Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
oudgebruiker41514

Ervaringen met verzendkosten, wil het misschien een euro duurder maken

12 juli 2021

Beste mede webwinkel eigenaren,

Ik zit de laatste tijd nogal te dubben over de verzendkosten. Ik heb ze nu op 3,95 staan en ik verkoop redelijk goed. Eerst dacht ik met brievenbuspost goed af te zijn omdat dat ook 4 euro is, geen erg in hebbende dat er nog 69 cent btw van die 3,95 afging. Bij een grotere bestellingen nam ik die extra 2 euro voor mijn rekening. Maar ook daar kwam dus ook die 69 cent BTW bij. Nu heb ik goeie marges en dan lijkt 69 cent niks. Maar heb de laatste tijd veel kleine bestellingen, als deze dan ook nog eens met Klarna betaald word en je haalt er ook de Google Shopping kosten vanaf dan blijft er ineens veel minder over.

Nu zit ik dus te denken om te verzendkosten die te klant moet betalen te verhogen naar 4,95. In mijn beleving maakt het voor veel mensen niet uit, want als je 1 paar sokken koopt voor 4 euro en er ook nog 4 euro verzendkosten bij betaald dan kijk je er dus niet naar... Ik vraag me dus echt af of dit negatief zal uitpakken voor mijn verkopen en wat andermans ervaring hier mee is. Als ik bij de concurrentie kijk zijn er een aantal die ook 4,95 hanteren en de rest 3,95.

Het zou bijvoorbeeld ook zo maar kunnen zijn dat mensen juist een pak sokken erbij kiezen om de verzendkosten voor hunzelf te verdelen over meer producten? Of ze zijn misschien geneigd om naar de drempel voor gratis verzending toe te werken. Ik heb soms echt het idee dat mijn 'lage' verzendkosten mensen niet triggerd om meer te bestellen. Maar aan de andere kant ben ik bang dat het misschien toch mensen afschrikt?

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken. Over het algemeen is het natuurlijk lagere verzendkosten meer verkopen, maar wellicht ligt het toch net iets anders vaak. Kort samengevat wil ik mensen een klein beetje richting een grote bestelling pushen, en als ze dan toch klein bestellen dan geven ze er toch weinig om of ze nu een euro extra betalen of niet.

Het zal toch een keer proberen worden en kijken of de bestellingen teruglopen, desalniettemin kijk ik uit naar jullie ervaring!

Alvast bedankt
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Ervaringen met verzendkosten, wil het misschien een euro duurder maken

12 juli 2021

Gebruik je het brievenbuspakje?
Met (digitale) postzegel ben je bij de lagere gewichten soms goedkoper uit. Ik gebruik zelf een frankeermachine (een beetje ouderwets maar ik heb hem nu eenmaal) voor de lichtere brievenbuspost in een (bubbel)enveloppe.
 
oudgebruiker41514

Re: Ervaringen met verzendkosten, wil het misschien een euro duurder maken

13 juli 2021

Het probleem is dat het al gauw niet meer in de brievenbus past, ook bij sokken. En dan leg ik er geld bij. Zit gewoon erg te worstelen met met mijn prijzen.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Ervaringen met verzendkosten, wil het misschien een euro duurder maken

15 juli 2021

Scheelt het misschien iets als je ze vacuüm kan trekken. Ook hier zitten natuurlijk kosten en arbeid in. Ook het gewicht zal snel boven de 100 gram komen schat ik zo waardoor het voordeel niet meer zo groot is.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Ervaringen met verzendkosten, wil het misschien een euro duurder maken

15 juli 2021

Heb je al golfkartonnen brievenbusdoosjes gebruikt? die zijn iets zwaarder dan een bubbelenveloppe, maar zorgen er voor dat de zending altijd door een gestandaardiseerde brievenbus past.
 
oudgebruiker41514

Re: Ervaringen met verzendkosten, wil het misschien een euro duurder maken

15 juli 2021

Ja dat is het proberen waard, ga ik eens naar zoeken.

Maar dan vraag ik me nog steeds af wat het verschil gaat zijn met het voeren van 3,95 of 4,95 aan verzendkosten. Mocht het dan een pakketjes worden dan schiet ik er minder bij in, en misschien zijn mensen sneller geneigd meer te kopen?

Ik merk namelijk veel kleine bestellingen op waar mensen soms netzoveel aan verzendkosten kwijt zijn dan aan het product zelfs, dus volgens mij geven ze er niks om...
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen met verzendkosten, wil het misschien een euro duurder maken

16 juli 2021

Waarom probeer je het niet eens een weekje?
 
oudgebruiker41514

Re: Ervaringen met verzendkosten, wil het misschien een euro duurder maken

29 juli 2021

Ja gaat dat idd doen! Ik zal hier wel terugkoppeling geven!
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Ervaringen met verzendkosten, wil het misschien een euro duurder maken

30 juli 2021

Maar dan vraag ik me nog steeds af wat het verschil gaat zijn met het voeren van 3,95 of 4,95 aan verzendkosten. Mocht het dan een pakketjes worden dan schiet ik er minder bij in, en misschien zijn mensen sneller geneigd meer te kopen?

Ik merk namelijk veel kleine bestellingen op waar mensen soms netzoveel aan verzendkosten kwijt zijn dan aan het product zelfs, dus volgens mij geven ze er niks om...
Als een klant niet goed weet hoeveel een product normaal kost, dan kan je beter lage verzendkosten hebben en het product wat duurder maken.

Ik heb in mijn webshop per product ingesteld hoeveel stuks er door de brievenbus past. Hierdoor kan ik verschillende verzendtarieven doorberekenen voor brievenbuspost en pakketten en kunnen klanten altijd voor afhalen bij een servicepunt kiezen, zonder dat dit mij verlies op de verzendkosten oplevert. Het nadeel is wel dat het nu eerder een pakket wordt, omdat de brievenbusdozen nu niet 100% gevuld kunnen worden doordat het aantal stuks dat door de brievenbus past aan de voorzichtige kant is ingesteld.
 
Amel
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 februari 2021
Contacteer:

Re: Ervaringen met verzendkosten, wil het misschien een euro duurder maken

21 augustus 2021

Je moet eens kijken hoeveel klanten bereid zijn om meer te bestellen voor een gratis levering. ALs je vooral kleine orders hebt kun je best de verzendkosten verhogen. ALs je merkt dat het negatiefis voor je verkoop dan kun je het altijd verlagen.
 
Grijze
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 februari 2014
Locatie: Oosten

Re: Ervaringen met verzendkosten, wil het misschien een euro duurder maken

07 januari 2022

Ik weet dat het een oude topic is maar kan toch wat ervaringen vertellen.
Wij hadden eerst (tot jaar geleden) 3,95 verzendkosten, beetje meedoen met de concurrenten, maar ook helaas veel kleine orders van een paar euro die niet in brievenbusdoosje past. Nu de verzendkosten toch steeds bleef stijgen eerst een jaar verzendkosten voor bestellingen tot 20 euro op 4,95 gezet en bestellingen tussen 20 en 60 op 3,95.  Boven de 60 was gratis verzenden. Veel klanten bestelde nu meer om die euro korting te krijgen. Geen klant verloren en de besteding ging per klant ging iets omhoog. Nu heb ik, December 2021, het voor alles op 4,95 gezet omdat de tarieven weer gestegen zijn. Tot nu toe geen klachten, dezelfde verkoop als vorig jaar, al is het vertekend door lockdown.
 
icefuclaa
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 augustus 2023

Re: Ervaringen met verzendkosten, wil het misschien een euro duurder maken

08 augustus 2023

Voor elk artikel in mijn online winkel heb ik het maximale aantal stuks gespecificeerd dat per gewone post kan worden verzonden. Zo kan ik mijn verzendkosten terugverdienen door aparte tarieven te rekenen voor brievenbuspost en pakketten, en kan de consument er altijd voor kiezen om af te halen bij een servicepunt. Aangezien het maximale aantal dingen dat door de brievenbus kan worden verzonden nu aan de conservatieve kant is ingesteld, is het nadeel dat het item nu meer een pakket is dan voorheen.
coreball
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht