Pagina 1 van 1

Sociale media noodzakelijk?

Geplaatst: 01 maart 2011
door Historie Meubelen
Hallo allemaal,

Kan iemand mij helpen met de volgende bewering uit het blad 'Eigen Bedrijf' van het KVK nr1 2011 pp. 41.
'Om succcesvol te zijn in sociale media, moet u aandacht vragen op Twitter, Hyves, LinkedIn en Facebook.

Vraag: laten veel bedrijven (wij hebben er moeite mee iig) zich niet gek maken door dit soort uitspraken? Zijn we niet te al te bang om 'de boot te missen' als we niet als dollen achter de nieuwste snufjes aanhollen?

Of is het veel belangrijker dan we denken?

Reakties worden zeer op prijs gesteld!

Historie Meubelen Emmen

Re: Sociale media noodzakelijk?

Geplaatst: 01 maart 2011
door eentje
Die uitspraak is wel heel erg gechargeerd. Ik kom het ook tegen in veel vakbladen maar het is een keuze van elk bedrijf om daar aan mee te doen of niet. Want als je het gaat doen moet je het goed doen. Een twitteraccount dat alleen gebruikt word om reclame te maken heeft geen zin, een facebook pagina zonder content heeft nul en generlei waarde. Dat betekend tijd spenderen aan zulke dingen en als je de tijd niet kan of wil vrij maken daarvoor kan je het beter laten.

Re: Sociale media noodzakelijk?

Geplaatst: 01 maart 2011
door Ward
Dit soort artikelen met algemeenheden moet je altijd met een korreltje zout nemen, om twee redenen.

Ten eerste zijn journalisten dol op nieuwswaarde. Op dit moment is dat de nieuwigheid van social media, volgend jaar is het iets anders en moeten we bijvoorbeeld allemaal massaal aan een mobiele webwinkel, location based services, betalen met je mobiel, noem maar op. Ouwe koeien uit de sloot halen doen journalisten niet, waardoor je glad zou vergeten dat bijvoorbeeld telefonische bereikbaar zijn en e-mail snel en accuraat beantwoorden nog belangrijker zijn voor echte klanten dan allerlei "vrienden" verzamelen via social media.

Ten tweede schoppen allerlei zelfbenoemde specialisten graag kabaal in de media om de doodeenvoudige reden dat ze graag geld verdienen aan de nieuwigheid en aan de onzekerheid/onbekendheid onder ondernemers. Afgelopen jaren moesten we dus allemaal massaal aan de SEO en SEA voor duizenden euro's per advies en in de jaren daarvoor was e-mailmarketing het toverwoord. Dit jaar moeten we zwaar investeren in social media en volgend moeten we weer op iets anders inzetten.

Niet dat het niets oplevert, maar een gezonde dosis scepsis is geen slechte eigenschap voor een ondernemer. Aan algemeenheden heb je niets: het draait om jouw specifieke klanten en jouw eigen bedrijf.

Re: Sociale media noodzakelijk?

Geplaatst: 01 maart 2011
door Verkoper
'Om succcesvol te zijn in sociale media, moet u aandacht vragen op Twitter, Hyves, LinkedIn en Facebook
Kijk, wat hier letterlijk staat, klopt als een bus natuurlijk. Het is zoiets als zeggen : als je succesvol op internet wilt zijn, moet je een webshop, website, of blog beginnen."

Of social media noodzakelijk is voor een webshop? Geen idee. Ik denk dat als je al een goedlopende shop hebt, het een punt is om over na te denken. Maar ik zou wel eerst zorgen dat je een webshop hebt die "af" is en lekker loopt. Eerst daar al je aandacht op en dan es kijken of de sm wat voor je kan betekenen.

Ik heb een FB pagina gemaakt al een hele poos terug. Waarom? Eigenlijk alleen omdat ik de advertentie mogelijkheden daar wilde testen. Niks geworden. Doe ook niks met de pagina verder. Binnenkort mss weer es een updateje doen. Maar als je er niks actiefs mee doet, krijg je gewoon geen volgers dus dan heb je er idd niks aan. Zonde van je tijd en energie.

Re: Sociale media noodzakelijk?

Geplaatst: 01 maart 2011
door Brandsupply
Een aantal redenen waarom het inderdaad in uw voordeel kan zijn om 'mee te doen' aan sociale media.

- Het is heel gemakkelijk om een klagende klant op bijvoorbeeld twitter om te zetten in een tevreden klant. Bijvoorbeeld wanneer iemand iets negatiefs over uw webshop twittert en u reageert snel met een oplossing of een vraag om om meer informatie. Men voelt zich dan gehoord en soms verwijderen de klagers direct hun eerdere negatieve 'tweet' en bedanken ze je.
- Als iemand op uw facebook profiel 'vind ik leuk' aanklikt, kunnen al zijn of haar vrienden dit ook zien. Veel van die vrienden hebben dezelfde interesses en zijn dus potentiƫle klanten.
- Iedere kans om klanten te winnen is er een.
- De kans is groot dat zoekmachines in de toekomst nog veel meer waarde aan sociale media resultaten gaan hechten. Met toekomstige gevolgen voor SEO resultaten.
- Als u nieuws uitbrengt (of een blogpost etc) en de mogelijkheid om deze leuk te vinden op facebook of door te tweeten bestaat bereikt u ook hier weer nieuw publiek mee.

Re: Sociale media noodzakelijk?

Geplaatst: 03 maart 2011
door Historie Meubelen
Bedankt voor jullie super reakties! Ik heb inderdaad het gevoel dat je er relatief veel tijd aan sociale media als Twitter kwijt bent, en dat de opbrengst per saldo tegen valt. Uiteindelijk kijken we allemaal naar hetgeen er aan het einde van de maand onder de streep over blijft.

Soms kan je het gevoel krijgen dat je bedrijf nauwelijks nog bestaanswaarde heeft als je niet met de laatste trends meehobbelt, probeer maar eens je hoofd koel te houden, mijn valt het niet altijd mee. Je moet als bedrijf onderscheidend zijn. Mijn ouders (waarbij ik nu een gedeelte van het bedrijf overneem) hebben zelfs in 35 jaar nooit 1 keer uitverkoop gehad.

Dat is een zeldzaamheid in deze tijd naar mijn idee. Je word kopotgegooid met koopjesknallers & superstunters. Ik hoorde laatst een mooie: service en vriendelijkheid raken nooit uit de mode. Als de 5 P's (product/plaats etc) als stevig fundament onder je bedrijf staan, zijn deze media misschien overbodig, in de meubelbranche althans.