Wouter Hol schreef: Je bent niet de enige die in Google staat. Wellicht waren andere sites destijds relevanter. Mogelijk werd er later meer naar je site gelinkt en/of paste Google zijn algoritme aan waardoor jouw site makkelijker en beter scoorde.. Bovendien wisselt de positie van alle sites binnen Google dagelijks. Zo zijn er nog wel honderden factoren waaraan het gelegen kan hebben dat je site even een dip had.
Het is heel simpel om te testen of Google je een penalty heeft gegeven: tik gewoon de naam van je webshop in Google... als je voorheen bovenaan stond (zoals het natuurlijk hoort) maar vervolgens helemaal NIET meer voorkomt in de zoekresultaten, puur op de (unieke) naam van je webshop (of op pagina 6 ofzo), dan ligt dat niet aan de concurrentie. Dat is dus de 'straf' van Google.
Er was ook een penalty checker die aangaf hoe ernstig de penalty van Google was (soms zetten ze je 10 plaatsen terug, soms 50 of soms helemaal), maar die werkt helaas niet meer.
Wat betreft dat algoritme van Google... het is voornamelijk een groot geheim waarom jouw site relevanter is (of niet) dan anderen. Vroeger moest je zoveel mogelijk back-links hebben, nu moet je zorgen dat er veel over je wordt gepraat (zeggen ze). Maar wat wordt het volgend jaar? Goede SEO kost enorm veel tijd. Hebben we al onze tijd hier in gestoken, verandert Google haar beleid en kunnen we er weer mee aan de slag. Onderhouden moet altijd, dat hoort er bij, maar Google is vaag en zal dit vermoedelijk altijd blijven. Dat is jammer, dat je als ondernemer steeds achter de feiten aan hobbelt. En het maakt dat we niet om Google heen kunnen. Google heeft ons in de tang. Gaan we niet met Google mee, dan hebben we geen of minder inkomsten uit onze webshop.
Overigens ben ik tegen de wervelstorm die Google heet. Ik gebruik het voor de zoekmachine en Google Maps vind ik handig, maar Gmail en Chrome gebruik ik uit principe niet.