Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Juridisch advies abonnement

02 september 2020

Hallo Allemaal,
De afgelopen tijd een paar keer achter elkaar "discussie" met klanten gehad omtrent retouren. b.v. om een geclaimde garantie waarbij bij terugkomst (duur retourlabel op mijn kosten) niks mis bleek te zijn.
en een geval waarbij de klant met tal van beweringen komt dat volgens bepaalde uitspraken een bepaald product niet onder hygiëne producten zou vallen of dat mijn verzegeling niet aan de juiste voorwaarden zou voldoen.
Daarbij worden verhalen zodanig ingewikkeld gemaakt dat voor mij vrijwel niet meer te controleren valt of ze wel of geen punt hebben.
Dit waren 2 klanten vanuit Buitenland dus extra complex omdat lijkt of per land nog aparte aanvullende regels zijn.

Wat ik doe is dus dat ik producten verkoop via tal van platformen door heel europa en dus klanten uit allerlei landen uit europa heb.
Nu zou het dus goed zijn als mijn algemene voorwaarden, retour en garantie voorwaarden en andere zaken eens goed gecontroleerd zouden worden door een partij die dat ook niet enkel voor NL kan nakijken maar ook hoe dat voor andere landen zit. maar waarbij ik ook met dit soort vragen terecht kan om duidelijkheid te krijgen of klant wel of geen punt heeft of dat ik dus in mijn recht sta.
nu had ik even snel gekeken naar partijen die daarbij zouden kunnen helpen zoals:

Thuiswinkel.org (niet helemaal duidelijk of die ook voor andere talen/landen helpen met dat soort vragen en voorwaarden)

Das.nl - maar daarover veel slechte verhalen gelezen

hellowlaw - zie veel ervaringen maar niet duidelijk wat zakelijk is en wat particulier

Ben dus benieuwd hoe jullie daarmee omgaan, hebben jullie partij die alle voorwaarden in meerdere talen hebben nagekeken en/of waar jullie naartoe gaan bij dit soort geschillen met klanten voor advies?

Ik verkoop dus hygiëne producten waarbij veel uitzonderingen zijn op retourrecht.
Groet

Daniel
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Juridisch advies abonnement

30 november 2020

Misschien een beetje een late reactie maar dit toch wat opvallende dingen. Zonder om te weten om welk product het gaat is het lastig te bepalen wat er wel en/of niet eronder valt. Wat zegt het platform waarop je verkoopt ervan?
De afgelopen tijd een paar keer achter elkaar "discussie" met klanten gehad omtrent retouren. b.v. om een geclaimde garantie waarbij bij terugkomst (duur retourlabel op mijn kosten) niks mis bleek te zijn. En een geval waarbij de klant met tal van beweringen komt dat volgens bepaalde uitspraken een bepaald product niet onder hygiëne producten zou vallen of dat mijn verzegeling niet aan de juiste voorwaarden zou voldoen.
Ik heb het vermoeden dat er 2 dingen door elkaar worden gehaald. Garantie en herzieningsrecht. Bij die laatste kunnen hygiënische producten worden uitgesloten. Maar een zeeppomp valt daar bijvoorbeeld niet onder. Maar bijvoorbeeld erotisch speelgoed kan worden uitgesloten van herzieningsrecht. Echter bij een defect heeft het erotisch speeltje gewoon garantie.

Blijkbaar hebben klanten klachten of problemen met het artikel. Problemen kunnen zich ook sporadisch voordoen. Dus in de tijd dat jij het product test werkt het wel maar als je hem zelf een weekje zou gebruiken zie je het probleem misschien wel. Het kost een klant ook moeite om contact op te nemen en retour te zenden en die zullen dat waarschijnlijk niet voor de lol doen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl