Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Schadevergoeding na overschrijding levertijd?

26 augustus 2020

Ik verkoop o.a. artikelen op bol.com.
Een klant heeft iets gekocht wat tijdens de hittegolf enorm populair was. Ik dropship deze artikelen. Op het moment van bestellen was er niks aan de hand. De dag erna begonnen grote vertragingen bij de leverancier. Kortom: de beloofde levertijd van 1-2 werkdagen werd uiteindelijk een week. Spijtig, maar verklaarbaar. Idiote run op zomer-artikelen. Compleet overmacht.
De klant wil nu een schadevergoeding. Het product is inmiddels allang geleverd, hij heeft het gebruikt, maar is toch uit op compensatie.
De Algemene Voorwaarden van bol.com zijn vrijwel gelijk aan de meeste andere shops, maar ik zit met een stukje interpretatie van dit:

Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.

Het gaat me om het vetgedrukte stukje.
Ik interpreteer dit als: de ondernemer moet binnen 30 dagen leveren, tenzij is afgesproken dat het ook wel later kan. (Denk aan bankstellen met 12 weken levertijd en dergelijke).

Wat mij betreft is de geschatte, bij het product aangegeven levertijd indicatief, en is de max. levertijd van 30 dagen zoals vermeld in de algemene voorwaarden leidend.
Maar je kunt het ook interpreteren als: de ondernemer moet binnen 30 dagen leveren, tenzij bij het product staat dat het binnen 1-2 werkdagen komt, en als dat dan niet lukt, mag je de ondernemer daaraan houden.

Het woordje 'tenzij' impliceert een tegenstelling, namelijk: binnen 30 dagen, tenzij... langer dan 30 dagen. Immers, 1-2 werkdagen is óók binnen 30 dagen en kan dus niet vallen onder hetgeen volgt na 'tenzij'.

Jullie mening?
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Schadevergoeding na overschrijding levertijd?

26 augustus 2020

Volgens mij heb jij gelijk zoals je het omschrijft.
Dat zie je ook aan het vervolg, want pas als de levertijd over de 30 dagen gaat moet er gewaarschuwd worden aan de klant dat de levertijd (van 30 dagen) niet gehaald kan worden. 
Dus ook als door omstandigheden de 1-2 dagen niet gehaald wordt maar 7 dagen wordt blijft het netjes binnen de 30 dagen. 
 
Jaap
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 februari 2010

Re: Schadevergoeding na overschrijding levertijd?

27 augustus 2020

Wat is de schade dan die de klant claimt opgelopen te hebben?

Meestal is mijn standpunt of hele koop ontbinden of niks. 
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Schadevergoeding na overschrijding levertijd?

07 september 2020

Wat is de aantoonbare schade van de klant?
Bij een online bestelling kan een zending ook zoekraken. Ik denk dat er alleen een claim ingediend kan worden bij een zakelijke overeenkomst waarbij een een specifieke levertijd wordt afgesproken.

Tevens zie ik dat als je besteld bij Bol.com een i staan bij de levertijd. En daar staat het volgende bij.

We doen er alles aan om dit artikel op tijd te bezorgen. Het is echter in een enkel geval mogelijk dat door omstandigheden de bezorging vertraagd is.

Dat lijkt me vrij duidelijk.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
TristanP
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 december 2017

Re: Schadevergoeding na overschrijding levertijd?

13 september 2020

De dag erna begonnen grote vertragingen bij de leverancier. Kortom: de beloofde levertijd van 1-2 werkdagen werd uiteindelijk een week. [...]
Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding. 

Het gaat me om het vetgedrukte stukje.
Ik interpreteer dit als: de ondernemer moet binnen 30 dagen leveren, tenzij is afgesproken dat het ook wel later kan. (Denk aan bankstellen met 12 weken levertijd en dergelijke).
Jouw interpretatie is fout. Jij geeft zelf al aan dat je een levertijd van 1-2 werkdagen belooft(!). Dat is weldegelijk een andere leveringstermijn dan binnen 30 dagen.

Nu is er sprake van een vertraging. In principe een klassiek gevalletje van overmacht, waarin er normaal gesproken niet zo gek veel aan de hand is. Als je zelf je Algemene Voorwaarden laat opstellen, laat je dit doorgaans ook nog nadrukkelijk verduidelijken. In dit geval is er echter iets vreemds aan de hand, want er worden toezeggingen gedaan waar geen wettelijke plicht toe bestaat.

Ten eerste stellen de voorwaarden dat klanten de overeenkomst kunnen ontbinden bij een vertraging. Dat is iets wat je bij maatwerkproducten normaliter niet doet, tenzij iemand je bijvoorbeeld extra betaalt voor een spoedklus. 

Relevant voor jou is dat er verder nadrukkelijk een schadevergoeding wordt toegezegd bij vertragingen. Aangezien de levering langer heeft geduurd dan toegezegd op de Bol.com website, alsook langer dan je had gepland, kan je wel degelijk spreken van een vertraging. Het is verder ook niet verduidelijkt dat vertraging zou slaan op levering buiten een termijn van 30 dagen. Je mag het dus gewoon letterlijk nemen.

Als je het mij vraagt ben je gewoon mooi in de aap gelogeerd met deze voorwaarden, die vrij duidelijk opgesteld zijn met de klant als uitgangspunt. Leuk als je handel gesmeerd loopt en je nét dat beetje extra wilt bieden, met de bijbehorende prijzen, maar in dit geval wat jammer.

Wat is de aantoonbare schade van de klant?
Bij een online bestelling kan een zending ook zoekraken. Ik denk dat er alleen een claim ingediend kan worden bij een zakelijke overeenkomst waarbij een een specifieke levertijd wordt afgesproken.

Tevens zie ik dat als je besteld bij Bol.com een i staan bij de levertijd. En daar staat het volgende bij.

We doen er alles aan om dit artikel op tijd te bezorgen. Het is echter in een enkel geval mogelijk dat door omstandigheden de bezorging vertraagd is.
Deze voorwaarden zijn juist opgesteld met particulieren als uitgangspunt. Zoekgeraakte paketten zijn trouwens per definitie het risico van de verzendende partij, tenzij anders overeengekomen. Dat ze aangeven dat levering kan vertragen betekent verder niet dat dan de overeenkomst niet hoeft te worden nagekomen. In feite zijn bij een vertraging gewoon de afspraken geldig die je daarover gemaakt hebt. Die zijn duidelijk, met de absurde toezegging schade te vergoeden. (Geen enkel bedrijf laat zelf zulke voorwaarden opstellen.)