Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Kijktip: Tegenlicht zondag 27 sept. NPO2 22.10u: De schaduwkant van Retouren!

26 september 2020

Webwinkelen heeft een hoge vlucht genomen. De schaduwkanten van al die (gratis) retouren zijn hier wel bekend, maar in deze tegenlicht documentaire worden ze nog eens voor iedereen op een rijtje gezet.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Kijktip: Tegenlicht zondag 27 sept. NPO2 22.10u: De schaduwkant van Retouren!

28 september 2020

Iemand nog naar deze documentaire gekeken? Ik vond hem nogal verontrustend. Het sterkte mij in de overtuiging dat er iets gedaan moet worden aan al die gratis retouren en/of gratis verzending. Wanneer de consument in ieder geval  één keer de kostprijs gaat betalen voor hetzij heen of terugweg, dan zal niet alleen de milieubelasting van het transport, maar ook het ruimtebeslag van de retourcentra, de feitelijke onnodige arbeidsuren en de verkwisting en vernietiging van goederen die niet meer verkoopbaar zijn, flink afnemen. Bijkomende winst is het flink toegenomen consumentenbewustzijn en een eerlijker kans voor kleinere webwinkels t.o.v. Bol, Amazon en andere giganten. Om met een cliché te eindigen: "Een win-win situatie voor bijna iedereen".
Wie de documentaire niet heeft gezien raad ik aan hem nog eens op te zoeken!
 
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Kijktip: Tegenlicht zondag 27 sept. NPO2 22.10u: De schaduwkant van Retouren!

29 september 2020

Bedankt voor de link. Het was een interessant stukje. Je ziet ook goed dat de kleine ondernemer tegen problemen aan loopt en de grote het gewoon als service zien om de retour te accepteren. Toen die man zei dat sommige spullen er misschien wel jaren liggen snap ik dat ook niet. Opslag kost ook veel geld.

Laatst zag ik ook een programma over retouren. Zit was bij Zalando. Deze heeft nu een groot bord aan de kleding hangen waardoor het wel gepast kan worden maar niet gedragen. Ik zie vooral dat het bij kleding eigenlijk het grootste probleem is. Je hebt maten maar die kunnen anders vallen = meer maten bestellen en 100% zekerheid dat er wat retour wordt gestuurd. Daarna kampen ze nog met het probleem dat het 1 x gedragen is en daarna alsnog geretourneerd wordt.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Kijktip: Tegenlicht zondag 27 sept. NPO2 22.10u: De schaduwkant van Retouren!

29 september 2020

Het is wel jammer dat de documentaire niet iemand aan het woord laat die een goede suggestie voor een oplossing aan de hand doet. De webwinkelbranche als geheel bijt zichzelf steeds in de staart door het alsmaar meer verwennen van de consument met zogenaamd de laagste prijs, gratis verzending en gratis retouren. Zolang niemand een stapje terug doet (of vooruit, het is maar hoe je het bekijkt) houden we deze problemen die ook nog zullen verergeren. Zelfregulatie vanuit de branche zie ik nog niet zo gauw tot stand komen. De vrije markt is een groot goed natuurlijk, maar dit probleem zal die niet gaan oplossen, zodat er m.i. door de marktmeester (de overheid) actie ondernomen moet worden. Wanneer ik in een volgend dorp bij een stenen winkel een kledingstuk koop, vergoedt de HEMA mij ook niet de vervoerskosten en wanneer ik het wil ruilen of terugbrengen ook niet: bij veel webwinkels worden beide kosten wel vergoed. Er moet daarom (bij voorkeur op EU niveau) iets worden geregeld, bij voorbeeld door verplicht minimaal één maal de verzendkosten te berekenen (maar ik ben benieuwd of iemand nog andere heldere ideeën heeft!). De terechte maatregelen voor het beschermen van de consument zijn er via de EU toch ook gekomen? De EU landen hebben zich toch ook gecommiteerd aan het tegengaan van verspilling en het beperken van de CO2 uitstoot?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Kijktip: Tegenlicht zondag 27 sept. NPO2 22.10u: De schaduwkant van Retouren!

30 september 2020

Ja dat is inderdaad een gemiste kans. Gratis retourneren verbieden voor de klant kan de retourstroom wel iets beperken. Echter vind ik ook wel dat er bij de shop ook een zekere verantwoordelijkheid ligt.
- Juiste voorstelling van het product met de juiste product informatie.
- Een verpakking die gemakkelijk te openen en te sluiten is.
- Kwalitatief een goed product aanbieden.
- Verplicht een opgave van reden bij een retour zodat de webshop kan inspelen op een onjuiste informatie of belevenis van het product. Dit is momenteel niet verplicht. (EU-regelgeving)
- Grenzen beperken van het gebruik /  testen van het product. Een kopje koffie zetten of het gebruik van een frituurpan gaat me persoonlijk echt te ver. Dit is een product dat 100% zeker niet meer opnieuw verkocht kan worden en door de nieuwe koper ook niet geaccepteerd zal worden.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Kijktip: Tegenlicht zondag 27 sept. NPO2 22.10u: De schaduwkant van Retouren!

30 september 2020

Uiteraard ligt er veel verantwoordelijkheid bij de webwinkels en die is vaak ook al wettelijk geregeld. Het gaat er m.i. om de retourstroom flink te verminderen en dat gaat niet anders dan door het opwerpen van een substantiële drempel tegen het onbeperkt variaties van een artikel bestellen en het vervolgens merendeels (gratis) terugsturen van de artikelen. Ik kan zo gauw niet verzinnen wat je anders zou moeten doen dan een financiële prikkel in de vorm van het betalen van de retourkosten van de consument. Die frituurpan met het vet er nog in of die smerige, bijna afgeragde stofzuiger uit de documentaire zijn absoluut onacceptabel natuurlijk: die consument moet daarvan de consequenties dragen!