Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Susan1983
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 augustus 2021

Inkoopartikelen als promotiemateriaal (bedrukte shirts)

27 augustus 2021

Lastig om een juiste titel te vinden maar hopelijk is mijn vraag duidelijk.
Ik bedruk gepersonaliseerde shirts. Nu heb ik momenteel nog een beperkte voorraad, gezien ik net gestart bent. Nu wil ik voor mijn website en social media foto's maken van mijn eigen kinderen en nichtjes met deze bedrukte shirts, zodat ik niet alleen statische afbeeldingen heb. De kinderen zullen dit vervolgens nog dragen. Valt dit dan onder promotiemateriaal of privé gebruik?
Ik zie op instagram ook veel mensen shirts gratis weggeven als reclame voor hun webwinkel, eigenlijk is dat hetzelfde. 

Moet ik deze shirts dan afboeken op promotiekosten (dus wel btw terugvragen) of die paar shirts op privégebruik (geen btw terugvragen) boeken?

(ik neem nog geen deel aan de KOR, dan valt dit probleem misschien ook helemaal weg maar vooralsnog maak ik nog weinig omzet dus 1e kwartaal sowieso nog BTW teruggave)
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inkoopartikelen als promotiemateriaal (bedrukte shirts)

30 augustus 2021

Nu wil ik voor mijn website en social media foto's maken van mijn eigen kinderen en nichtjes met deze bedrukte shirts, zodat ik niet alleen statische afbeeldingen heb. De kinderen zullen dit vervolgens nog dragen. Moet ik deze shirts dan afboeken op promotiekosten (dus wel btw terugvragen) of die paar shirts op privégebruik (geen btw terugvragen) boeken?
Beide kan, maar ik zie het als promotiekosten omdat promotie de aanleiding van je actie is. Dat je een gedragen shirt weggeeft is niet zo vreemd. Wat ik nog niet helemaal snap is over welke btw je het precies hebt. Je maakt geen kosten maar boekt voorraad af, toch? Die voorraad staat op je balans exclusief btw, toch? De btw over je inkoop heb je bij de aankoop ervan al direct verrekend?  
 
paulvdb
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 december 2015

Re: Inkoopartikelen als promotiemateriaal (bedrukte shirts)

30 augustus 2021

Susan1983 is als beginnend ondernemer misschien niet volledig bekend met de regels voor privegebruik. De BTW voor de aangeschafte voorraad is inderdaad al verrekend bij aankoop, maar bij privegebruik van voorraden moet je de verrekende BTW over die goederen weer alsnog betalen aan de belastingdienst. Dit vul je in bij vraag 1d op de BTW aangifte. Toelichting van de belastingdienst:

1d Privégebruik
Vul deze vraag alleen in de laatste aangifte van het jaar in. Vermeld de btw die u moet betalen over het privégebruik. Hiermee corrigeert u de btw die u in het afgelopen jaar hebt afgetrokken voor goederen en diensten die u geheel of gedeeltelijk privé gebruikt. Bijvoorbeeld: – privégebruik van een auto van de zaak – privégebruik van gas, water, elektra en telefoon – privégebruik van bedrijfsgoederen
 
Susan1983
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 augustus 2021

Re: Inkoopartikelen als promotiemateriaal (bedrukte shirts)

30 augustus 2021

Bedankt voor jullie antwoorden! Mijn 1e kwartaalaangifte moet inderdaad nog plaatsvinden, dus ik heb er nog geen ervaring mee.
Ik ben alles bij aan het houden in een boekhoudprogramma. Ik heb de inkoopfactuur inderdaad al ingeboekt, maar ik dacht misschien moet ik die dan nu al wijzigen naar een paar producten geen btw ivm privé gebruik, maar eigenlijk zie ik het als promotiemateriaal! Maar mocht het dus toch voorkomen dat ik iets van die ingekochte voorraad bv. uit kwartaal 1 in kwartaal 3 alsnog privé gebruik, dan kan ik dan dus achter corrigeren in de laatste aangifte van het jaar. Het zal wel duidelijk gaan worden als ik aangifte ga doen, dank jullie wel. 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.