Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

juiste werkwijze magazijn

12 augustus 2021

hallo allemaal,
Ik hoop dat jullie wat advies voor me hebben.
Tot en met december 2020 zat ik thuis gevestigd en verzond ik mijn producten vanuit kamer van 8 vierkante meter.
Sinds januari heb ik een kantoor/magazijn van 35 vierkante meter en per 1 september krijg ik sleutel van een nieuw kantoor/magazijn van 316 vierkante meter.

Nu ben ik echter aan het nadenken over hoe ik het geheel in nieuwe magazijn zal gaan organiseren en hoe ik de in en uitgaande stromen goed en efficient kan verwerken.
Magazijn bestaat uit 2 lagen. beneden verdieping van 118 vierkante meter, daarin een tussenvloer van 80 vierkante meter.

Nu heb ik verschillende goederen stromen.

Meeste producten komen binnen en worden dezelfde dag nog per 1 of 2 producten ingepakt en naar klanten verzonden.
Goederen moeten dus snel ingeboekt worden en direct weer te pakken zijn door degene die de orders inpakt.
Nu hebben we legbordstellingen staan waarin we alle producten neerleggen (nadat we zelf eerst nog verzegeld hebben), dan zijn alle pakbonnen en verzendlabels geprint en gesorteerd en worden de juiste producten bij juiste pakbonnen gelegd. vervolgens staat 80cm vanaf de legbordstelling een paktafel waarop vervolgens alles ingepakt wordt en ingepakte pakjes gaan weer terug in de stelling waarin de producten ook lagen. dat ligt elkaar regelmatig in de weg, vooral als veel orders zijn.
verzendlabels en pakbonnen zullen straks pas geprint worden op moment  dat producten in het systeem op voorraad geboekt zijn en ze ingepakt gaan worden.

Dan heb ik producten die binnenkomen en die met heleboel tegelijk naar een ander magazijn gestuurd moeten worden (bol lvb, amazon fba enz.)
Grootste deel daarvan komt ook pas binnen op de dag dat we het weer verzenden. ander kleiner deel komt gedurende de week binnen en blijft dan wachten tot de bulk binnen is en gaat samen daarmee weg.

dan heb ik nog deel wat ik op voorraad hou in grotere aantallen of retourproducten die langer op de plank blijven liggen tot ze verkocht zijn.

Nu probeer ik hier dus een juiste manier van werken in te vinden zodat alles efficient verloopt en elkaar niet in de weg ligt/staat en dus voor zowel degene die inboekt als degene die verpakt allemaal snel en makkelijk te vinden en pakken is.

Betreft software: we gaan werken met Odoo.com en daarin wordt de voorraad bijgehouden en orders verwerkt. maar hoe bepaal ik dus de meest logische en effectieve magazijn indeling met bijbehorende logica en verwerking?

Benieuwd of jullie hier goede tips voor hebben.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: juiste werkwijze magazijn

13 augustus 2021

Heb je jouw producten al ingedeeld op omloopsnelheid? Het bespaart je veel gewandel als je hardlopers dichtbij de paktafel hebt liggen. De ABC-methode, zoals dit soms wordt genoemd, is vaak een eerste stap van magazijnoptimalisatie. Zie ook https://www.ecommercenews.nl/tag/magazijn/ en https://www.ecommercenews.nl/magazijn-v ... -zo-begin/
 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: juiste werkwijze magazijn

13 augustus 2021

bedankt voor je reactie.
bijna alles komt dus binnen en gaat binnen paar uur direct de deur weer uit.
dan kleiner deel wat een paar dagen blijft liggen en dan dus in bulk de deur weer uitgaat.
Dan heb ik paar eigen merken die ik deels zelf zal verzenden en deels dus weer met bulk meestuur naar magazijnen van platformen hiervan zal deel in grotere hoeveelheden binnen komen. De bulk zal dan op verdiepingsvloer gezet worden en eerste grijp vooraad in magazijn beneden .
wat wat langer blijft liggen zijn dus de retour gekomen goederen (hoewel mijn systeem strak daar speciale aandacht aan geeft om dat zo snel mogelijk te verkopen).

er is dus niet echt iets als omloopsnelheid aangezien 98% van mijn assortiment niet in mijn magazijn ligt.

Heb niet een echt standaard manier van werken dus.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: juiste werkwijze magazijn

13 augustus 2021

Wauw, het klinkt al best efficient eigenlijk! Wat is dan precies je vraag? Want als het allemaal weer snel verkocht is dan is het toch gewoon een kwestie van alles zo dichtbij mogelijk bij de paktafel leggen en zo snel mogelijk de voorraad naar buiten krijgen? Of wil je het orderpicken automatiseren? 

Ooit, lang geleden, was het Dixons-magazijn een aardig voorbeeld van Just-in-Time-logistiek. Ze hadden de voorraad van de webshops en winkels in een magazijn en het grootste deel wat die dag binnenkwam ging er ook weer uit. Ze hadden een goede manier om prioriteiten te stellen welke orders het eerst gepickt moesten worden en welke artikelen ze bewust juist wat verder weg legden, ook vanwege inbraak of zelfs diefstal van medewerkers. 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.