Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Lander94
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 december 2021

Klant geeft na 1 maand aan niets ontvangen te hebben.

02 december 2021

Ik zit in een vervelende situatie en twijfel wie er nu "in fout" is, hopelijk is er hier iemand met meer kennis hierover.

Een klant heeft een bestelling geplaatst op 22 augustus voor €100, diezelfde dag is het verzonden met PostNL. De eerste keer kon het niet geleverd worden waardoor het naar een afhaalpunt is gegaan. Hier is het volgens de track & trace opgehaald op 28 augustus. meer dan een maand later, op 1 oktober, geeft de klant aan niets ontvangen te hebben. 
Een onderzoek bij PostNL kunnen we enkel opstarten binnen een maand nadat het pakket is afgeleverd. Desondanks wilden we toch een poging wagen en vroegen meneer om een "niet ontvangen" verklaring van PostNL in te vullen en te ondertekenen. Deze heeft hij, wederom een maand later, ingevuld en aan ons toegestuurd.

Nu vroeg ik me af waar ligt de grens voor de koper om aan te geven dat iets niet ontvangen/afgehaald is? 1 maand? 2, 3, oneindig? Het kan toch niet zijn dat iedereen na een lange tijd zomaar kan zeggen dat het niet ontvangen is en het volledige bedrag terugbetaald krijgt. Losstaand van het punt dat de klant het ook effectief niet ontvangen kan hebben. 

Mijn inziens is het een overeenkomst en heeft de klant hier ook enkele verplichtingen, valt het tijdig melden van een gebrek hier ook onder?

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee of kent er meer van. Alvast bedankt.

Lander
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Klant geeft na 1 maand aan niets ontvangen te hebben.

02 december 2021

Krijgt de klant ook de volgcode en de berichten omtrent bezorging en afhalen? Staat er iets in uw voorwaarden over de termijn van reclames?
 
Lander94
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 december 2021

Re: Klant geeft na 1 maand aan niets ontvangen te hebben.

02 december 2021

Krijgt de klant ook de volgcode en de berichten omtrent bezorging en afhalen? Staat er iets in uw voorwaarden over de termijn van reclames?
De klant krijgt inderdaad de track & trace code/link toegestuurd. Dit samen met een bestelbevestiging en verzendbevestiging. In onze voorwaarden staat het volgende: 
"Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 4 weken na levering aan de ondernemer schriftelijk te worden gemeld."
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Klant geeft na 1 maand aan niets ontvangen te hebben.

02 december 2021

Heb je al aan de klant laten weten dat het wel is opgehaald? Het kan zomaar dat een huisgenoot of familielid het heeft opgehaald en al ergens ligt. Klinkt ongebruikelijk misschien, maar het gebeurt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Klant geeft na 1 maand aan niets ontvangen te hebben.

02 december 2021

Ik herinner me een voorval van een bestelling die achter een tegelijk bezorgde IKEA kast (die pas maanden later nodig was) was neergezet en die als uiteraard als bezorgd was gescand, maar daartegen had de ontvanger gereclameerd. De bezorger werd hiervoor op het spreekwoordelijke matje geroepen, maar hield vol dat het pakket wel degelijk was bezorgd. Na veel vijven en zessen is de bezorger nogmaals langs geweest bij de ontvanger om aan te wijzen waar het vermiste pakket zich bevond! Dat was schaamrood op de kaken bij de ontvanger en een bosje bloemen voor de bezorger om het leed te verzachten!
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Klant geeft na 1 maand aan niets ontvangen te hebben.

02 december 2021

Er is volgens mij niet een wettelijke maximale termijn gespecificeerd voor het aangeven dat een bestelling niet ontvangen is. 

De klant kan zich m.i. wel beroepen op non-conformiteit. Non-conformiteit is als het geleverde product niet voldoet aan de omschrijving of aan dat wat een consument er redelijkerwijs van had mogen verwachten. Het geleverde voldoet in dit geval niet aan de overeenkomst, er is immers niet geleverd. De termijn waarop de bewijslast voor non-conformiteit bij de verkoper ligt is 6 maanden. De verkoper moet in die termijn aantonen dat het geleverde voldoet aan dat wat de consument er van mag verwachten. Na 6 maanden wordt die bewijslast omgekeerd, dan moet de consument dat aan kunnen tonen.

Na 6 maanden is het in dat geval aan de consument om aan te tonen dat ze niets ontvangen heeft, binnen 6 maanden moet de verkoper bewijzen dat het daadwerkelijk afgeleverd is.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht