Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
purplejacket25
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 februari 2020

Geen factuur uit China. btw aangifte en aansprakelijkheid

10 mei 2022

Hallo,

Ik heb een aantal ondernemersfouten gemaakt waar ik nu last van ondervind. Ik heb inkopen gedaan uit China, echter werd mij door de leverancier verteld dat er een warehouse in Polen zou zijn. Ik dacht dus intracommunautaire verervingen te verrichten. Dit bleek achteraf het niet te zijn, want ik kreeg alleen een proforma invoice uit China. Ik kon dus niets aftrekken in de voorbelasting en had verlies geleden. 

Ik heb dus netjes via de regels van de belastingdienst alles afgedragen. Nou las ik op forums dat sommige ondernemers het alsnog aftrekken in de voorbelasting en dat de belastingdienst hier niet zo nauw naar kijkt. Klopt dit? Kan ik dit ook nog gewoon aftrekken in de voorbelasting? 

Ik kwam er ook achter dat ik op deze manier wel product aansprakelijk kan worden gesteld, omdat ik nu word gezien als importeur. Ik heb dus 10 producten verkocht via Martkplaatsen en ben toen gestopt met inkopen bij deze leverancier. Ik heb aan die klanten wel een factuur verleend. Het gaat om elektrische fietsen, ik heb deze zelf getest en ik lees ook allemaal wel positieve reviews op internet over deze producten. Toch maak ik mij wat zorgen om de productaansprakelijkheid. Een verzekering is mij nu te duur. De kans op ontploffing of dat er iets misgaat met een dergelijke fiets is klein denk ik. Wat adviseren jullie? 
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen factuur uit China. btw aangifte en aansprakelijkheid

10 mei 2022

Ik heb een aantal ondernemersfouten gemaakt waar ik nu last van ondervind. Ik heb inkopen gedaan uit China, echter werd mij door de leverancier verteld dat er een warehouse in Polen zou zijn. Ik dacht dus intracommunautaire verervingen te verrichten. Dit bleek achteraf het niet te zijn, want ik kreeg alleen een proforma invoice uit China. Ik kon dus niets aftrekken in de voorbelasting en had verlies geleden.

In je boekhouding kun je kosten eigenlijk pas invoeren nadat je een factuur hebt. Maar wat ik vooral niet begrijp is wat volgens jou het verschil is tussen Polen en China. Je hebt het over voorbelasting. Bedoel je dan de btw-aangifte? Heb je aangegeven dat je btw hebt betaald (terwijl dat niet zo was?)
Ik heb dus netjes via de regels van de belastingdienst alles afgedragen. Nou las ik op forums dat sommige ondernemers het alsnog aftrekken in de voorbelasting en dat de belastingdienst hier niet zo nauw naar kijkt. Klopt dit? Kan ik dit ook nog gewoon aftrekken in de voorbelasting?

De belastingdienst neemt de aangiftes bijzonder nauw. Wederom begrijp ik hier niet wat je exact bedoelt met 'de voorbelasting'. Heb je ergens btw betaald?
Ik kwam er ook achter dat ik op deze manier wel product aansprakelijk kan worden gesteld, omdat ik nu word gezien als importeur. Ik heb dus 10 producten verkocht via Martkplaatsen en ben toen gestopt met inkopen bij deze leverancier. Ik heb aan die klanten wel een factuur verleend. Het gaat om elektrische fietsen, ik heb deze zelf getest en ik lees ook allemaal wel positieve reviews op internet over deze producten. Toch maak ik mij wat zorgen om de productaansprakelijkheid. Een verzekering is mij nu te duur. De kans op ontploffing of dat er iets misgaat met een dergelijke fiets is klein denk ik. Wat adviseren jullie? 

Je bent inderdaad verantwoordelijk voor de producten die je verkoopt. Normaal is de kans dat het misgaat met een elektrische fiets inderdaad klein, maar die kans is wel groter als je iets hebt gekocht bij een leverancier die je zelf niet goed kent. Als je ze zelf hebt getest weet je dit zelf het beste. Heb je bijvoorbeeld ook gekeken of de keurmerken aanwezig waren? En er zijn dus andere Nederlandse retailers die bij deze leverancier inkopen?  
 
purplejacket25
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 februari 2020

Re: Geen factuur uit China. btw aangifte en aansprakelijkheid

10 mei 2022

Beste Dirkjan,

Bedankt voor je reactie. Ik heb dus 21% btw betaald over mijn inkopen bij de belastingaangifte inderdaad en kon dit niet aftrekken in de voorbelasting. Waarschijnlijk weet jij het al, maar normaliter kan je deze 21% over de inkoopkosten aftrekken als het om een intracommunautaire verwerving (inkoop binnen Europa) gaat en je hierbij een 0% btw factuur ontvangt. Nou bleek dus achteraf dat ik eigenlijk importeerde uit China, want ik kreeg alleen een proforma invoice van het Chinese bedrijf waarop stond dat de prijs inclusief 21% btw is. In principe zou ik het dan ook kunnen aftrekken, maar ik kan geen Europees btw nummer op de proforma invoice vinden of aantonen dat het Delivery Duty Paid is (het is DDP verzonden uit Polen namelijk, maar ik heb betaald aan een Chinese leverancier). Er zijn nogal wat factuureisen die Nederland stelt en daar voldoet deze proforma invoice niet aan. Ik had gelezen dat ik het dan ook niet mag aftrekken in de voorbelasting. Nu las ik op andere forums dat ondernemers het dan alsnog aftrekken, omdat er niet zo nauw wordt gekeken hiernaar. Ik vraag mij af of dit waar is? Achteraf had ik zelf beter naar de factuur moeten kijken, ik was door een gebrek aan kennis mij daar niet bewust van. 

Wat betreft de elektrische fietsen die ik heb verkocht. Er zijn drie online winkels in Nederland die deze fietsen ook verkopen en sinds kort vele verkopers op Marktplaats. Er zijn wel vele elektrische fietsen op de Nederlandse markt waarbij de motor en de accu uit dezelfde fabriek uit China komen als de fietsen die ik heb verkocht. Dat zijn populaire fietsen en relatief bekende merken. De fietsen die ik heb verkocht beschikken over de Chinese keurmerken, CE, UL markeringen en Amerikaanse markeringen. Ze zijn niet gecontroleerd door Tüv. 
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen factuur uit China. btw aangifte en aansprakelijkheid

10 mei 2022

Bedankt voor je reactie. Ik heb dus 21% btw betaald over mijn inkopen.

Als je iets met een bedrijf inkoopt in China dan rekenen ze meestal geen btw maar invoerrechten. Het bedrag aan btw is dan Nederlandse btw en kun je verrekenen (bron). Als je eerder een foutieve btw-aangifte hebt verstuurd kun je het in een volgende btw-aangifte verrekenen, of hiervoor een suppletie-aangifte indienen (afhankelijk van het te corrigeren bedrag). 
Wat betreft de elektrische fietsen die ik heb verkocht.

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is meestal vrij goedkoop, maar als je 10 fietsen van een populaire Chinese fabrikant hebt verkocht, die netjes werkt volgens de CE-richtlijnen, dan snap ik je afweging om dit toch niet te verzekeren. Het klinkt alsof de fabriek massa's van deze fietsen maakt, en de kans dat er onbetaalbare schade ontstaat is dan echt heel erg klein. In het nieuws lees je soms dat er een elektrische auto of fiets ontploft maar we hebben alleen in Nederland al miljoenen van dit soort fietsen.

Update: 15:31 uur bericht aangepast n.a.v. reactie BertB en link naar KvK.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Geen factuur uit China. btw aangifte en aansprakelijkheid

10 mei 2022

Volgens mij betaal je bij import uit C invoerrechten, bestaande uit 21% btw plus bijkomende kosten mocht er een extra tarief op het betreffende artikel voorkomen plus de inklaringskosten plus de kosten die de vervoerder mogelijk nog rekent. Het deel btw 21% kun je gewoon verrekenen met je btw aangifte. Chinese exporteurs sturen nog wel eens een Commercial Invoice met de zending mee die een veel lager bedrag beslaat dan het door u betaalde: daar zal wel een goede Chinese reden voor bestaan.
 
purplejacket25
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 februari 2020

Re: Geen factuur uit China. btw aangifte en aansprakelijkheid

10 mei 2022

Ik heb Delivery Duty Paid (DDP) betaald, dit zag ik tenminste op de proforma invoice staan. Ik heb hierna dus geen invoerrechten betaald. Als ik het goed begrijp mag ik 21% over mijn inkoopkosten niet aftrekken toch? 
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen factuur uit China. btw aangifte en aansprakelijkheid

10 mei 2022

Ik heb Delivery Duty Paid (DDP) betaald, dit zag ik tenminste op de proforma invoice staan. Ik heb hierna dus geen invoerrechten betaald. Als ik het goed begrijp mag ik 21% over mijn inkoopkosten niet aftrekken toch? 
Zo te zien heb je toch met Nederlandse btw te maken, en kun je dit dus verrekenen met voorbelasting. Btw bij invoer die je niet betaald hebt kun je niet aftrekken, maar bij een DDP levering zou je mogelijk een factuur ontvangen met Nederlandse btw. Die kan normaal gesproken wel met de voorbelasting mee. Bron: https://www.higherlevel.nl/forums/topic ... ingdienst/
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht