We zijn nu voor de tweede keer in een discussie terecht gekomen met een klant over het retourneren van een gedragen stuk lingerie. In één geval was het overduidelijk dat het artikel langer gedragen was dan je gebruikelijk doet voor het passen, labels waren m.b.v. van een ridderspoor weer vastgezet, alleen gebruiken wij de dunne en was alles weer op zijn plek gezet met een dikkere variant.
Aangezien het item voor ons compleet onverkoopbaar was hebben we de discussie opgezocht maar gelijk kregen we de eerste dreig mails binnen over onze webwinkeldinges, radar en kassa. Want hoe durfde we het in ons hoofd te halen om te zeggen dat het te lang gedragen was. Dit soort discussies zijn doodzonde van onze tijd (tijd is ook geld) en kunnen funest zijn voor je naam.Uiteindelijk eieren voor ons geld gekozen en toch geruild met de klant.
Nu is dit maar één geval maar aangezien we onze collectie binnen korte termijn gaan uitbreiden met meerdere items en merken verwachten we meer van dit soort fratsen.
Op de verpakking van de kousen zit standaard al een breekzegel, en bij het breekzegel plakken we tegenwoordig een stickertje dat verbreken van het zegel het product uitsluit van retourneren. Dit staat ook nog expliciet bij het artikel in de shop en in de AV.
Moet er wel bij zeggen dat we niet in de erotische lingerie zitten maar meer in het luxe segment.
Wij komen regelmatig in discussie met klanten. Een klant wil zijn zin ten koste van alles dus ook van jouw reputatie. Denk niveau kleuter. We noemen het hier ook teleurgesteld kleuter gedrag. Ze sturen gebruikte kousen retour (in of uit de verpakking), gedragen slipjes met de mannensap vlekken er nog in, gebruikte toys, aangebroken glijmiddel, kapotte kleding, sturen het na 2-3 maanden pas retour, etc etc etc.
Doe altijd een retour formulier bij je levering en voorzien van kopie algemene voorwaarden. Noem nadrukkelijk de voorwaarden tot weigering. Alles beslaat maar 2 a4tjes. Radar en kassa doen niets met een melding, sterker nog ze verwijderen het gewoon van hun forum, zeker als er namen genoemd worden. En trouwens wehkamp, bol.com en andere grote partijen staan er ook gewoon op. Als de poster iets plaatst kun je vragen aan radar om dit te verwijderen. Als de klager het niet kan onderbouwen of jou naam noemt gaat het er gewoon zonder morren vanaf. Je hebt gebogen voor dreiging, heel slecht. Als ik bij jou mijn zin wil ga ik je gewoon bedreigen, duszzz.
Breekzegels is zeker aan te raden.
Ons advies is om je aan te melden bij of thuiswinkel of mitex. Je valt dan standaard onder een geschillen regeling, beide verzorgt door de geschillencomissie. Als een klant dan alsnog kiest om je publiek te beschadigen valt dit onder smaad en laster en dat is strafrecht. Je kunt ze dan of je nu gelijk hebt of niet voor de rechter slepen, immers de weg stond open om het geschil te beslechten in een bindend advies bij de geschillen commisie, de klant kiest voor een publiek beschadigen. Jouw belang is groter dan die van de klant duszzz.
Je kunt bovenstaande als reactie geven richting jouw klant mocht hij dreigen. Ben je het niet eens met onze beslissing dan kun je het aanmelden bij de geschillencommissie. Einde discussie.
Wij worden regelmatig per email bedreig en per telefoon. dit gaat van boze woorden tot concrete doodsbedreigingen. In 15 jaar moet ik de eerste nog tegen komen die langskomt. Wel gaan wij preventieve maatregelen nemen met opnemen telefoon en camera in het pand. Alles bij elkaar kost dat ons 1000 euro ongeveer. Telefoon moet je vooraf melden, camera volstaat een bordje op het pand. Heel normaal in de retail, overal hangen cameras en worden gesprekken opgenomen “voor trainingsdoeleinde”
Nu lijkt dit heel ver gaan maar in de retail zijn vechtpartijen, geweld, doodsbedreigingen, spugen naar de caissière , asso gedrag en alles wat je moeder je niet geleerd heeft normaal. Normaal is het niet maar gebeurt al zo vaak dat het de krant niet meer haalt, zelfs overvallen halen de krant nog maar zelden tenzij met extreem geweld of in komkommer tijd en er nog wat in de krant moet ter opvulling.
Triest maar realiteit. Als je mij bedreigt doet al weinig meer, buig er niet voor.