Pagina 1 van 1

Onbetrouwbare webwinkels: extra toezicht

Geplaatst: 30 januari 2012
door RicardoV
Tijdens de presentatie van de agenda v.d. consumentenautoriteiten is bekend gemaakt dat er steeds meer klachten binnenkomen over webwinkels van consumenten. De meest gehoorde klachten:
- dat bestelde producten niet worden geleverd
- dat het herroepingsrecht niet correct wordt nageleefd
- dat bepaalde webshops niet bereikbaar zijn voor vragen of klachten

Ben benieuwd in hoeverre de volgende zin wordt nageleefd:
De toezichthouder kan bijvoorbeeld consumenten waarschuwen of ervoor zorgen dat een website uit de lucht wordt gehaald.
Bron: http://www.consumentenautoriteit.nl/nie ... webwinkels

Re: Onbetrouwbare webwinkels: extra toezicht

Geplaatst: 30 januari 2012
door Shoptrader
Het mocht eens tijd worden.

Wij (en diverse concurrenten waar wij contact mee hebben) merken dat hier enorm behoefte aan is. Aan dit soort winkels hebben wij als aanbieders helemaal niks. Consumenten die benadeeld worden zullen alleen nog maar bij grote webwinkels bestellen ivm. vertrouwen. Het is dus enorm belangrijk om met ze alle het vertrouwen van consumenten hoog te houden.

Bij banken, politie en andere organisaties vinden wij helaas geen steun hiervoor terwijl wij soms probleem gevallen kant en klaar kunnen aanleveren.

Het is even afwachten of dit bericht ook een praktijk vervolg krijgt, in elk geval hopen wij het wel.

Re: Onbetrouwbare webwinkels: extra toezicht

Geplaatst: 31 januari 2012
door eentje
Als jullie hier zo voor zijn... waarom gaan jullie dan niet pro actief bezig?

Zo kan ik bij veel 'huur webwinkels' (ook bij jullie) als privé persoon een webwinkel starten. Dat zou toch niet mogen? Nu kan ik me voorstellen dat je zegt dat er mensen zijn die eerst de webwinkel bouwen en dan naar de KvK gaan... controleren jullie dit? Dus na 30 dagen nog geen KvK doorgegeven winkel op zwart?

Re: Onbetrouwbare webwinkels: extra toezicht

Geplaatst: 31 januari 2012
door Wouter Hol
Op zich een goed initiatief maar..

Een paar ondernemers hier uit de regio wilden een zwarte lijst van webwinkels in Nederland maken. Hier is toestemming van het CBP voor nodig. Vandaar dat ze eerst gingen inventariseren hoeveel meldingen van fraude door webshops er zouden zijn.

Wat bleek, in de testperiode van 3 maanden waren er 0 (nul) meldingen van frauduleuze webshops gedaanin NL. De hele zwarte lijst bleek onnodig.

Re: Onbetrouwbare webwinkels: extra toezicht

Geplaatst: 31 januari 2012
door Cardexchange.com
Shoptrader schreef:Het mocht eens tijd worden.

Wij (en diverse concurrenten waar wij contact mee hebben) merken dat hier enorm behoefte aan is. Aan dit soort winkels hebben wij als aanbieders helemaal niks. Consumenten die benadeeld worden zullen alleen nog maar bij grote webwinkels bestellen ivm. vertrouwen. Het is dus enorm belangrijk om met ze alle het vertrouwen van consumenten hoog te houden.

Bij banken, politie en andere organisaties vinden wij helaas geen steun hiervoor terwijl wij soms probleem gevallen kant en klaar kunnen aanleveren.

Het is even afwachten of dit bericht ook een praktijk vervolg krijgt, in elk geval hopen wij het wel.
Waarom zo afwachtend? Voor organisaties als Shoptrader is het simpel: maak het mogelijk om klachten over de bij Shoptrader lopende webwinkels in te dienen, onderzoek deze klachten en wijs de winkels op hun gedrag. Bij herhaaldelijke gegronde klachten de winkel stopzetten. Voor Shoptrader hoeft het geen probleem te zijn. Als winkels bij Shoptrader aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen en Shoptrader controleert dat, dan kan je Shoptrader zien als keurmerk voor betrouwbare webwinkels. Tel uit je winst!

Re: Onbetrouwbare webwinkels: extra toezicht

Geplaatst: 31 januari 2012
door Shoptrader
eentje schreef:Als jullie hier zo voor zijn... waarom gaan jullie dan niet pro actief bezig?

Zo kan ik bij veel 'huur webwinkels' (ook bij jullie) als privé persoon een webwinkel starten. Dat zou toch niet mogen? Nu kan ik me voorstellen dat je zegt dat er mensen zijn die eerst de webwinkel bouwen en dan naar de KvK gaan... controleren jullie dit? Dus na 30 dagen nog geen KvK doorgegeven winkel op zwart?
Wij zijn daar ook heel actief in.

Geen KvK inschrijving = geen aansluiting bij Shoptrader.
Sowieso is er veel veranderd sinds dit voor een iDEAL aansluiting verplicht is.
Maar er zijn helaas ook oplichters met een KvK inschrijving, daar hebben wij weer andere trucjes voor wij hier niet vertellen.

Op onze blog hebben wij hier ook een artikel over geschreven:
http://blog.shoptrader.nl/algemeen-nieu ... ben-jullie

Re: Onbetrouwbare webwinkels: extra toezicht

Geplaatst: 31 januari 2012
door Shoptrader
Waarom zo afwachtend? Voor organisaties als Shoptrader is het simpel: maak het mogelijk om klachten over de bij Shoptrader lopende webwinkels in te dienen, onderzoek deze klachten en wijs de winkels op hun gedrag. Bij herhaaldelijke gegronde klachten de winkel stopzetten. Voor Shoptrader hoeft het geen probleem te zijn. Als winkels bij Shoptrader aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen en Shoptrader controleert dat, dan kan je Shoptrader zien als keurmerk voor betrouwbare webwinkels. Tel uit je winst!
Uiteraard doen wij dit.
Alleen wij hebben geen linkjes in de footer etc. omdat de meeste winkeliers dat niet waarderen.
Hierdoor weten consumenten ons ook niet zo snel te vinden. Maar zodra wij weten dat er iets speelt ondernemen wij direct actie.