Laptop webwinkel, afwijken keurmerk
Geplaatst: 18 oktober 2011
Vorige week heb ik via internet een laptop besteld. Toen ik het heb ontvangen heb ik het aangezet en (automatisch windows geinstalleerd en de onomkeerbare taalkeuze gemaakt). nadat ik windows heb gestard heb ik gemerkt dat de laptop teveel geluid maakte en heb aan de webwinkel doorgegeven dat het naar mijn mening defect is. Voor reperatie/controle voor defectheid heb ik het teruggestuurd naar een bedrijf (op verzoek van de webwinkel).
Het zat me niet goed en heb voor het geval dat naar Consuwijzer gebeld en zij hebben mij gewezen op mijn bedenktijd ipv onbehoorlijk product. Naar aanleiding daarvan heb ik een melding gemaakt aan de webwinkel dat ik de koopovk wil ontbinden (binnen de wettelijke 7 dagen zichttermijn). Volgens de webwinkel kan ik dat niet doen, omdat ik de windows heb geinstalleerd en dus volgens hun in eigen gebruik genomen. Op internet staat sowieso een discussie over al dan niet in gebruik nemen. Naar vele mailswisselingen tussen de webwinkel en mij had ik gisteren (mijn laatste dag van 7 dagen zichttermijn) uiteindelijk doorgegeven dat ik dan me beroep op het leveren van ondeugdelijk product (webwinkel had de mogelijkheid gegeven dat indien het defect aangemerkt wordt, dat ik mijn geld terug kan krijgen).
maar vandaag (7 dagen zichttermijn is voorbij) heb ik van de webwinkel vernomen dat de laptop niet defect is en dus dat zij de laptop terug naar mij sturen. Ik heb heel wat op internet opgezocht en de discussie over eigen gebruik is niet tot einde gekomen. Ik heb wel twee uitspraken gevonden van de geschillencommissie waarin de consument in gelijk is gesteld dat de computer aangezet kan worden en zelf uitgeprobeerd kan worden.
Aangezien ik gisteren toch doorgegeven heb dat ik op de ondeugdelijkheid beroep heb ik volgens de webwinkel geen recht meer uit te oefenen, tenzij het toch defect is )ik kan een secons opinion vragen).
Maar ik wil de laptop dus helemaal niet meer . Vandaag heb ik gemerkt dat zij aangesloten zijn bij Stichting Webshop Keurmek.
Dus ik wil alsnog me beroepn op de zichttermijn, maar dan dat het 14 dagen is )dan ben ik nog binnen de tijd).
In artikel 16 van Keurmerk staat
ARTIKEL 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten
nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige
wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op
een duurzame gegevensdrager.
Dus dan lijkt het naar mijn mening dat ze per se de 14 dgn moeten hanteren ipv 7 dagen.
Om lang verhaal kort te houden, ik wil me op de zichttermijn beroepen en overweeg om naar de geschilcommissie te gaan, om een duidelijk antwoord te krijgen.
Maar de belangrijkste vraag nu hier is, of een webwinkel die aangesloten is aan Keurmerk Webshop kan afwijken?
Graag hoor ik jullie opmerkingen.
Indien iemand kennis heeft van in gebruik nemen van laptop hoor ik uiteraard dat ook graag.
Het zat me niet goed en heb voor het geval dat naar Consuwijzer gebeld en zij hebben mij gewezen op mijn bedenktijd ipv onbehoorlijk product. Naar aanleiding daarvan heb ik een melding gemaakt aan de webwinkel dat ik de koopovk wil ontbinden (binnen de wettelijke 7 dagen zichttermijn). Volgens de webwinkel kan ik dat niet doen, omdat ik de windows heb geinstalleerd en dus volgens hun in eigen gebruik genomen. Op internet staat sowieso een discussie over al dan niet in gebruik nemen. Naar vele mailswisselingen tussen de webwinkel en mij had ik gisteren (mijn laatste dag van 7 dagen zichttermijn) uiteindelijk doorgegeven dat ik dan me beroep op het leveren van ondeugdelijk product (webwinkel had de mogelijkheid gegeven dat indien het defect aangemerkt wordt, dat ik mijn geld terug kan krijgen).
maar vandaag (7 dagen zichttermijn is voorbij) heb ik van de webwinkel vernomen dat de laptop niet defect is en dus dat zij de laptop terug naar mij sturen. Ik heb heel wat op internet opgezocht en de discussie over eigen gebruik is niet tot einde gekomen. Ik heb wel twee uitspraken gevonden van de geschillencommissie waarin de consument in gelijk is gesteld dat de computer aangezet kan worden en zelf uitgeprobeerd kan worden.
Aangezien ik gisteren toch doorgegeven heb dat ik op de ondeugdelijkheid beroep heb ik volgens de webwinkel geen recht meer uit te oefenen, tenzij het toch defect is )ik kan een secons opinion vragen).
Maar ik wil de laptop dus helemaal niet meer . Vandaag heb ik gemerkt dat zij aangesloten zijn bij Stichting Webshop Keurmek.
Dus ik wil alsnog me beroepn op de zichttermijn, maar dan dat het 14 dagen is )dan ben ik nog binnen de tijd).
In artikel 16 van Keurmerk staat
ARTIKEL 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten
nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige
wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op
een duurzame gegevensdrager.
Dus dan lijkt het naar mijn mening dat ze per se de 14 dgn moeten hanteren ipv 7 dagen.
Om lang verhaal kort te houden, ik wil me op de zichttermijn beroepen en overweeg om naar de geschilcommissie te gaan, om een duidelijk antwoord te krijgen.
Maar de belangrijkste vraag nu hier is, of een webwinkel die aangesloten is aan Keurmerk Webshop kan afwijken?
Graag hoor ik jullie opmerkingen.
Indien iemand kennis heeft van in gebruik nemen van laptop hoor ik uiteraard dat ook graag.