Percentage bezorgscore PostNL?
Geplaatst: 08 november 2011
Vandaag voorpagina Telegraaf.nl: Twijfel over de bezorgscore van PostNL. De kwaliteitscijfers zouden zijn gemanipuleerd. De manier wordt niet omschreven maar verschillende stemmen (?) geven aan dat de bezorgscore van 96,5% van dit jaar nooit kan kloppen.
Ik heb daar een dubbel gevoel bij. PostNL is naar verhouding van prijs/kwaliteit de beste bezorger die we hebben, zeker voor lage bedragen. Er zijn zeker goedkopere, en betere, maar in de range waarin PostNL zit zijn ze toch een vrij bijzonder bedrijf.
Aan de ene kant lijkt de bezorgscore mij zelfs nog te laag. Als 3,5% van de pakketjes of post niet aankwam was er echt wel meer aan de hand zou ik denken. Grote bedrijven als Bol.com kunnen echt niet zomaar 3,5% van hun leveringen even missen en dubbel gaan sturen. Het komt soms voor maar echt niet op deze schaal.
Aan de andere kant zijn die automatisch verstuurd en via de beste logistiek die PostNL bieden kan. Ongefrankeerde, half verkreukelde handgeschreven brieven die op kleine postkantoortjes door mensen moeten worden nagekeken met een vrijwel onleesbaar handschrift hebben nou eenmaal een hoger percentage kwijt te raken dan stevige automatisch digitaal geschreven post.
Het lijkt me dus dat die bezorgscore van PostNL een cijfer is dat leuk is voor de krant of de ondernemingsraad maar waar webwinkels eigenlijk niets mee kunnen omdat het niet representatief zal zijn voor de ecommercebranche?
Ik heb daar een dubbel gevoel bij. PostNL is naar verhouding van prijs/kwaliteit de beste bezorger die we hebben, zeker voor lage bedragen. Er zijn zeker goedkopere, en betere, maar in de range waarin PostNL zit zijn ze toch een vrij bijzonder bedrijf.
Aan de ene kant lijkt de bezorgscore mij zelfs nog te laag. Als 3,5% van de pakketjes of post niet aankwam was er echt wel meer aan de hand zou ik denken. Grote bedrijven als Bol.com kunnen echt niet zomaar 3,5% van hun leveringen even missen en dubbel gaan sturen. Het komt soms voor maar echt niet op deze schaal.
Aan de andere kant zijn die automatisch verstuurd en via de beste logistiek die PostNL bieden kan. Ongefrankeerde, half verkreukelde handgeschreven brieven die op kleine postkantoortjes door mensen moeten worden nagekeken met een vrijwel onleesbaar handschrift hebben nou eenmaal een hoger percentage kwijt te raken dan stevige automatisch digitaal geschreven post.
Het lijkt me dus dat die bezorgscore van PostNL een cijfer is dat leuk is voor de krant of de ondernemingsraad maar waar webwinkels eigenlijk niets mee kunnen omdat het niet representatief zal zijn voor de ecommercebranche?