Het is net als met verkeersongevallen. Veel omgeving variabelen, maar het zijn nog altijd de mensen zelf die de meeste ongelukken veroorzaken, niet omdat er een paaltje scheef staat. Zo is het ook met mensen in magazijnen, zeker daar waar men met zwaar rollend materieel werkt. Vooral hef/reach/orderpick-trucks zijn berucht.
Enkele 'ongelukjes' die ik veel gezien heb in levende lijven:
Reachtruck:
Pallet in stelling rammen, paste net niet even passend maken
Pallet in stelling omduwen om ruimte te maken, ipv even te verzetten
Pallet over de uitval beveiliging zetten, dus scheef omvallende lading en kromme balk
Pallet tegen de dwarsligger rammen
Lading verliezen door ergens achter haken zowel in als uit de stelling
Kont van de truck niet ver genoeg uit het pad tijdens draaien, stelling om
Met truck ergens tegenaan rijden tijdens gangverplaatsing
Heftruck:
Alle bovenstaande plus:
Lading verliezen tijdens in/uit rijden van vrachtwagens
Lading verliezen tijdens transport
Lading beschadigen door verkeerd insteken
Lading beschadigen door opduwen
Lading beschadigen door te hoog stapelen
lading beschadigen door schrapen tijdens stapelen/vorken insteken/terugtrekken
Orderpick truck
Al het bovenstaande met uitzondering van hoogte werk
Roekeloos rijden
Personen aanrijden
Frontaal en ook via andere kanten op elkaar botsen ( 1 keer zelfs totalloss!)
Te hard over oprijplaten van docksystemen
Uit een oplegger rijden! Truck reed namelijk weg, orderpicker lette niet op haha
Aanrijden van apparatuur, ja zelfs koffieautomaten het heiligste in een magazijn!
En zo is er nog wel genoeg te bedenken, dit schud ik zo even uit me mouw...
Bij mijn laatste bedrijven zou ik zelfs durven stellen dat het in 99,5% van de gevallen menselijke fouten waren. Bij de meeste ongevallen was het voornamelijk:
Stoer doen
Laksheid
Geen tijd
Ondeskundig gebruik
Nadat er zwaardere strafmaatregelen werden getroffen werd het ongeveer 25% minder. Na het eerste ontslag werd het per direct 85% minder. Vreemd niet als het aan de omgeving ligt en niet aan de mensen zelf
Wellicht dat de 9 in dat onderzoek voor de verkeerde 5 is gezet en/of dat dit bedrijf er zelf belang bij heeft om andere bedrijven geld uit de zak te kloppen middels 'bedrijfsveiligheid' etc.
Zou graag een link naar dat onderzoek willen, want natuurlijk kan ik het mis hebben aangaande wat Ward al aangaf. Ben zeer benieuwd
Veiligheid begint bij de gebruikers van potentieel dodelijke apparatuur.