Pagina 1 van 1

Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 08 februari 2012
door Tanya
De volgende situatie doet zich voor. Een klant heeft een bestelling geplaatst, en heeft aangegeven deze te komen ophalen. Wij doen dat alleen op afspraak. De eerste afspraak heeft de klant op het laatste moment afgezegd. Op mijn mail over een nieuwe afspraak heb ik geen reactie meer ontvangen
Wat doen jullie met zo'n situatie? En hoe lang blijf je er achteraan mailen?

Re: Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 08 februari 2012
door Wouter Hol
Heeft de klant al betaald?

Zo nee, dan de bestelling annuleren.
Zo ja, nog een keer mailen dat de bestelling klaar ligt en dat de klant contact op moet nemen om een afspraak te maken.

Re: Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 08 februari 2012
door Tanya
De klant heeft al betaald, ja.

Re: Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 08 februari 2012
door Wouterjan
Gewoon geduldig zijn, niet te veel opdringerig mailen. Zeker als er al betaald is. Dit is juist een mooie kans op service te laten zien vanuit je bedrijf.

Re: Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 08 februari 2012
door @noukbos
Vervelend, zeker als er al betaald is..rustig afwachten denk ik. Misschien bellen om nieuwe afspraak te maken, als je zijn tel.nr. hebt?
Had er laatst ook een, die had afspraak gemaakt om 't op te halen maar kwam niet. Reageert ook niet meer op e-mail, dus maar geannuleerd.

Re: Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 08 februari 2012
door veke
Ik heb ooit een klant gehad die na 2 jaar pas zijn meubel kwam afhalen, die had in de gevangenis gezeten :shock:

Re: Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 08 februari 2012
door Webshop Informatie
Toch lullig. Stel dat je op maat gemaakte producten maakt zit je dus 2 jaar met de rente, ruimte en risico kosten..!

Re: Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 09 februari 2012
door Tanya
@noukbos schreef:Vervelend, zeker als er al betaald is..rustig afwachten denk ik. Misschien bellen om nieuwe afspraak te maken, als je zijn tel.nr. hebt?
Had er laatst ook een, die had afspraak gemaakt om 't op te halen maar kwam niet. Reageert ook niet meer op e-mail, dus maar geannuleerd.
Ik heb helaas geen telefoonnummer van de klant, maar ga er zeker nog even achteraan mailen. En op een gegeven moment houdt het ook op hoor...

Re: Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 10 februari 2012
door Jamievs
Tanya schreef:
@noukbos schreef:Vervelend, zeker als er al betaald is..rustig afwachten denk ik. Misschien bellen om nieuwe afspraak te maken, als je zijn tel.nr. hebt?
Had er laatst ook een, die had afspraak gemaakt om 't op te halen maar kwam niet. Reageert ook niet meer op e-mail, dus maar geannuleerd.
Ik heb helaas geen telefoonnummer van de klant, maar ga er zeker nog even achteraan mailen. En op een gegeven moment houdt het ook op hoor...

Op zich ook wel een Lesson learned.. Bij vooruitbetaling altijd om een telefoonnummer vragen voor het "in geval van".

Mocht je het adres hebben: http://www.nummerzoeker.com/

Re: Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 13 februari 2012
door Tanya
Jamievs schreef:Op zich ook wel een Lesson learned.. Bij vooruitbetaling altijd om een telefoonnummer vragen voor het "in geval van".
De klant heeft de bestelling inmiddels toch nog opgehaald. :)
De volgende keer zal ik zo'n afspraak inderdaad gewoon telefonisch maken.
Wat ik me wel afvraag is wiens verantwoordelijkheid het juridisch is dat de klant de bestelling ophaalt. Zegt de wet daar iets over?

Re: Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 13 februari 2012
door RicardoV
Je bedoelt als jouw pand bijvoorbeeld afbrandt, of de klant dan nog recht heeft op geld terug/navordering?

Voor afhalen gelden dezelfde regels als voor koop op afstand. Jij draagt dus het risico over het product totdat deze wordt opgehaald door de klant.

Re: Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 13 februari 2012
door Tanya
RicardoV schreef:Je bedoelt als jouw pand bijvoorbeeld afbrandt, of de klant dan nog recht heeft op geld terug/navordering?

Voor afhalen gelden dezelfde regels als voor koop op afstand. Jij draagt dus het risico over het product totdat deze wordt opgehaald door de klant.
Nee, ik bedoel, als de klant gewoon de bestelling helemaal nooit meer komt ophalen.
Moet ik dan op een bepaald moment het geld terug overmaken en de koop van mijn kant ontbinden?

Re: Klant haalt bestelling niet op

Geplaatst: 13 februari 2012
door Ward
Enerzijds is de maximale wettelijke levertermijn bij een koop op afstand 30 dagen. Je kunt niet aan die wettelijke verplichting voldoen als de klant niet binnen 30 dagen komt opdagen. Dat kun je overmacht noemen; door toedoen van de klant kun je niet aan je leveringsverplichting voldoen en dag mag een reden zijn om de koop na 30 dagen te ontbinden.

Interessante vraag is dan: moet je de koper omgekeerd ook 30 dagen de tijd gunnen om iets op te halen? Je zult in elk geval een redelijke termijn moeten aanbieden. Dat is duidelijk niet "u moet het per se morgen ophalen", want dat is onredelijk bezwarend, maar hoeveel langer dan wel?

Anderzijds mag je telefonisch of per e-mail altijd een individuele overeenkomst aangaan. Bij een individuele overeenkomst mag je tot op zekere hoogte afwijken van wettelijke bepalingen én van je algemene voorwaarden.
Tanya schreef:Nee, ik bedoel, als de klant gewoon de bestelling helemaal nooit meer komt ophalen. Moet ik dan op een bepaald moment het geld terug overmaken en de koop van mijn kant ontbinden?
Dat hangt er dus van af wat eventueel hebt afgesproken en wat je bedoelt met "helemaal nooit meer": 3 dagen, 2 weken, die wettelijke 30 dagen?