SPSE schreef:Wat wij doen ( via onze algemene voorwaarden ) is de garantie aanbieden die wij ook krijgen van onze toeleverancier. Wij vermelden wel dat wij nooit verder gaan dan het vervangen van het product en dat we nooit aansprakelijk zijn voor vervolg / gevolgschades etc.
Met je algemene voorwaarden kan je niet de Nederlandse Wet uitsluiten. Als de wet voorschrijft dat jij 2 jaar garantie moet geven, dan kan jij dat niet uitsluiten in je algemene voorwaarden. Hetzelfde geldt voor schades.
De wet schrijft alleen niet een exacte termijn voor maar spreekt meer over een "redelijke termijn" In de praktijk wordt 2 jaar vaak als gangbaar ervaren als het om luxegoederen gaat. Hangt een beetje van het product en prijsklasse af. Bijvoorbeeld een dure wasmachine mag het na 5 jaar nog steeds prima doen (en dus voorzien zijn van garantie).
Wij zelf maken onderscheid in DOA, Defect On Arrival, wat in de praktijk een defect binnen een maand is. In dat geval zijn alle kosten voor onze rekening en wordt de klant kosteloos voorzien van een nieuw product.
Na die maand geldt er standaard 2 jaar garantie, waar in de klant het product op zijn kosten naar ons stuurt en dan sturen wij de klant zonder verdere kosten een nieuw of gerepareerd artikel. Ongeacht of het product inderdaad daadwerkelijk defect is; dat zoekt de producent maar uit
