Hosting is van vele factoren afhankelijk en kan daarom om meerdere reden niet bereikbaar zijn.
- onderhoud
- server kapot (overmacht?)
- netwerkleverancier storing (servers wel draaiend maar niet bereikbaar)
Als je een webwinkel hebt met 50.000 omzet per jaar, ga je die ook niet op een hostingpakket zetten met best effort van 1/5 euro per maand uiteraard maar zorg je dat je "redundant" bereikbaar bent. (bij storing dat andere hardware/netwerk de taken direct overneemt) Dat kan je uiteraard zo gek maken (en duur) als je zelf wilt.
Een hoster zal onderhoud neem ik aan wel minimaal 3 dagen van te voren aankondigen of het moet spoedonderhoud zijn. Echter zal dat ook wel ingedekt zijn dat je daar niet voor kan claimen
In de hostingwereld moet je kijken naar de term SLA als je een keuze maakt, over het algemeen is dat bij standaard diensten "best effort". Een beetje full SLA kost al een 100/200 per maand extra maar dan nog kan er iets fout gaan en hardware kapot gaan.
Tips welke ik wil meegeven voor winkels te hosten
- virtueel (niet afhankelijk van 1 webserver)
- dedicated met raid schijven
- shared hosting met raid, en incremental backups
- goede afspraken vast leggen (sla)
Raid houd in dat er meerdere harde schijven in de webserver aanwezig zijn, gaat er ene kapot is de data niet direct verloren (of ze moeten in raid 0 werken, lol)