Conversiepercentages, verzameltopic
Geplaatst: 13 augustus 2011
Nav. een discussie die op HL aan het opbloeien is plaats ik dit topic.
Veel marketeers die lijken een fetisj te hebben voor percentages, met name conversiepercentages. Nu is het algemeen bekend dat veel marketeers ook een fetisj voor gebakken lucht hebben en dus is dit misschien een beetje een open deur, maar toch wil ik het hier even over hebben.
Ga naar een gemiddelde beurs en je krijgt dingen te horen als "wij verhogen je conversiepercentage" en zulke dingen te horen. Ook wordt er vaak een conversiepercentage vermeld bij de verkoop van een shop en lijkt het een ijkpunt voor je succes te zijn.
Maar laten we even terug gaan naar de basis. Het conversiepercentage (C%) is niets anders dan de verhouding tussen het aantal bezoekers (V) en het aantal orders (O). Die verhouding is aan te passen door een of beide aantallen aan te passen.
Met meer O gaat je C% omhoog, en dat is een positief iets.
Maar met minder V gaat je C% ook omhoog, maar dan hoeft het niet positief te zijn. Je kan dan namelijk ook best minder O hebben, en dat wil je in de regel niet.
Ikzelf geef niet zo veel om percentages, zoals misschien bekend is. Ik wil liever weten hoeveel orders ik had en hoeveel mij dat opgeleverd heeft, in plaats van om de verhouding tussen bezoekers en orders te horen.
Maar er zijn nog meer zaken om over na te denken.
120 orders zijn beter dan 100 orders.
Maar 50 orders van met elk 20 euro winst is beter dan 100 orders met elk 5 euro winst.
Mijn vraag aan jullie is:
Hoeveel waarde hechten jullie aan een conversiepercentage?
Wat doen jullie met dit getal?
Verder is dit topic bedoelt voor alle overige vragen omtrent conversiepercentages of om te checken of jouw percentage nog een beetje goed is of niet.
Veel marketeers die lijken een fetisj te hebben voor percentages, met name conversiepercentages. Nu is het algemeen bekend dat veel marketeers ook een fetisj voor gebakken lucht hebben en dus is dit misschien een beetje een open deur, maar toch wil ik het hier even over hebben.
Ga naar een gemiddelde beurs en je krijgt dingen te horen als "wij verhogen je conversiepercentage" en zulke dingen te horen. Ook wordt er vaak een conversiepercentage vermeld bij de verkoop van een shop en lijkt het een ijkpunt voor je succes te zijn.
Maar laten we even terug gaan naar de basis. Het conversiepercentage (C%) is niets anders dan de verhouding tussen het aantal bezoekers (V) en het aantal orders (O). Die verhouding is aan te passen door een of beide aantallen aan te passen.
Met meer O gaat je C% omhoog, en dat is een positief iets.
Maar met minder V gaat je C% ook omhoog, maar dan hoeft het niet positief te zijn. Je kan dan namelijk ook best minder O hebben, en dat wil je in de regel niet.
Ikzelf geef niet zo veel om percentages, zoals misschien bekend is. Ik wil liever weten hoeveel orders ik had en hoeveel mij dat opgeleverd heeft, in plaats van om de verhouding tussen bezoekers en orders te horen.
Maar er zijn nog meer zaken om over na te denken.
120 orders zijn beter dan 100 orders.
Maar 50 orders van met elk 20 euro winst is beter dan 100 orders met elk 5 euro winst.
Mijn vraag aan jullie is:
Hoeveel waarde hechten jullie aan een conversiepercentage?
Wat doen jullie met dit getal?
Verder is dit topic bedoelt voor alle overige vragen omtrent conversiepercentages of om te checken of jouw percentage nog een beetje goed is of niet.