Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Beer01
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 januari 2021

Intra communautair

22 februari 2021

De fiscus stelt dat je bij een intra communautaire levering verplicht achter je factuur een afdruk van het op VIES opgezochte btw nummer moet nieten.
Dat is natuurlijk geen probleem.

Wat ik wel vreemd of onduidelijk vind is het volgende:

Hoe weet je zeker dat de koper wel gerechtigd is om onder dat btw nummer te bestellen?

Voorbeeld:

Een klant uit België bestelt bij een Nederlandse webshop vanuit een privé mailadres (bijvoorbeeld Gmail). Hij geeft als factuuradres een Belgisch bedrijf op met geldig btw nummer (opgezocht op VIES). Als verzendadres geeft hij zijn privé adres op.
Je kan dan de regels volgen en btw vrij leveren aan die klant, kopie VIES achter je factuur.

Maar als die klant helemaal geen connecties heeft met dat bedrijf dat hij noemt? Of is helemaal niet gerechtigd om iets te bestellen?

Heb je als ondernemer een plicht om zekerheid hierover te krijgen?
 
Krampex
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 januari 2021

Re: Intra communautair

23 februari 2021

De fiscus gaat niet van je verwachten dat je een gedetailleerd recherche onderzoek doet. Wat je wel kunt vragen is om de opdracht op briefpapier van hun onderneming te laten zetten met handtekening en die dan ingescand per email naar je toe te laten sturen. Dan heb je richting de belastingdienst voldoende bewijsstukken om aan te tonen dat je je best hebt gedaan de identiteit van de onderneming en de rechtmatigheid van de bestelling te onderzoeken.
 
Beer01
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 januari 2021

Re: Intra communautair

23 februari 2021

Ja, natuurlijk, ik kán dat doen, maar juist mijn vraag is: MÓET ik dat doen?
Ik lees het nergens in de regels, dus waarom zou ik dat doen? Ik lees alleen de regel over de VIES check.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Intra communautair

23 februari 2021

Bij twijfel gewoon niet leveren!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Krampex
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 januari 2021

Re: Intra communautair

23 februari 2021

De opdracht lijkt niet door de "smell-test" te komen. Het email adres van de opdrachtgever is een privé account en het leveradres een privé adres. Dat je hier komt vragen geeft al aan dat je zelf denkt dat je je niet achter het excuus "te-goeder-trouw" kunt verschuilen. Dus mocht de fiscus bij een controle later echt dieper gaan graven dan wordt het lastig voor jou om dat te verdedigen. Dus MOET het: nee, maar je maakt het jezelf wel onnodig lastig.

Het aanleveren van een getekende opdracht is niet een belastende activiteit voor een bedrijf. Dat doen ze dagelijks in transacties met andere bedrijven. Het sturen van een email met het verzoek van een getekende opdracht kost trouwens minder moeite dan het posten van een bericht hier op het forum. Als je die email had verstuurd had je de opdracht al lang binnen gehaald, of je had uit hun antwoord zeker kunnen opmaken dat het geen zuivere koffie was.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Intra communautair

23 februari 2021

Van mijn Belgische zakelijke contacten heb ik begrepen, dat de BE belastingdienst heel precies is op dit terrein. Ik zou er geen risico mee nemen.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intra communautair

25 februari 2021

Je haalt belastingzaken en fraude door elkaar. Jij moet je belastingpapieren kunnen aantonen zodat de belastingdienst ziet dat jij niet fraudeert, maar hebt verder maar beperkte plicht om te zien of je zelf niet wordt opgelicht.

Ik zou me dus niet zo zeer drukmaken om de belastingdienst, maar vooral om de betaling. Heb jij je geld al binnen?
Bij twijfel gewoon niet leveren!
BertB heeft natuurlijk wel een punt. Misschien is het niet verplicht om het uit te zoeken, maar als je zelf al zoveel twijfels hebt waarom wil je dan eigenlijk leveren?
 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: Intra communautair

25 februari 2021

Ik hanteer de simpele regel: afleveradres moet overeenkomen met het bij VIES vermelde inschrijving. 
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intra communautair

25 februari 2021

Ik hanteer de simpele regel: afleveradres moet overeenkomen met het bij VIES vermelde inschrijving. 
Dan zul je tijdens de lockdownperiodes heel wat bestellingen mislopen. Veel bedrijvenlocaties zijn (deels) gesloten. 
 
tazzmain
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 januari 2014
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Intra communautair

25 februari 2021

Wanneer je aan kunt tonen dat je een VIES check hebt gedaan en het factuur adres komt overeen dan heb je aan je verplichting voldaan.
Als de klant het dan ook nog naar een ander adres laat sturen is dit aan de Belgische belasting om te checken mochten ze argwaan hebben/krijgen.
Goed gereedschap hoeft niet duur te zijn: https://www.lowbudgets.nl
 
Beer01
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 januari 2021

Re: Intra communautair

26 februari 2021

Ja, precies, VIES check en overeenkomst met factuuradres.
Dat is je plicht, meer niet.

Dus wat als de Belgische fiscus argwaan krijgt en het blijft fraude, bij wie kloppen ze dan aan?
De verkoper heeft aan z’n plichten voldaan. 
De koper heeft onterecht btw vrij gekocht, dus bij de koper zou je zeggen.