Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Belgische firma's die achteraf btw terug willen

28 februari 2022

In mijn webshop staat vrij duidelijk dat als je een Belgische firma bent, je even je order moet mailen, dan maak ik een handmatige btw-vrije factuur na controle van het btw-nummer. Desondanks bestelt men vaak achteloos via de webshop en betaald met Bancontact, PP of creditcard.
Weken later komt er dan mail van de administratie van het betreffende bedrijf met de vraag om correctie. Hoe kan ik hier het beste onderuit?
Want het levert een rompslomp met (credit)facturen op. Mijn eigen boekhouder raakt er ook van in de war.
Is een disclaimer voldoende waarin staat: bestel je via de shop dan is dat 'final' en dan kan dit niet meer worden aangepast?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Belgische firma's die achteraf btw terug willen

28 februari 2022

Ik heb in mijn voorwaarden staan dat mijn webwinkel aan consumenten levert en dat ondernemers zich eerst maar moeten melden als zodanig zodat de btw administratie op orde is. Een beetje ondernemer heeft er zelf natuurlijk ook belang bij dat het juiste btw tarief wordt berekend.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Belgische firma's die achteraf btw terug willen

28 februari 2022

Wij deden hetzelfde als BertB. Als ze het niet van te voren melden dan beschouwden we het als een levering aan een consument.
In een later stadium hadden wij een module op de shop die de BTW nummers tijdens de betaling checkte in VIES. Op basis daarvan werd de factuur en de BTW aangepast. Dat is wellicht ook een oplossing, voor de meeste webshopsoftware zijn dat soort modules beschikbaar.