Veel kwam via promotie op Facebook en Instagram, maar dat lijkt niet meer te werken. Waarom weet ik niet. Ik doe hetzelfde in principe.
Heb je inzicht in de onderliggende oorzaken: waarom lijkt Facebook en Instagram niet meer te werken? (Edit: je schrijft dat je geen idee hebt, in dat geval zal je opnieuw moeten beginnen met data genereren). Als je de onderliggende oorzaak niet kan achterhalen, zal je een nieuwe start moeten maken en nauwkeurig data verzamelen. Na verloop van tijd op basis daarvan beslissingen nemen.
Bijvoorbeeld, als productpagina A, 500 bezoekers ontvangt vanaf een zeer relevante bron, waarom converteren mensen dan niet? Deze onderzoeksvraag is te beantwoorden d.m.v. een splittest of enquete bijvoorbeeld. Binnen een splittest kunnen er een heleboel zaken getest worden (alles), zoals jouw propositie t.o.v. die van een concurrent. Je wilt uiteindelijk weten waarom mensen niet bestellen, dit doe je door te testen. Dat levert data op. Daar blijkt wat uit. Op basis daarvan stel je bij en/of trek je conclusies. Het begint allemaal met data, anders zijn beslissingen nergens op gebaseerd. Of op gevoel, maar dat zou je het best kunnen voorkomen.
Als er nog geen goede data beschikbaar is,
moet er dus eerst opnieuw data gegenereerd worden. Zo krijg je inzichten, zodat je begrijpt wat je, waar precies, moet verbeteren.
Pak om te beginnen een top 3 of 5 van producten die je het liefst zou willen verkopen en waar voldoende vraag naar is. Of kies gewoon een simpele niche, bijvoorbeeld 1 productcategorie. Zorg dat er voldoende verkeer naar die productpagina's toekomt. Gebruik bij voorkeur alleen Adwords, zodat je weet met welke woorden mensen binnenkomen. (want dan kan je de relevantie meten, irrelevantie is veel voorkomende oorzaak van conversieproblemen). Via Adwords is werkelijk alles inzichtelijk, het is de beste tool om te gaan testen. (z
ou je bijvoorbeeld meerdere verkeersbronnen tegelijkertijd gebruiken, dan kan de oorzaak van lage conversie ook aan die verkeersbron liggen, ipv alleen aan jouw shop, dat zorgt voor extra ruis op de lijn).
Kies dus een niche of top 3 van producten. Stuur daar Adwords verkeer naartoe. Check of de bezoekers die binnenkomen, relevant zijn. Dit check je door te kijken welke zoekwoorden zij hebben ingevoerd. Dit vergelijk je met de pagina waarop deze bezoekers zijn binnengekomen (bestemmingspagina). Maak verder 2 advertenties per advertentiegroep, met URL 1: abc.nl/1/ en URL 2: abc.nl/2/. Test welke meer orders gaat genereren, pagina /1/ of /2/.
Als je weet dat er voldoende vraag is naar jouw producten, is het eerst van groot belang, dat je zo relevant mogelijk verkeer trekt. Dit is de eerste en belangrijkste stap die je moet controleren, wil je een order tot stand brengen. Anders verwoord: als iemand een koffie met 2 suiker wil bestellen, geef hem dat dan ipv een koffie met 3 suiker. De wens van de bezoeker moet 100% matchen met het aanbod op de pagina.
Of dat zo is, kan je meten met Adwords. Relevantie is de belangrijkste stap opweg naar een conversie. En met Adwords kan je tot in het kleinste detail zien of de vraag van de bezoeker, perfect aansluit of het aanbod op jouw pagina. (zo nee, dan heb je meteen een eerste verbeterpunt). Nadat de relevantie is gecheckt, zijn er veel andere zaken die getest kunnen worden. Ook hiervoor zou ik gebruikmaken van Adwords, om de bovenstaande redenen.
Slechts mijn 2 centen.
James Hardenberg