Backlinks voor jouw shop
Geplaatst: 07 april 2017
Je hebt backlinks nodig
Je hebt (meestal) backlinks nodig voor jouw shop, wil je hoog in Google komen en gevonden worden door de mensen die jouw producten willen kopen. Een backlink is jouw URL, welke op een andere site / shop / blog, etc. is geplaatst, in de vorm van een klikbare hyperlink. Als ik hier link naar Google, dan heeft Google er weer een backlink bij: Google. Dit linkje (backlink) geeft kracht door. Daardoor word jouw website krachtiger, waardoor het zich beter positioneert in de zoekresultaten. De meeste (alle?) webshop-ondernemers weten heel goed wat backlinks zijn.
Hoe kom je aan backlinks?
De beste manier om aan de beste backlinks te komen (de meest waardevolle voor jouw shop), is linkbait maken en er daarmee voor zorgen dat anderen naar jou gaan linken. Omdat de informatie zo interessant is, zo waardevol is, zo leerzaam is of bijvoorbeeld erg amusant is. Het begint dus met het maken van informatie waar anderen naar willen linken. Liefst uit zichzelf.
Wat voor informatie moet je maken?
Je hebt dus informatie nodig waar anderen naar willen linken. De kans hierop is het grootst als de informatie relevant is. Zorg dat de informatie (de linkbait) zo goed mogelijk aansluit op je product, productcategorie of webshop als geheel. Het moet vooral erg goed aansluiten op wat jouw doelgroep (mensen met een site / shop / blog die naar jou kunnen linken), interessant vindt. Dit moet worden onderzocht (marktonderzoek, wat delen mensen graag over jouw onderwerp? of waar linken mensen naartoe?) en/of zonodig worden uitgetest (trail en error: wat goed presteert doe je meer van, wat minder presteert, stop je mee).
Naast relevantie is ook uniqueness erg belangrijk. Bestaat de content al die je wil maken? Dan kan je je tijd beter anders besteden. Goede linkbait is relevant en bevat unieke informatie, het is een heel nieuwe bijdrage aan wat er op internet al te vinden is.
Even een voorbeeld
Dit is een prachtig voorbeeld van een webhost, let even op de sidebar, rechts, onder 'latest posts': evohosting.co.uk/blog/web-development/prestashop/40-premium-free-prestashop-themes-2017/. Je ziet allemaal 'lists'. De beste 30, de beste 10, de beste 20, etc. Dat is linkbait. De pagina die je zojuist hebt bekeken is ook linkbait. Omdat de content zo handig is, zo bruikbaar is, is de kans groot dat mensen hier naartoe (gaan) linken. Het is waardevolle content.
Je kan de lijstjes bewaren als je inspiratie nodig hebt voor het kiezen van een theme, daarmee voorzien ze in een behoefte. Kortom: het is heel handige content. Iedereen heeft er wat aan. Omdat ze tijd investeren in het maken van goede content, trekken ze de aandacht van hun doelgroep en bouwen ze aan populariteit. En dat is precies waar Google naar op zoek is: populaire sites, die plaatsen ze het hoogst in Google. (even kort door de bocht geformuleerd)
Als je dit soort content maakt en actief promoot in de community (laat zien wat je voor moois hebt gemaakt), zal dit tot backlinks leiden en kom je hoger in Google (even kort door de bocht geformuleerd).
Wat wil Google?
We willen hoger in Google, zodat we meer bezoekers krijgen. Het is belangrijk om nauwkeurig te kijken hoe Google pagina's hoog in de zoekresultaten positioneert. Zij geven het volgende advies:
"The best way to get other sites to create high-quality, relevant links to yours is to create unique, relevant content that can naturally gain popularity in the Internet community. Creating good content pays off: Links are usually editorial votes given by choice, and the more useful content you have, the greater the chances someone else will find that content valuable to their readers and link to it" Bron: https://support.google.com/webmasters/a ... 6356?hl=en
Ideeën uitwisselen?
We zouden dit topic kunnen gebruiken om ideeën met elkaar uit te wisselen over goede content (linkbait) voor jouw shop. Zodoende kunnen we elkaar inspireren om goede content te gaan maken, zodat we invloed kunnen uitoefenen op hoe hoog we in Google staan.
Matt Cutts gaf een aantal jaren geleden de volgende ideeen: https://www.youtube.com/watch?v=MkLFlaWxgJA. (ik link nu naar zijn video, omdat de content heel bruikbaar is ). Naast de backlinks, is technische optimalisatie bijvoorbeeld, ook essentieel voor goede vindbaarheid.
Je hebt (meestal) backlinks nodig voor jouw shop, wil je hoog in Google komen en gevonden worden door de mensen die jouw producten willen kopen. Een backlink is jouw URL, welke op een andere site / shop / blog, etc. is geplaatst, in de vorm van een klikbare hyperlink. Als ik hier link naar Google, dan heeft Google er weer een backlink bij: Google. Dit linkje (backlink) geeft kracht door. Daardoor word jouw website krachtiger, waardoor het zich beter positioneert in de zoekresultaten. De meeste (alle?) webshop-ondernemers weten heel goed wat backlinks zijn.
Hoe kom je aan backlinks?
De beste manier om aan de beste backlinks te komen (de meest waardevolle voor jouw shop), is linkbait maken en er daarmee voor zorgen dat anderen naar jou gaan linken. Omdat de informatie zo interessant is, zo waardevol is, zo leerzaam is of bijvoorbeeld erg amusant is. Het begint dus met het maken van informatie waar anderen naar willen linken. Liefst uit zichzelf.
Wat voor informatie moet je maken?
Je hebt dus informatie nodig waar anderen naar willen linken. De kans hierop is het grootst als de informatie relevant is. Zorg dat de informatie (de linkbait) zo goed mogelijk aansluit op je product, productcategorie of webshop als geheel. Het moet vooral erg goed aansluiten op wat jouw doelgroep (mensen met een site / shop / blog die naar jou kunnen linken), interessant vindt. Dit moet worden onderzocht (marktonderzoek, wat delen mensen graag over jouw onderwerp? of waar linken mensen naartoe?) en/of zonodig worden uitgetest (trail en error: wat goed presteert doe je meer van, wat minder presteert, stop je mee).
Naast relevantie is ook uniqueness erg belangrijk. Bestaat de content al die je wil maken? Dan kan je je tijd beter anders besteden. Goede linkbait is relevant en bevat unieke informatie, het is een heel nieuwe bijdrage aan wat er op internet al te vinden is.
Even een voorbeeld
Dit is een prachtig voorbeeld van een webhost, let even op de sidebar, rechts, onder 'latest posts': evohosting.co.uk/blog/web-development/prestashop/40-premium-free-prestashop-themes-2017/. Je ziet allemaal 'lists'. De beste 30, de beste 10, de beste 20, etc. Dat is linkbait. De pagina die je zojuist hebt bekeken is ook linkbait. Omdat de content zo handig is, zo bruikbaar is, is de kans groot dat mensen hier naartoe (gaan) linken. Het is waardevolle content.
Je kan de lijstjes bewaren als je inspiratie nodig hebt voor het kiezen van een theme, daarmee voorzien ze in een behoefte. Kortom: het is heel handige content. Iedereen heeft er wat aan. Omdat ze tijd investeren in het maken van goede content, trekken ze de aandacht van hun doelgroep en bouwen ze aan populariteit. En dat is precies waar Google naar op zoek is: populaire sites, die plaatsen ze het hoogst in Google. (even kort door de bocht geformuleerd)
Als je dit soort content maakt en actief promoot in de community (laat zien wat je voor moois hebt gemaakt), zal dit tot backlinks leiden en kom je hoger in Google (even kort door de bocht geformuleerd).
Wat wil Google?
We willen hoger in Google, zodat we meer bezoekers krijgen. Het is belangrijk om nauwkeurig te kijken hoe Google pagina's hoog in de zoekresultaten positioneert. Zij geven het volgende advies:
"The best way to get other sites to create high-quality, relevant links to yours is to create unique, relevant content that can naturally gain popularity in the Internet community. Creating good content pays off: Links are usually editorial votes given by choice, and the more useful content you have, the greater the chances someone else will find that content valuable to their readers and link to it" Bron: https://support.google.com/webmasters/a ... 6356?hl=en
Ideeën uitwisselen?
We zouden dit topic kunnen gebruiken om ideeën met elkaar uit te wisselen over goede content (linkbait) voor jouw shop. Zodoende kunnen we elkaar inspireren om goede content te gaan maken, zodat we invloed kunnen uitoefenen op hoe hoog we in Google staan.
Matt Cutts gaf een aantal jaren geleden de volgende ideeen: https://www.youtube.com/watch?v=MkLFlaWxgJA. (ik link nu naar zijn video, omdat de content heel bruikbaar is ). Naast de backlinks, is technische optimalisatie bijvoorbeeld, ook essentieel voor goede vindbaarheid.