Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Lotte1988
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 september 2020

Checklist start webshop verhuur

21 september 2020

Hallo!

Door de corona tijden ben ik samen met 2 vrienden thuis komen te zitten en willen we vanuit huis een webshop starten om online spullen te verhuren, namelijk thuisbioscoop sets waarmee mensen thuis een eigen biosje kunnen opzetten. Nu heb ik zelf ook al een ander bedrijfje in het maken van websites, dus een aantal dingen heb ik al wel eens moeten regelen, namelijk:
- KvK nummer, 
- aansprakelijkheids verzekering, 
- algemene voorwaarden, 
- zakelijke rekening
- Software voor het opzetten van facturen
- Per kwartaal de btw aangifte doen

Nu komen er een aantal dingen bij omdat het niet gaat om het verlenen van een service (zoals bij webdesign) maar ook echt om spullen, die eerst bij één van ons in huis staan en na het huren ook weer terug gebracht moeten worden. Daarnaast doe ik het dit keer ook met 2 andere personen, anders dan met freelancen voor het bouwen van een website...
Ik zie dat hier heel veel eigen kennis is over het runnen van een webshop en zelf raak ik verstrikt in de circels van de KvK website waardoor ik er niet helemaal uitkom wat ik nou nodig heb en moet regelen. Zelf kan ik al wel bedenken dat een aantal dingen belangrijk zijn om nog extra te regelen:

- Spullen inkopen
- Verhuurovereenkomst maken met eventueel borg afspraak

Maar voor de rest vind ik het erg lastig. ik wil geen wetten overtreden wat weer zou leiden tot een boete oid. 

Mijn vraag is: heeft iemand tips of checklists over hoe ik kan zorgen dat we geheel binnen de wet een webshop kunnen starten? Mijn eerste gedachte is om advies bij de KvK zelf te vragen, maar wellicht heeft wel iemand hier een super goede tip. Ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld wel branchespecifieke checklists zijn die ik nog niet heb gevonden? Of een soort beslisboom waarin ik kan zien wat ik juist wel of niet moet regelen?

Alvast heel erg bedankt :D
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Checklist start webshop verhuur

21 september 2020

Qua regelgeving zat het gelijk zijn al een normaal verhuurbedrijf en/of webshop. Kijk eens op de website van andere (grote) bedrijven hoe dit dit regelen. Vooral gereedschap en partytenten worden veelal verhuurd.

- Over de borg dient geen BTW geheven te worden zolang deze wordt terug gestort.
- Wil je de goederen zelf gaan aanleveren of via een bezorgdienst? Bij dat laatste hoe zorg je dat het ook weer goed ingepakt wordt? Het lijkt me ook redelijk gevoelig materiaal. Ook iets om niet te onderschatten.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Plannable
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 oktober 2020

Re: Checklist start webshop verhuur

06 oktober 2020

Misschien iets uitgebreider dan een 'checklist', maar heb je een ondernemingsplan geschreven? In je ondernemingsplan geef je namelijk antwoord op al deze vragen en geeft je bovendien wat meer houvast en strategie richting de toekomst! 
Start goed met je eigen onderneming. Download ons invulmodel voor je ondernemingsplan: https://www.plannable.nl/ondernemingspl ... late-word/
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht