Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Rocro
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 januari 2012

webwinkel beginnen verstandig?

05 januari 2012

Hallo,

Mijn vrouw is geinteresseerd om een kinderkleding webshop te beginnen. Tja het is niet de eerste -)

Ik ben me nu een tijdje aan het orienteren en het valt me op dat er regelmatig webshops in kinderkleding te koop worden aangeboden. Allemaal met de reden dat het te druk wordt en niet meer valt te combineren.( je verkoopt niets wat goed loopt)

Ik vroeg me daarom toch af is het wel verstandig om hier geld in te steken om alles professioneel op te zetten. Zijn de vrouwen die ermee stoppen terug gekomen van een koude kermis dat het toch wel veel werk is zo'n webshop, en dat het leuke er al snel vanaf gaat? Of is er werkelijk geen brood aan te verdienen, ik dacht de marges in de kleding handel vrij hoog waren.

Ik ben zelf zelfstandig we weten dus wat ervoor moet doen om een bedrijf te runnen.

Zijn er ook positieve geluiden over het hebben van een kleding webshop?
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: webwinkel beginnen verstandig?

05 januari 2012

Ik ben zelf zelfstandig we weten dus wat ervoor moet doen om een bedrijf te runnen.
Positieve geluiden over webshops? Nahh.. die zijn er niet. ;-)

Natuurlijk wel! Hier lees je meer over een eigen webshop, of een webwinkel beginnen. Maar zoals je zegt ben je zelfstandig. Dan weet je de tendens toch? Ondernemen is topsport en niet voor iedereen weggelegd. Een webwinkel is niet even een internet site met plaatjes en automatisch rinkelende kassa. Je wordt gebeld, krijgt soms bezoek, krijgt de helft retour en niet betalende klanten. Pakketjes gaan stuk, leveranciers veranderen prijzen, je software wordt gehackt, verzin het maar. Ondernemen, zelfs met een webwinkel, is hard werken. En laat nou niet iedere starter daarop voorbereid zijn? ;-)

Waarom wil je vrouw een webwinkel beginnen? Zodat ze lekker thuis op de TV tijdens Oprah af en toe wat kan rommelen op internet? Even tussen Facebook en Marktplaats door? Of is ze ondernemer, heeft ze een waanzinnig aanbod, unieke USP's en voor haar detailhandelzaak besloten dat internet het ideale medium is omdat haar doelgroep, kansen en expertises daar het meeste liggen?

Internet is niet meer dan een logisitiek en informatiekanaal. Houd dat in gedachten!
 
Rocro
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 januari 2012

Re: webwinkel beginnen verstandig?

05 januari 2012

Mijn vrouw werkt op dit moment 3 dagen als onderwijzeres in het speciaalonderwijs. Maar het is niet normaal hoeveel extra tijd hierin gaat zitten. Daarnaast moet ze nog eens 15 dagen (3 werkweken) lang in 1 schooljaar 1 dag terug komen voor bijscholing etc. In de kerstvakantie hoeft ze ook weer 4 hele dagen moeten werken.

Alles bij elkaar wordt ze part-time betaald maar maakt ze uren van een fulltimer. En hier heeft ze meer als genoeg van.

Een webshop beginnen heeft dus niets te maken om gemakkelijk je brood te verdienen. Ze weet heus wel dat het een bedrijf runnen is, en niet iets wat je er even bij doet.

Ik zit ook op higerlevel een ondernemers forum en daar vond ik posts uit 2005 waar werdt aangeraden om niets in de kinderkleding te doen, omdat je hier niets zou kunnen overhouden.

Ik ben me dus aan het orienteren of het mogelijk is met een goede professionele opzet en een flink dosis werklust hier een boterham mee te verdienen. Er mote namelijk toch aardig worden geinvesteerd in een goede webshop en de voorraad
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: webwinkel beginnen verstandig?

05 januari 2012

Natuurlijk is er een boterham mee te verdienen.

Het 'probleem' bij kinderkleding is dat er zo verschrikkelijk veel huismoeders zijn die dit er 'even' bij doen waardoor er een heleboel kleine webwinkels zijn die ook kinderkleding verkopen en ook al verkopen ze maar 1 x per dag iets dat is toch een order die jij misloopt.

Verder ligt het aantal retouren in de kledingbranche in het algemeen hoog en bij kinderkleding in het bijzonder. (Al die kinderloze vriendinnen en tantes die wat kopen maar geen flauw idee hebben welke maat)

Maar als je daar een mouw aan weet te passen dan is er zeker een boterham te verdienen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: webwinkel beginnen verstandig?

05 januari 2012

Waarom dan expliciet kinderkleding? Te vaak is de motivering van startende webwinkeliers namelijk maar half af en slecht onderbouwd: wel het "ik wil een webwinkel beginnen", maar vervolgens een ongericht "en weet eigenlijk niet waarin" of een onbestemd "in iets met een hoge marge".
 
jupiter
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 februari 2011

Re: webwinkel beginnen verstandig?

05 januari 2012

Ik kan me aardig vinden in wat ik hierboven allemaal las maar heb wel een opmerking: het aantal retouren hoeft niet perse hoger te zijn in de kinderkledingbranche,ik denk dat dat ook te maken heeft met welke doelgroep/segment je te maken hebt. Ik zit ook (gedeeltelijk) in de kinderkleding en het aantal retouren is bij mij op 1 hand te tellen.Mijn doelgroep is zeer bewust in de aankopen en doet daardoor minder snel een miskoop, ook is mijn kleding in het echt nog mooier dan op de site omdat je het kan voelen :wink: en dus valt het nooit tegen. Met goeie informatie over hoe de maten vallen gaat ook dat goed. Er worden bij mij niet veel aankopen gedaan door familieleden die niet veel ervanaf weten, die kunnen namelijk een cadeaubon kopen :D Dus ja, dan valt het aantal retouren reuze mee!
Waar je inderdaad wel rekening mee moet houden is dat de kinderkleding markt overvol is. En ja je kan natuurlijk met een uniek concept of je USP nu ook nog een goeie shop op zetten waar leuk mee te verdienen valt.
Wat ik wel merk is dat je last kan hebben van de kleine shops die het voor de leuk doen, voor erbij, en de markt zo stuk concurreren.Zij hoeven er niet van te eten en gaan soms ver onder de RRP zitten.
En waarom er veel shops te koop staan: ik denk inderdaad ook de koude kermis.Vooral de begin fase kost zoveel meer dan de meeste mensen zich realiseren. En dan "kost" in de zin van tijd en geld.Als je het goed wilt doen en geen megagroot budget hebt dan gaat er heeeel erg veel tijd in zitten omdat je alles zelf moet doen, en als je pech hebt, is er iemand die jou concept overneemt maar diegene heeft net wat meer budget of kruiwagens en daar gaan jouw (petentiele) klanten.
Dus: als het echt vanuit een passie is zou ik iedereen aanraden een shop te beginnen maar als het puur als werk gezien wordt ter vervanging van een andere baan die "veel" werk is zou ik een kinderkledingshop afraden.
 
Shoptrader
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 oktober 2009

Re: webwinkel beginnen verstandig?

05 januari 2012

In de kinderkleding verkoop online is veel aanbod en veel vraag. Er is dus zeker een boterham te verdienen, maar zoals eentje beschrijft, je dient je te onderscheiden ten opzichte van de andere aanbieders.

Wij hebben aardig wat kinderkleding webwinkels in beheer die al langere tijd klant zijn. Inhoudelijk kunnen wij je niet adviseren qua marges etc. maar uit het feit dat ze al lang klant zijn kan denk ik wel de conclusie worden getrokken dat het zeker de moeite waard is.
Shoptrader, webwinkelsoftware voor online retailers
www.shoptrader.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht