Retourzending op eigen houtje
Geplaatst: 17 maart 2012
Ik heb een klant die voor meer dan 200,- had besteld en na ongeveer een week aangaf dat een aantal artikelen beschadigd waren.
Prima, dat kan. Dus aangegeven dat wij graag een foto ontvangen van de schade artikelen waaruit bleek dat de schade minimaal was, maar schade is schade. Vervolgens gevraagd of de klant de betreffende artikelen retour wil sturen middels het retourformulier. De verzendkosten a 6,75 zouden wij dan retour storten na ontvangst artikelen en nieuwe toesturen.
Uiteindelijk ontvingen wij de gehele bestelling retour met de mededeling dat ze niks meer wilde hebben en het geld inclusief verzendkosten retour willen. (overigens waren 2 artikelen helemaal gebroken tijdens de retourzending, maar dat kan ook aan de vervoerder liggen)
Nu is het zo dat ze de retourzending verstuurd hebben voor 30,- en of wij die kosten willen vergoeden.
Als wij hadden geweten dat ze alles retour zouden sturen, hadden we zelf verzendlabels kunnen maken voor veel minder dan de helft.
Wat is nu redelijk? dat we gewoon 6,75 terug storten?
Het zijn altijd vervelende situaties want je wilt gewoon een goede naam houden, maar tegen welke kosten doe je dat?
Als we nu 30,- teruggeven, maken we een verlies van 40,- (verzendkosten klant, 1x verzendkosten naar klant en 2 kapotte artikelen)
Volgens mij mag je 1x verzendkosten aan de klant doorberekenen. Bij bestellingen van 200,- berekenen wij geen verzendkosten dus dan zou de retour 1x verzendkosten zijn.
Normaal gesproken doen we hier helemaal niet moeilijk over, mede om de goede naam te houden, maar in dit geval is het toch wel lastig..
Prima, dat kan. Dus aangegeven dat wij graag een foto ontvangen van de schade artikelen waaruit bleek dat de schade minimaal was, maar schade is schade. Vervolgens gevraagd of de klant de betreffende artikelen retour wil sturen middels het retourformulier. De verzendkosten a 6,75 zouden wij dan retour storten na ontvangst artikelen en nieuwe toesturen.
Uiteindelijk ontvingen wij de gehele bestelling retour met de mededeling dat ze niks meer wilde hebben en het geld inclusief verzendkosten retour willen. (overigens waren 2 artikelen helemaal gebroken tijdens de retourzending, maar dat kan ook aan de vervoerder liggen)
Nu is het zo dat ze de retourzending verstuurd hebben voor 30,- en of wij die kosten willen vergoeden.
Als wij hadden geweten dat ze alles retour zouden sturen, hadden we zelf verzendlabels kunnen maken voor veel minder dan de helft.
Wat is nu redelijk? dat we gewoon 6,75 terug storten?
Het zijn altijd vervelende situaties want je wilt gewoon een goede naam houden, maar tegen welke kosten doe je dat?
Als we nu 30,- teruggeven, maken we een verlies van 40,- (verzendkosten klant, 1x verzendkosten naar klant en 2 kapotte artikelen)
Volgens mij mag je 1x verzendkosten aan de klant doorberekenen. Bij bestellingen van 200,- berekenen wij geen verzendkosten dus dan zou de retour 1x verzendkosten zijn.
Normaal gesproken doen we hier helemaal niet moeilijk over, mede om de goede naam te houden, maar in dit geval is het toch wel lastig..