Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
ROXALY
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2019

Een droom die uitkomt!

19 mei 2019

Hoi,

Al enige tijd ben ik aan het nadenken/lezen om een eigen webshop met kinderkleding te beginnen. T leek in eerste instantie allemaal makkelijk na wat research word t toch wat lastiger daarom leek het me verstandig om eerst via fb, marktplaats en bv braderieën te gaan verkopen dit ook om voorlopig de kosten zo laag mogelijk te houden en kijken of het wil lopen omdat er natuurlijk best wel veel zijn. Echter lukt het me niet om bij een groothandel te kijken omdat ik geen kvk nr heb, eigenlijk kan ik zo ook geen inschatting maken met wat bv inkoop kosten zijn. Hoe hebben jullie dat gedaan? Ook ben ik aan het zoeken naar leveranciers vanuit Azië, heeft er hier iemand een betrouwbaar adres daar?
 
Franky
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 juli 2018
Contacteer:

Re: Een droom die uitkomt!

01 juni 2019

Probeer het in der daad eerst middels FB, marktplaats en braderieën. Maar simpel gezegd, inkoop - verkoop is KvK, ook al doe je het via FB marktplaats etc. Grote kans dat braderieën zelfs om een KvK vragen eer je kleding mag gaan verkopen.

Kleding importeren uit China / Azië, is risicovol. Je moet je afvragen welk kwaliteit je krijgt, hoe is het gemaakt en met wat? Merk en patentrecht, bepaalde symbolen die op bekende merken lijken etc etc. Importeer jij van buiten de EU, dan ben je juridisch gezien de leverancier en verantwoordelijk voor alle narigheid die daar uit kan voortvloeien.
 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Een droom die uitkomt!

02 juni 2019

je weet ook dat in de kleding sector veelal ruim 50% van de verkochte goederen wee retour komen hoop ik.
Dus zeer hoge kosten aan retouren en verzendkosten die je weer aan klanten terug moet betalen.
Maar verder is het dus een kwestie van een ondernemingsplan opstellen en daarin stap voor stap alles uitwerken.
 
ROXALY
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2019

Re: Een droom die uitkomt!

04 juni 2019

Qua leveranciers uit Azië, dat idee laat ik voorlopig varen omdat ik van meerdere heb gehoord dat de kwaliteit enz vaak aanzienlijk minder is.

Qua retour kosten, die zijn voor de klanten dit omdat ik de kleding betaalbaar wil houden.
Ik bel morgen om een afspraak te maken met de kvk.
Mochten jullie nog tips hebben dan hou ik me graag aanbevolen!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Een droom die uitkomt!

05 juni 2019

Qua leveranciers uit Azië, dat idee laat ik voorlopig varen omdat ik van meerdere heb gehoord dat de kwaliteit enz vaak aanzienlijk minder is.

Qua retour kosten, die zijn voor de klanten dit omdat ik de kleding betaalbaar wil houden.
Ik bel morgen om een afspraak te maken met de kvk.
Mochten jullie nog tips hebben dan hou ik me graag aanbevolen!
retour kosten zijn voor de klant ja, dat mag.
Maar stel dat je 1000 orders per maand verstuurd, dan is het in die sector dus niet vreemd dat je 500  tot 600 orders retour krijgt.
Die moet je dus terugbetalen aan de klant inclusief de verzendkosten die de klant voor de heenzending betaald heeft (500 a 600 x 5,95 euro dus (afhankelijk van de verzendkosten die je betaald)).
plus de kosten van 500 a 600 verzendverpakkingen + de kosten van personeel of je eigen tijd die je krijt was voor inpakken + de transactiekosten voor de PSP +  de kosten om de kleding te controleren en weer verkoopbaar te krijgen (een retour kost al snel ergens tussen de 10 en 17 euro per stuk) + dat je die goederen dus weer op de plank hebt liggen en de voorraad kosten van de producten die je mogelijk een maand onderweg hebt tussen jou, de klant en weer terug naar jou (dat zijn dus bij 1000 orders per maand al snel een 500 producten die je wel moet hebben maar dus niet kan verkopen omdat ze ergens in een retoursproces zitten)) enz.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Een droom die uitkomt!

05 juni 2019

1000 bestellingen voor een beginnende webwinkel? Per maand? Dat is een volstrekt onrealistisch scenario!:D
 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Een droom die uitkomt!

06 juni 2019

1000 bestellingen voor een beginnende webwinkel? Per maand? Dat is een volstrekt onrealistisch scenario!:D
misschien niet in de eerste maand, maar na paar maanden is dat echt niet zoveel hoor of het moet de bedoeling zijn een van de vele hobby ondernemers te worden.
en als is het de helft daarvan, dan nog steeds weegt het zeer zwaar op je begroting als je 50 a 60% retour komt en je al die kosten daarvan moet dragen en dus moet doorberekenen in de kostprijs  van de orders.
b.v. als je 50% retour krijgt en je verzendkosten is dus 5,95 moet je dus al 11,90 per order aan klanten doorrekenen om geen verlies te maken op de verzendkosten (en dat dus nog buiten de kosten van verpakkingsmateriaal die je ook dubbel moet doorberekenen in je kostprijs en de overige kosten van retouren)
 
ROXALY
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2019

Re: Een droom die uitkomt!

06 juni 2019

Ook met verpakkings kosten en retourneren heb ik rekening gehouden, dat schrikt me niet af:)
1000 orders in de maand, wauw dat zou fijn zijn!

Ik heb nog een vraag betreft eerste inkopen, ik heb zelf t idee om de eerste keer voor een paar honderd euro in te kopen, en dan met de opbrengst opnieuw in te kopen, echt klein beginnen. Maar is dat realistisch? Kan iemand mij vertellen bv wat een broek, shirt enz kost qua inkopen?

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!
Ik ben al een hele hoop wijzer geworden dankzij deze site
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Een droom die uitkomt!

06 juni 2019

Op zo'n kleine schaal verkoop je alleen wat wanneer je iets heel bijzonders te bieden hebt dat elders niet te krijgen is. Als je hetzelfde aanbiedt als alle anderen moet je je qua prijs onderscheiden en dat gaat bij inkoop op kleine schaal niet lukken. Je moet dus heel iets bijzonders hebben en niet een paar doorsnee broeken en shirts: dat lijkt mij vrij kansloos, al is kleding niet mijn domein. Niettemin succes in de komende jaren, want in een paar maanden slagen in deze business is iets te romantisch gedacht.
 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Een droom die uitkomt!

07 juni 2019

Ik heb nog een vraag betreft eerste inkopen, ik heb zelf t idee om de eerste keer voor een paar honderd euro in te kopen, en dan met de opbrengst opnieuw in te kopen, echt klein beginnen. Maar is dat realistisch? Kan iemand mij vertellen bv wat een broek, shirt enz kost qua inkopen?
dan komt weer tevoorschijn wat ik eerder aangaf.
Je marge/winst op die producten moet dus behoorlijk hoog zijn.

Je koopt voor paar honderd euro in, dat verkoop je allemaal. daarvan wil de klant 50% retour sturen maar dat kan paar weken ergens onderweg zijn (klant heeft 2 weken om retour te melden en nog 2 weken om retour te sturen) dus houd er rekening mee dat je steeds tot wel 50% van je voorraad ergens onderweg hebt.
Dus heel globaal moet je op 50% van de voorraad die je in eerste instantie inkoopt zodanig winst kunnen maken dat je de kosten van retouren kan dragen, de kosten van de overige 50% inkoop en nog voldoende winst hebt om nieuwe extra voorraad in te kopen.
Ook nog van belang is dus hoe snel je je geld voor die verkochte goederen binnen hebt.

Dit is even heel grof en ligt op bepaalde vlakken iets genuanceerder maar geeft wel een idee van waar je rekening mee moet houden en dat je flinke winst op de producten moet maken om het zo te kunnen doen.
Ben het er mee eens dat je iets heel bijzonders moet hebben om in deze branche zonder zeer groot startkapitaal wat te kunnen bereiken (het kan zeker maar zijn er maar weinig die dat lukt).
Lees maar eens wat meer op internet over hoe slecht het met de kleding branche gaat (online en offline).

Maar laat je vooral niet tegenhouden door mensen die roepen dat het allemaal niet kan als je zelf heel goed een bepaalde strategie hebt waarmee je voor jezelf zeker bent dat wel kan (tegen mij roept ook altijd iedereen dat wat ik doe niet kan).
Maar zou dus eerst eens een heel goed onderbouwd ondernemingsplan gaan schrijven met alle onderbouwingen, financiële plaatjes, inkoop, verkoop, marketing enz.
als je dat goed doet wordt je gedwongen om over elke stap van je bedrijf zeer goed na te denken en onderzoek te doen en zullen ook meeste antwoorden op je vragen beantwoord worden.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Een droom die uitkomt!

07 juni 2019

Dat "stenen" kledingzaken hun oude en minder goed lopende spullen al vrij snel stapsgewijs tot 70% afprijzen, geeft volgens mij al aan dat de marges op de nieuwe collectie behoorlijk hoog moeten zijn. Ik schat: productiekosten in Thailand 2 euro, groothandelsprijs in EU 6 euro, winkelprijs in NL 29,99 incl. btw (Correct me if I am wrong).
 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Een droom die uitkomt!

07 juni 2019

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Een droom die uitkomt!

07 juni 2019

Ik sprak geen oordeel uit: als er niets aan handel te verdienen valt, is er geen handel. Dan moet iedereen met een vuistbijl het bos in om zelf een wild zwijn te verschalken. (Je zal maar vegetariër zijn!)