Onze ervaring leert dat afhakers wel vaak al hun gegevens invullen (wij hebben geen login), versturen, en dan pas afhaken (vaak om de prijs te checken, of er niet nog iets aan kosten bijkomt). Ik weet niet hoe het zit met standaard pakketten als osCommerce, Zen of Magento etc, maar wij vangen die gegevens wel op (dat moet ook wel, want de volgende stap is bij ons de betaling al).
Als ze uiteindelijk niet betalen, dan sturen we na een uur (iDeal expiratie is een halfuur, dus kan niet heel snel helaas) een mail. Daarin staat dat ze een bestelling hebben gedaan (wat in wezen ook zo is), maar dat de betaling om onbekende redenen mislukt is en we niet willen dat ze voor niets op hun pakketje gaan zitten wachten.
Daaronder twee links: eentje om de bestelling alsnog te betalen, en eentje om de bestelling te annuleren. Bij die laatste vragen we ook om een reden. Veel gehoord is "mijn vrouw had er net eentje gekocht"
Andere reden is vaak dat men op werk zit en niet met iDeal kan betalen omdat het "kastje" thuisligt. We halen op die manier een aardig aantal afhakers terug, omdat ze vanaf werk hebben gekocht, en het mailtje in hun mailbox thuis ligt. Vaak maken ze dan als ze thuis komen de bestelling alsnog af.