Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Catoo
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2012

boekhouding zelf doen of door boekhouder?

06 mei 2012

Ik denk erover om een webwinkel te beginnen. Om te beginnen als hobby. In bijberoep. Nu is mijn vraag. Is het te doen om de boekhouding zelf te doen of raden jullie me aan om het bij een boekhouder uit te besteden? wie deelt zijn ervaring met mij?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: boekhouding zelf doen of door boekhouder?

06 mei 2012

Ik denk erover om een webwinkel te beginnen. Om te beginnen als hobby. In bijberoep. Nu is mijn vraag. Is het te doen om de boekhouding zelf te doen of raden jullie me aan om het bij een boekhouder uit te besteden? wie deelt zijn ervaring met mij?
Als je het verschil begrijpt tussen kosten en uitgaven en tussen activa en passiva, kun je veel zelf doen. Als ik in raadsels spreek, zou ik een boekhouder gaan zoeken.
 
Kidsdreams
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 april 2012
Contacteer:

Re: boekhouding zelf doen of door boekhouder?

07 mei 2012

Hangt er ook een beetje vanaf waar je je boekhouding in gaat doen. Als je dat in een excel template stopt wat ook automatisch je btw berekend (heb ik eventueel wel voor je liggen) dan gaat het opzich wel, totdat je een beetje boel gaat verkopen dan raak je toch snel het overzicht kwijt.

Boekhoud pakketten bieden een uitkomst, maar zitten uiteraard zoals altijd wat kosten aan verbonden, dan kan je kiezen tussen eenmalige grote uitgave en zit je voorlopig wel goed, of wat je vaak bij online pakketten ziet is dat je maandelijks een klein bedrag betaald. Onthoudt goed 5 jaar lang elke maand een klein bedrag is uiteindelijk ook een groot bedrag ;)
 
Lemin Jewels
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2012
Contacteer:

Re: boekhouding zelf doen of door boekhouder?

07 mei 2012

In het begin kun je het beste het allemaal zelf bijhouden middels excelsheets.
Mocht het op een gegeven moment allemaal een beetje teveel worden dan kun je altijd overstappen naar betaald pakket :lol: .

Ik zelf doe het nog steeds via excel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: boekhouding zelf doen of door boekhouder?

07 mei 2012

Als je de vraag hier stelt betekent het dat je twijfelt. Dan zou ik het zeker uitbesteden. Als het allemaal duidelijk was en je begreep wat het inhoudt, dan had je het wel zelf gedaan zonder het hier te vragen.

Ik ben ook ooit fanatiek zelf begonnen met, zoals achteraf bleek, te weinig kennis. Later heb ik dat hele jaar door een boekhouder opnieuw laten boeken. Helemaal vanaf het begin af aan. Nu achteraf denk ik dus dat ik dat beter gelijk had kunnen doen. Wat bij mij ook wel speelde was dat we in dat jaar enorm gegroeid zijn waardoor het voor mij niet meer bij te houden was.

Als je grote groei verwacht zou ik ook direct investeren in de juiste software. Ik heb moeten overstappen wat de nodige problemen (lees: extra kosten) opleverde. Uiteraard is bij deze verwachting ook een degelijke koppeling met je webshop en boekhoud software aan te raden. Selecteer hier dan ook je boekhoud software op direct aan het begin, ook al gebruik je zo'n koppeling nog niet direct.
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: boekhouding zelf doen of door boekhouder?

07 mei 2012

Kan je boekhouden?
-Nee -> Boekhouder inhuren
-Ja. Heb je tijd om het zelf te doen?
-> Nee -> Boekhouder inhuren
-> Ja -> Doe het zelf

Boeken doe ik zelf (kost me een werkweek op jaarbasis), belastingaangifte is uitbesteed.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
biancib
Berichten: 317
Lid geworden op: 16 augustus 2011

Re: boekhouding zelf doen of door boekhouder?

07 mei 2012

Als je de vraag hier stelt betekent het dat je twijfelt. Dan zou ik het zeker uitbesteden. Als het allemaal duidelijk was en je begreep wat het inhoudt, dan had je het wel zelf gedaan zonder het hier te vragen.
Sluit me hier bij aan.
Natuurlijk kan je je boekhouding zelf doen, als je de kennis hiervoor hebt.
Maar aangezien je de vraag hier stelt vermoed ik dat je aan je kennis twijfelt. Dus zou ik het niet doen.
Wat je wel kan doen is een boekhouder onder de arm nemen en met hem bespreken wat je zelf kan en wat niet. Je moet niet meteen de hele boekhouding uit handen geven. Je kan ook een tussen oplossing zoeken :wink:
 
Catoo
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2012

Re: boekhouding zelf doen of door boekhouder?

07 mei 2012

Bedankt voor jullie reacties. :P
Ik ga een boekhouder vragen om mij op gang te helpen. Daarna ga ik het zelf bijhouden. Belastingaangifte ga ik uitbesteden.
Webshop begint als hobby dus veel werk zal het niet zijn.
 
svdhorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 juli 2014

Re: boekhouding zelf doen of door boekhouder?

06 juli 2014

Mijn advies hierin zou zijn: doe zeker het eerste jaar zelf de aangifte omzetbelasting. Het kost je een paar uur per kwartaal.

Ik heb zelf ook een boekhouder die aan het eind van het boekjaar de map ontvangt en dan alles inboekt. Vooral ter controle van mijn werk maar ook omdat ik een BV heb voor de webshop.

Door zelf een excelsheet bij te houden:
-Houdt je grip op je bedrijf's financien;
-Je ontwikkelt veel sneller gevoel voor inkoop en verkoopprijzen;
-Kun je sneller schakelen als je webshop weer eens btw bedragen verkeerd heeft berekend (ja dat gebeurt echt)
 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

Re: boekhouding zelf doen of door boekhouder?

07 juli 2014

Als je de moeite neemt om je eigen in te lezen in regel en wet geving en een boek koop over basisboekhouden dan groeit je boekhoudkennis vervolgens wel met je webwinkel mee. En als je handig bent met exel kun je hier ook hele mooi en handige dingen in bouwen die alles voor je uitrekenen. En is het dus zelf te doen als je zzp-er bent

Vroeg of laat zul je toch wel overstappen naar een boekhouder, maar door in het begin zelf veel te doen weet je wel wat het boekhouden in houd en is niet alles wat de boekhouder tegen je zegt abracadabra. Daarbij vindt ik dat je dan meer feeling krijgt met je bedrijf en hoe goed of slecht de zaken gaan.
 
benn
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 februari 2016

Re: boekhouding zelf doen of door boekhouder?

02 februari 2016

als "zelfstandige"/eenmanszaak kan je perfect je "vereenvoudigde" boekhouding zelf doen : een excel met verkopen, een excel met aankopen, een excel met andere kosten/afschrijvingen, een print-uit van je bank, jaarlijks een voorraadlijst.  Ik heb al een belastingscontrole en een BTW controle zonder opmerkingen doorstaan.
Van zodra je naar een "dubbele boekhouding" gaat (omdat je bv BVBA bent of omdat je omzet boven de 500.000 € per jaar komt) is een boekhouder zeker aangewezen.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: boekhouding zelf doen of door boekhouder?

02 februari 2016

@ benn

Op zich een goede reactie, maar kijk wel even naar de openingsdatum van het topic en de datum van de laatste reactie.

Welkom op het forum trouwens.