Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
paula9
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 augustus 2012
Locatie: Amsterdam

Klacht Bol LVB Verkopen | BOL past titels en categorie aan | 90% omzetverlies

08 mei 2020

Beste mede-ondernemers,

Dagelijks valt de term 'uitzonderlijke tijden' ivm het Corona virus. Nu heeft BOL.com verkopen het voor mij nog een stuk uitzonderlijker gemaakt. Ik vraag mij af of iemand anders hier ervaringen mee heeft?

Wij verkopen sinds 2019 producten op Bol.com. Na het bekende probleem bij veel verkopers rondom het verwijderen van grote delen voorraad vanuit LVB (Bol.com fullfilment centre) vanwege opslagproblemen bij Bol.com LVB, zit ik nu met een nieuw groot probleem wat mij wederom heel veel geld kost. Onze dagelijks omzet is voor de producten in kwestie met zo'n 90% gedaald.

Het probleem: Onze producten zijn door Bol.com in een verkeerde categorie geplaatst en een irrelevante naam gegeven, sinds 28 april 2020. Bol.com heeft ondanks onze meldingen en aanpassingen dit niet gecorrigeerd. Ik word niet gecompenseerd en mijn verkopen zijn sterk gedaald.

Verkeerde categorie: Bedoel ik (als voorbeeld): Ons product is een speelgoedauto. Deze staat in de categorie speelgoed met als titel 'Houten Speelgoedauto | 25 cm groot | vanaf 3 jaar'

Toen is hiervan gemaakt: `auto` en deze in de categorie `bankstellen` geplaatst. 

- Na melding van dit probleem hebben wij gebeld en vijf follow up mails gestuurd. 
- We hebben uiteraard zelf dit probleem rechtgezet handmatig op alle 25 producten door ze handmatig aan te passen naar de juiste titel en categorie. Deze verbeteringen worden vanwege onbekende reden niet doorgevoerd.

Er wordt 'vermoed' dat er bots actief zijn op onze producten. Informatie wordt hierover niet gedeeld. Hoe wij dit kunnen stoppen / oplossen, wat hiermee bedoeld wordt: Niets.

Er is toen gecommuniceerd dat als deze (bots) niet gestopt konden worden, dat de artikelen in ieder geval tijdelijk offline moeten totdat er bij ons meer duidelijkheid was wat er exact aan de hand is en waar deze bots vandaan komen.
Ik vermoed dat in dit proces misschien iets is mis gegaan waardoor alle titels en kruimelpaden nu niet meer goed getoond worden op de site.



Ik krijg het gevoel dat Bol.com hier opzettelijk probeert mijn producten niet meer op Bol.com te tonen. Hoe kom ik van deze bots af? En ben ik de enige die last heeft van bots? Wellicht dat er iemand anders is die ook zijn producten in een donker hoekje heeft zien plaatsen door Bol.com vanwege bots?

Daarnaast: Ik vraag mij af of dit geen machtsmisbruik is? Hoe zien jullie dit?

Gelukkig streeft de EU naar transparantie op het gebied van marktplaatsen en hun regels.

Mocht dit probleem komende dagen niet opgelost zijn, dan zal ik een officieele klacht indienen op het platform van de Europe Commissie met betrekking tot online platformen, om zo te zien of de EU mij op dit gebied kan helpen. Ik heb inmiddels een lijst van informatie die ik kan delen, dus wie weet kan het mij en in de toekomst andere Bol.com verkopers helpen om tot een meer eerlijk platform te komen.

Ps iedereen kan klachten indienen op deze pagina.
 
cro007
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 februari 2020

Re: Klacht Bol LVB Verkopen | BOL past titels en categorie aan | 90% omzetverlies

14 mei 2020

Bekend probleem, concurrenten doen dit namelijk ook om jou schade toe te dienen. Ik heb inmiddels een accountmanager die geforceerd titels kan veranderen naar mijn wens. Dit was tot nu toe de enige oplossing om de juiste titels etc. door te voeren. Als iemand binnen bol.com jouw titel heeft veranderd, zal dit vast staan helaas. 
 
paula9
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 augustus 2012
Locatie: Amsterdam

Re: Klacht Bol LVB Verkopen | BOL past titels en categorie aan | 90% omzetverlies

15 mei 2020

Hi Cro007,

Klopt dit is een maandelijkse bezigheid, de titels terugzetten naar hun juiste format. Zelfs als ik bel dan doet Bol.com lastig met het aanpassen van titels. Het duurt vaak toch weer die 48 uur, waardoor ik 48 uur lang weinig verkoop. Erg frustrerend.

Ook gaf Bol.com aan dat ze het zien als marktplaats, dus ze laten het de verkopers onderling 'uitvechten', ze willen niet actief mensen bestraffen. Dat is letterlijk wat mij is verteld: Ze grijpen niet actief in. 

-----

Gek genoeg grijpen ze dan wel weer in wanneer het hun goed uitkomt. Bol.com heeft nu al mijn producten offline gehaald, nadat ze juist de dag ervoor weer met de juiste titel online waren geplaatst. Ik ontving slechts dit bericht:

Beste [Onze shopnaam],

Er is geconstateerd dat het botverkeer niet is gestopt en daarom zijn de
artikelen offline gehaald zoals aangegeven in de e-mail van eind maart
casenummer 6419****.

Met vriendelijke groet,

Sophie, namens Partner Prestatie Management

bol.com
http://www.bol.com 

--------

Daar moet ik het mee doen. Uiteraard heb ik vragen gesteld en gebeld. Ik en mijn collega hebben 7 a 10 emails gestuurd, en slechts op 3 een antwoord ontvangen. Uiteraard kan ik alles bewijzen. Wat een nachtmerrie... Valsspelers hebben duidelijk vrij spel op Bol.com en wij zien hier de dupe van zo lijkt het. 

Ik overweeg hier een zaak van te maken, ik ben immers mijn enige afzetkanaal kwijt, ik had alles volledig op Bol.com ingericht. Wat moet ik nu? Ik ben ten einde raad, ik zit met een gigantische voorraad producten.
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Klacht Bol LVB Verkopen | BOL past titels en categorie aan | 90% omzetverlies

15 mei 2020

Lijkt me inderdaad lastig als anderen je titels aanpassen en dat blijven doen en je zo dwarsbomen. Als ik het zo hoor heeft Bol geen heel goed systeem om dit tegen te werken... en inderdaad, kan allemaal natuurlijk automatisch (het aanpassen) dus als iemand kwaad wil kan 'ie veel doen en blijven doen.

Ik merk wel dat je heel erg het gevoel hebt dat Bol je dwarsboomt, maar die reageren misschien matig of sloom maar hebben weinig belang je tegen te werken... je draagt immers ook gewoon deel van je omzet aan ze af in ruil voor het producten verkopen op hun platform en bent dus hun klant. 

Dat er tijd tussen aanpassen zit en de verwerking bijvoorbeeld is nu eenmaal hoe het werkt, daar kun je wat van vinden maar 'zelfs' als je belt zit er tijd tussen, dan heb je misschien ook wel de verkeerde verwachtingen... Je gebruikt een platform, Bol heeft daar bepaalde service voor en bepaalde tijd van aanpassen. Dat kan je lastig vinden, en dat kan je omzet schelen, maar dat is nu eenmaal waar je voor kiest als je niet via je eigen website verkoopt.

Ook zeg je 'je wordt niet gecompenseerd' dus het klinkt alsof je bij Bol aanklopt met de vraag/eis om compensatie omdat je titels etc niet meer kloppen? Ook dat werkt zo niet, en dat klinkt ook weer alsof je heel erg vanuit je gevoel reageert.

Bekijk het feitelijk, kijk waar dingen mis gaan, hoe je dit kunt (laten) herstellen en blijf positief-kritisch maar wees ook open. Want als er anderen echt je dwars zitten door je namen steeds aan te passen (of alles in een categorie) kan ik me ook voorstellen dat Bol daar niet gelijk een oplossing voor heeft, en tijdelijk zaken lockt. 

Wat denk je te bereiken met een 'officiële' klacht bij het platform van EC? Bol dwarsbomen? Ook dat klinkt weer alsof je denkt vanuit je frustratie. Die is -HEEL BEGRIJPELIJK-  als er zulke dingen mis gaan die grote impact hebben en er ook slecht of niet gereageerd wordt / gehandeld om het op te lossen maar ....je komt er meestal niet dichter mee bij een oplossing als je niet feitelijk en concreet kunt zijn, en dus je emotie even opzij kunt zetten.

Dus mijn advies: 
- Vergeet compensatie en zet je emoties even opzij
- Wat gaat er nu feitelijk mis. past 1. Bol zaken aan of 2. andere verkopers / derden. Als ik het zo lees gaat het om 2. Ik geloof niet dat medewerkers bij bol je producten verplaatsen. Derden kunnen dat wel. Zijn er meerdere verkopers met jouw product? Concurrenten die je misschien willen dwars zitten? Ik zou me daar ook in verdiepen uiteraard zonder verdachtmakingen als je geen sluitend bewijs hebt.
- Ga constructief in gesprek met Bol. Stel je open voor meer uitleg, vraag die, en kijk wat je daar mee kan. Kijk vooral naar waar het nou mis gaat, waarom, en wat je kunt/nodig hebt om de problemen vanuit jou gezien op te lossen. Wees concreet, vasthoudend indien nodig. Wat kunnen zij doen? Wat niet? Waarom niet? 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Bolle
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 april 2021

Re: Klacht Bol LVB Verkopen | BOL past titels en categorie aan | 90% omzetverlies

07 april 2021

Goedendag, ben ook een onderzoek gestart wat ze veel doen is dubbel produkten verkopen 1 ervan is vtv produkten zij verkopen haarborstels dubbel met 2 ean nummers prijzen zijn ook verschillend om zo de concurrent voor te zijn, en dit ook nog onder bol select????? Zij verkopen het ook nog terwijl ze zelf aan geven in hun regelement dat dubbel verkopen niet toegelaten is BOL.

Mvrg,

Bollie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht