Moet ik sokken accepteren waar het karton af is gehaald? Die sokken zijn technisch gezien dan onverkoopbaar .... ik vraag me af of ik dit dus in mijn algemene voorwaarden mag opnemen.
Deze denkwijze kun je als online verkoper maar beter snel afleren.
Het mag niet, zoals Wouter al aangeeft, maar daarnaast werkt het
beperken van de rechten van je klant meestal ook tegen je. Je zult zien dat je straks dan in de problemen komt als je je wilt aansluiten bij een keurmerk, aansluiten bij platforms die je alsnog dwingen om dit te doen, met consumentenrechten als je naar het buitenland gaat versturen of dat jij slechtere recensies krijgt dan je concurrent als jouw voorwaarden strenger zijn.
Het is daarom meestal slimmer om vanuit de klant te denken. De wet is streng en als hierdoor jouw verdienmodel niet lukt dan moet je je prijzen verhogen of een ander verdienmodel zoeken. Als een op de tien klanten onverkoopbaar retourneert moet je een andere verpakking zoeken, je doelgroep aanpassen, duidelijker vooraf informeren om de retourkans te verkleinen of afspraken maken met je leverancier zodat zij jouw retouren accepteren.