Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
oudgebruiker41514

Retourzenden van sokken

15 juli 2020

Hallo.

Bezig zijnde met mijn algemene voorwaarden vraag ik me toch iets af. Ik ga sokken verkopen, een klant heeft 14 dag herroepingsrecht. Moet ik sokken accepteren waar het karton af is gehaald? Die sokken zijn technisch gezien dan onverkoopbaar namelijk. Een sok die past gewoon als het je maat is dus passens zoals met schoenen en kleding is niet nodig maar ik vraag me af of ik dit dus in mijn algemene voorwaarden mag opnemen.

Alvast bedankt
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Retourzenden van sokken

15 juli 2020

Dat denk ik wel dat het onder herroepingsrecht van. De maat kan wel goed zijn maar misschien zit die niet lekker of de sok heeft een dikkere naad als verwacht. Een blisterverpakking kan ook geretourneerd worden als deze is opengeknipt. Als dat niet zo zijn dan zou alle kleding in een onmogelijke verpakking worden verpakt om hier onderuit te kunnen komen.

Wellicht kan je ze op een andere manier verpakken als ze retour komen
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Retourzenden van sokken

16 juli 2020

Een consument heeft het recht om een product te proberen. Daarbij mag hij de verpakking openen. Als voorbeeld gebruik ik vaak een koffiezetapparaat. De consument mag een bakje koffie zetten met zijn nieuw aangekochte apparaat. Bevalt het niet, dan mag hij het apparaat terugsturen.

Zo ook met jouw sokken. De consument mag de sokken aantrekken en als ze niet bevallen, mag hij ze terug sturen. Daar kan je niet van af wijken. 

Als jouw sokken een verpakking hebben die niet meer te gebruiken is als hij geopend is, dan lijkt het mij vrij duidelijk waar de verbetering plaats kan vinden.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Retourzenden van sokken

17 juli 2020

Moet ik sokken accepteren waar het karton af is gehaald? Die sokken zijn technisch gezien dan onverkoopbaar .... ik vraag me af of ik dit dus in mijn algemene voorwaarden mag opnemen.
Deze denkwijze kun je als online verkoper maar beter snel afleren. 

Het mag niet, zoals Wouter al aangeeft, maar daarnaast werkt het beperken van de rechten van je klant meestal ook tegen je. Je zult zien dat je straks dan in de problemen komt als je je wilt aansluiten bij een keurmerk, aansluiten bij platforms die je alsnog dwingen om dit te doen, met consumentenrechten als je naar het buitenland gaat versturen of dat jij slechtere recensies krijgt dan je concurrent als jouw voorwaarden strenger zijn. 

Het is daarom meestal slimmer om vanuit de klant te denken. De wet is streng en als hierdoor jouw verdienmodel niet lukt dan moet je je prijzen verhogen of een ander verdienmodel zoeken. Als een op de tien klanten onverkoopbaar retourneert moet je een andere verpakking zoeken, je doelgroep aanpassen, duidelijker vooraf informeren om de retourkans te verkleinen of afspraken maken met je leverancier zodat zij jouw retouren accepteren. 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.