Ik ben net begonnen met mijn bedrijf en maak gebruik van het programma offective. Ik handel in margegoederen en maak gebruik van de globalisatiemethode.
Een voorbeeld van een recente transactie:
Ik heb het product ingekocht voor €205, ik heb het product voor €256,95 inclusief de verzendkosten verkocht. De verzending doe ik via Post NL in de winkel en kost mij 6,95 belastigvrij.
Wat ik nu doe:
- De verkoop boek ik nu in 2 delen op dezelfde grootboekrekening (Verkoop margegoederen) : €205, 0% / 21% belasting verlegd. en dan de marge van: €51,95 waarover ik belasting hoog betaal, 21%. Ik vermeld de verzendkosten niet apart maar gewoon in de totale prijs.
- De inkoop boek ik in op de grootboekrekening (Inkoop margegoederen) voor €205. Ik boek de 6,95 in op de rekening inkoopkosten, belastingvrij.
In het programma komt nu te staan: actuele omzet: 256,95 minus de btw en de winst: marge - verzendkosten - btw.
Mijn vraag is of ik het zo goed inboek of een fout maak, ik hoor het graag!