Hoi Elena,
Heel knap hoor, zeker omdat Nederlands toch wel heel erg anders is dan je moedertaal.
Ik kan je wel vertellen hoe ik het een beetje gedaan heb.
Toen ik mijn ideetjes zo'n beetje bij elkaar had, ben ik eerst naar de Kamer van Koophandel gegaan en daarna zo snel mogelijk naar de bank, waar ik een zakelijke rekening heb geopend en daarnaast ook een uitgebreid gesprek heb gehad over alle kosten en IDeal (daar zul jij geen gebruik van gaan maken, maar in België hebben ze ook een nationale betaalmogelijkheid net zoiets als IDeal).
Ik heb zelf leveranciers in Nederland en in Roemenië en inderdaad ook ik ben niet op en neer naar Roemenië gegaan. Ik heb het meeste gewoon via e-mail besproken en geregeld.
Die contacten ben ik wel meteen gaan leggen toen ik bij de KvK was ingeschreven. Het is belangrijk, om alle mogelijkheden een beetje op een rijtje te hebben en goede afspraken te maken en dit kost behoorlijk wat tijd. Ondertussen ben ik ook meteen begonnen met het bouwen van mijn website.
Dus die dingen lopen gewoon allemaal door elkaar. Het moet allemaal geregeld worden, dus er is geen echte volgorde
In Roemenië duurde het allemaal erg lang, alles gaat daar gewoon veel langzamer dan hier. Dus geduld is een schone zaak en daar zul je misschien ook wel mee te maken krijgen als je zaken met het buitenland gaat doen. Dus ik zou zo snel mogelijk beginnen met contacten leggen.
Het zakelijke plan had ik daarvoor al geschreven (voordat ik naar de KvK ging). Zo krijg je een beter inzicht in je ideeen. Maar dat heb ik gewoon zelf gedaan. Ook alle berekeningen heb ik zelf gedaan.
Dat vind ik persoonlijk ook wel prettig, om deze dingen zelf te doen (met her en der wat advies van bijvoorbeeld dit forum). Jij weet tenslotte het beste wat je wil en kan investeren, wat je doel is, wat je precies wilt en hoe je dit wil gaan doen. Dat is (mijn mening) juist het ondernemen
Nou weet ik niet hoe groots je wilt beginnen. Maar ik heb een klein webwinkeltje met boeken, films, cd's etc. De investering was bij mij niet zo heel erg groot en dan is het risico wat je loopt ook niet zo groot.
Ik heb alles dus zelf berekend en uitgezocht. En ik kan niet meer verliezen, dan het geld dat ik erin heb gestopt. En het geld dat ik ondertussen heb verdiend, dat stop ik dan weer in nieuwe producten en betalingen (zoals bankkosten, hosting, inschrijving KvK etc.). En zo bouw ik het langzaam uit en hoop ik dat mijn webwinkeltje steeds groter wordt. Zonder dat ik daarbij echte risico's loop.
Overigens zit ik in Nederland, dus ik kan je verder niet echt handige sites geven. Maar ik heb veel opgezocht op de site van de belastingdienst en de site van de Kamer van Koophandel. Ik neem aan dat ze in België ook dit soort sites hebben en daar kun je veel informatie vinden over importeren en douane etc.
Je zou natuurlijk ook eens een gesprek kunnen aangaan met een belastingadviseur of boekhouder, om deze dingen te bespreken.
Voor transport moet je ook gewoon contact opnemen met koeriersdiensten of op internet gewoon eens gaan rondneuzen.
Het lijkt nu misschien een grote warboel en dat is het ook natuurlijk
Maar het is gewoon een kwestie van beginnen en doorzetten (ondernemen dus

). En verder heel veel lezen, zoeken op internet (google is mijn beste vriend geworden in het laatste jaar) en contacten leggen.