Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

B2B uitgesloten van retour, maar "het was een prive aankoop"

28 augustus 2021

In 1 van mijn webshops verkoop ik artikelen die vaak zakelijk worden gekocht. Daarnaast worden deze artikelen m.i. te veel geretourneerd. Deze kan ik op mijn beurt niet retourneren naar mijn leverancier en de omloopsnelheid is laag.
Het betreft artikelen met bepaalde maten, en als je niet de moeite neemt om even te meten, dan bestel je al snel het verkeerde artikel (ondanks duidelijke instructies bij de artikelen om even te meten op de plek van bestemming). Daarom heb ik in de Algemene Voorwaarden expliciet b2b uitgesloten van retour. Dat kan ook gewoon: consumenten worden beschermd omdat zij geacht worden niet zo ter zake kundig te zijn als zakelijke klanten. Van zakelijke klanten mag je meer verwachten (zoals even opmeten).
Vaak kan ik hiermee een retour ombuigen in een ruiling, en dat is wat mij betreft oké.

Nu heb ik een klant die zegt: ja maar, ik liet het alleen maar bezorgen op mijn zakelijke adres, maar het is een privé aankoop.
In de webshop kun je een factuur adres invullen een een verendadres. M.i. had hij dan bij factuuradres zijn woonadres in moeten vullen en bij verzendadres zijn zakelijke adres.

Hoe zien jullie dit?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: B2B uitgesloten van retour, maar "het was een prive aankoop"

28 augustus 2021

Ik zie dat ook zo, maar ik zou over één item niet al te moeilijk doen.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: B2B uitgesloten van retour, maar "het was een prive aankoop"

28 augustus 2021

Heeft de klant een bedrijfsnaam, KVK / BTW nummer ingevuld tijdens de bestelling? Als dat zo is, zou ik het zien als zakelijke verkoop. Als dat zo is, heeft de koper namelijk zijn best gedaan om het een zakelijke aanschaf te laten lijken. Ik zou daar een beetje vanuit gaan.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: B2B uitgesloten van retour, maar "het was een prive aankoop"

30 augustus 2021

Heeft de klant een bedrijfsnaam, KVK / BTW nummer ingevuld tijdens de bestelling? Als dat zo is, zou ik het zien als zakelijke verkoop.
Ik bestel ook gewoon privéartikelen op de zaak. Heb liever dat een bezorger het hier aflevert dan op het adres waar hij voor een lege deur staat. Pas als je kunt aantonen dat het een zakelijke bestelling was, bijvoorbeeld omdat het KvK- of btw-nummer is ingevuld of nog explicieter: omdat de koper aanvinkt dat het om een zakelijke bestelling gaat, kun je het zien als zakelijke bestelling.

Je kunt mensen daar een beetje bij helpen door bijvoorbeeld aan te geven dat mensen hun btw-nummer moeten invullen voordat ze een btw-factuur krijgen. 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: B2B uitgesloten van retour, maar "het was een prive aankoop"

31 augustus 2021

Idealiter wil je uiteraard zien dat de koper inderdaad een vinkje zet dat het een zakelijke verkoop is, en daarbij ook KVK / BTW gegevens invult. Dit zou iets voor de toekomst zijn, mocht dat nog niet zo zijn ingesteld. Ik heb het in ieder geval op mijn todo-lijst gezet.

Op onderstaande link zie je ook een reactie van een persoon die per ongeluk zijn bedrijfsnaam heeft ingevuld.
https://www.webwinkelkeur.nl/welke-rege ... ebwinkels/

Mocht de klant een bedrijfsnaam hebben ingevuld, zou ik ook gewoon de B2B garantie voorwaarden hanteren.

@Dirkjan: Zet je dan ook gewoon je bedrijfsnaam erbij of verstuur je het alleen naar jouw adres? Een zakelijk adres kan namelijk ook een prive adres zijn, en ik laat ook wel eens pakketten bezorgen bij mijn werkgever. Dit zou niet voor problemen moeten zorgen lijkt mij.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: B2B uitgesloten van retour, maar "het was een prive aankoop"

31 augustus 2021

Op onderstaande link zie je ook een reactie van een persoon die per ongeluk zijn bedrijfsnaam heeft ingevuld.
https://www.webwinkelkeur.nl/welke-rege ... ebwinkels/
Interessante case en vooral interessante reactie van @libertes, want ik ben het hier niet met hem eens. 

Als ik bij mijn adresgegevens een bedrijfsnaam opgeef doe ik dat omdat ik het de bezorger gemakkelijker wil maken om te zien waar die het pakket moet afleveren. Het is niet uitgesloten dat ik gewoon een medewerker ben en het dus een prive-aankoop betreft. Veel mensen bestellen regelmatig bij consumentenshops met consumentenaankopen en laten die leveren bij zakelijke adressen. Alleen het noemen van een bedrijfsnaam lijkt me daarin niet doorslaggevend. 

Als je zowel aan bedrijven als aan particulieren verkoopt en bedrijven wilt uitsluiten van het heroepingsrecht denk ik dat je daarvoor echt meer data nodig hebt, zoals een btw-nummer, kvk-nummer of nog beter: expliciet moet vragen of het gaat om een zakelijke bestelling. 

Los van of je juridisch gelijk hebt is dit natuurlijk wel een grijs gebied. Het type artikel, type aankoop, bestelhistorie of betaalwijze kunnen hierin allemaal misschien wel doorslaggevend zijn. Bij een grijs gebied kun je natuurlijk als webshop een mening hebben. Maar ik denk dat er een grote kans is dat de juristen van Thuiswinkel.org het hier niet eens zijn met de uitkomst die Webwinkelkeur hier schetst. 
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: B2B uitgesloten van retour, maar "het was een prive aankoop"

01 september 2021

In mijn reactie geef ik wel aan dat de specifieke situatie van invloed is. Juridisch is van belang met wie een contract is gesloten.

In het voorbeeld dat je zelf noemt is het bij veel webshops gewoon mogelijk om een factuuradres en bezorgadres op te geven. Is het factuuradres wel privé, dan is de situatie waarschijnlijk anders.

Ik durf alleen niet te stellen dat een aankoop pas zakelijk wordt na invoer van KVK nummer of andere zakelijke gegevens. In de praktijk zie je toch vaak dat sommige kleine ondernemers graag zakelijk bestellen in verband met aftrek BTW en andere belastingvoordelen, maar daarbij vergeten dat ze daarmee geen aanspraak kunnen maken op consumentenwetgeving.

Is het grijs gebied dan raad ik alle webshops aan om in ieder geval duidelijk vooraf te informeren. Geef duidelijk aan wanneer een bestelling zakelijk is en wanneer privé. 

Ben natuurlijk wel benieuwd wat de juristen van ICTRecht hier van vinden.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: B2B uitgesloten van retour, maar "het was een prive aankoop"

01 september 2021

In de praktijk zie je toch vaak dat sommige kleine ondernemers graag zakelijk bestellen in verband met aftrek BTW en andere belastingvoordelen, maar daarbij vergeten dat ze daarmee geen aanspraak kunnen maken op consumentenwetgeving.
Ik vraag me af of dit zo is. Er is een duidelijk verschil tussen consumenten- en zakelijk recht. Maar als je webshop aan consumenten verkoopt denk ik dat je zzp'ers met een eenmanszaak al snel als consument moet behandelen tenzij er duidelijk is aangegeven dat het om een zakelijke aankoop gaat en dat zijn rechten dus veranderen. Ik verwacht dat een rechter bij twijfel anders al snel de kant van de klant kiest. Jij als webshop moet er duidelijk(er) over zijn en de bal ligt dus bij jou. Een kleine ondernemer die 'het vergeet' kan volgens mij echt niet zomaar hierop worden benadeeld. 
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: B2B uitgesloten van retour, maar "het was een prive aankoop"

02 september 2021

Ik geef in mijn webwinkel aan dat de verkoop gericht is op consumenten en vraag potentiële zakelijke klanten, zeker die van buiten NL, om telefonisch of per mail te bestellen. Doen ze dat niet dan behandel ik ze als consument mat alle rechten en plichten van dien. Het kan natuurlijk van branche tot branche verschillen of dat toepasbaar is.
 
Amel
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 februari 2021
Contacteer:

Re: B2B uitgesloten van retour, maar "het was een prive aankoop"

15 oktober 2021

Ik wist eigenlijk niet dat B2B klanten geen retour kunnen doen. BIj ons kunnen ze de producten terugsturen binnen 14dagen. Ze betalen de verzendkosten wel zelf als het gene fout is van de wbshop.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht