ik heb bijna 17 jaren ervaring met webshops en daarbij wellicht heel wat fouten gemaakt, maar niet die waarvan u mij verdenkt. Een webwinkel begint klein, met een paar verzendingen per week. Voordat er zoveel groei is dat het werk niet meer alleen gedaan kan worden zijn de meeste webwinkels een paar jaar verder of zijn ze wegens gebrek aan bestellingen al weer opgeheven. Bovendien worden webwinkels gestart door bestaande ondernemers die een extra verkoopkanaal zoeken en hun administratie al lang op orde hebben ofwel door vrijbuiters die wel eens iets anders willen dan tot hun 67e jaar elke ochtend naar de baas te fietsen. In een onderneming loop je op een zeker moment tegen een probleem aan en dan is het moment gekomen daar een oplossing voor te vinden. Het grootste probleem voor een startende webwinkel is het binnenkrijgen van bestellingen, niet de administratie, de retouren (als je het goed doet heb je die weinig) en de verzending (op elke straathoek is een afgiftepunt van PostNL waar je met je paar pakketjes terecht kunt)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Henri-Philippe
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 april 2017

Re: Administratie = tijdrovend ?

05 april 2017

Ik heb bijna 17 jaren ervaring met webshops en daarbij wellicht heel wat fouten gemaakt, maar niet die waarvan u mij verdenkt. Een webwinkel begint klein, met een paar verzendingen per week. Voordat er zoveel groei is dat het werk niet meer alleen gedaan kan worden zijn de meeste webwinkels een paar jaar verder of zijn ze wegens gebrek aan bestellingen al weer opgeheven. Bovendien worden webwinkels gestart door bestaande ondernemers die een extra verkoopkanaal zoeken en hun administratie al lang op orde hebben ofwel door vrijbuiters die wel eens iets anders willen dan tot hun 67e jaar elke ochtend naar de baas te fietsen. In een onderneming loop je op een zeker moment tegen een probleem aan en dan is het moment gekomen daar een oplossing voor te vinden. Het grootste probleem voor een startende webwinkel is het binnenkrijgen van bestellingen, niet de administratie, de retouren (als je het goed doet heb je die weinig) en de verzending (op elke straathoek is een afgiftepunt van PostNL waar je met je paar pakketjes terecht kunt)
Bert, 

Ik verdenk u van niets hoor. Wou gewoon even wijzen op de stellingen die u maakt. 

Zo zijn er ook veel succesvolle bijberoepers die tussen het opgeven van de job en het fulltime voor de webshop gaan, zitten. Alsook ondernemende expats die NL of BE beleveren en een webshop beheren vanuit het buitenland. Ook zijn er die ondernemers die heel sterk op explosieve hype's inspelen. Webshops die instant boomen, ik ken er zelf heel wat. Het hoeft heus geen jaren te duren. Er zijn er dus wel degelijk heel wat meer dan enkel die 'succesvolle ondernemers' of 'mensen die naar de baas fietsen'. Ieder zijn eigen mening uiteraard. 
 
BertB
Berichten: 1026
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Administratie = tijdrovend ?

05 april 2017

Inderdaad, met de discussie over het onderwerp zal het niet zo lukken!
 
Louis2
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 april 2017

Re: Administratie = tijdrovend ?

05 april 2017

Ik ben een starter en vind persoonlijk wel dat dit een interessante discussie is. Ik vond hier in het begin veel informatie over, maar niet allemaal even relevant. 
Ik had voornamelijk veel twijfels bij verzendkosten etc. en dan uiteraard ook het webshop platform. Ik heb uiteindelijk voor Shopify gekozen vanwege de integraties etc. die ik nodig had. 
Maar heb echt wel onderschat hoeveel tijd in pakketjes verzenden kruipt. Ik verkoop shorts en in mijn eerste maand heb ik er een honderdtal verkocht en ik was toen nog volop bezig met fotoshoots, website verder op punt zetten, etc etc. dus ik moet wel eerlijk toegeven dat ik toen een en ander uit oog verloren ben. 

Mijn tip, zorg dat je echt alles goed voorbereid, schat je vraag goed op voorhand in en zorg dat je iemand hebt die jou kan helpen met het maken van pakketjes en het verzenden er van. Ik deed dit eerst samen met mijn zus opdat ik dan volop bezig kon zijn met het verkopen B2C en B2B. 

Moest mijn markt in België en Nederland zijn zou ik wel voor Storelaunchers opteren, met wat ik nu weet is dat voor die prijs zeker geen overbodige luxe. 
 
svdhorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 juli 2014

Re: Administratie = tijdrovend ?

16 april 2017

Ik wil hier graag nog op reageren. Ik weet uit eerste hand dat er op dit moment ontwikkeld wordt aan een nieuw Open Source Boekhoudpakket met mini ERP, met koppeling naar de shoppingcart nopCommerce. Ik weet ook dat de basis gratis zal zijn en dat het naar verwachting eind 2018 wordt vrijgegeven voor de NL markt. Ik heb zelf de eerste onderdelen gezien en ben zeer, zeer onder de indruk.