Pagina 1 van 1
Vraagje over retourzending
Geplaatst: 17 september 2012
door Het Varaantje
Klein vraagje over retourrecht.
Als je een pakket retour stuurt. Is een PostNL track&trace briefje met daarop de melding (met daarop uiteraard de juiste gevens van datum, adres en gewicht ed) dat het is afgeleverd bewijs dat je aan je retour plicht voldaan hebt?
Heb namelijk zelf een pakje retour gestuurd aan een webwinkel en deze beweerd niets ontvangen te hebben (ja ik heb idd wel pech de laatste tijd

Re: Vraagje over retourzending
Geplaatst: 18 september 2012
door RicardoV
De winkel hoeft in principe niet voor het risico van jouw retourzending op te draaien.
Dat betekent dat je er zelf verstandig aan doet om het verzekerd retour te sturen, zodat je verlies kan claimen bij PostNL.
Je hebt weliswaar het product geretourneerd, maar zoals de winkel het risico loopt van verzending, loop jij ook het risico voor retourzending. Dit is in principe hoe ik het interpreteer en hoe ik het zie voorkomen hedendaags.
Heb je een handtekening voor ontvangst gevraagd?
Geeft de track en trace wel aan dat het pakketje is afgeleverd? Dan doe je wellicht verstandig aan om aangifte te doen aangezien of de winkel het verzwijgt, of de pakketbezorger er iets mee heeft gedaan.
Re: Vraagje over retourzending
Geplaatst: 18 september 2012
door Het Varaantje
Het was een antwoordnummer
De concument draagt de verantwoording van de retourzending dat is correct. Maar de vraag is of een track & trace met daarin afleving als bewijs kan dienen.
Het gaag trouwens op een bekende grote online kleding winkel die altijd een sticker meestuurt voor gratis retourzending. Logisch ook dat mensen deze gebruiken.
De track en trace geeft aan dat het pakket in ontvangst is genomen met datum en tijd. Het is natuurlijk niet door een persoon aangenomen maar her is gewoon een container in een hal geplaatst.
Het zal ook wel goedkomen hoor denk ik. Ben daar al langer klant maar ik vroeg het me gewoon af in hoeverre een track & trace als bewijs kan dienen. Als de track & trace niet bekend is (wat best vaak voorkomt) wordt het vaak lastig want dan heb je echt geen bewijs. Dan is een handtekening wel uitkomst
Re: Vraagje over retourzending
Geplaatst: 18 september 2012
door RicardoV
Als zij jou een voorgefrankeerde sticker hebben gegeven die jij moet gebruiken voor de retourzending dan ligt het risico voor verlies bij hun.
Tenzij je wellicht kan kiezen uit verzekerd voor 1euro extra of niet verzekerde sticker via de website van.. Zalando of wat het mogen zijn.
Re: Vraagje over retourzending
Geplaatst: 18 september 2012
door Het Varaantje
Ja zoiets dacht ik ook al. Maar goed ze gaan het uitzoeken. Zal vast wel goedkomen.
Re: Vraagje over retourzending
Geplaatst: 18 september 2012
door RicardoV
Het Varaantje schreef:Ja zoiets dacht ik ook al. Maar goed ze gaan het uitzoeken. Zal vast wel goedkomen.
Pechvogel

Re: Vraagje over retourzending
Geplaatst: 19 september 2012
door Cardexchange.com
Ik denk dat jij goed zit:
1. Je kan via track & trace aantonen dat de zending verzonden en afgeleverd is
2. De dienst is afgenomen door het postorderbedrijf, niet door jou, dus het is tussen hen en PostNL
Re: Vraagje over retourzending
Geplaatst: 19 september 2012
door Het Varaantje
Zit ik ook een keer goed haha
Ik bestel zeer vaak online. Dit is eigenlijk de eerste keer dat het misgaat met het retour sturen. Ik heb nog geen reactie gehad maar hopelijk komt het in orde (gaan toch om ruim 250 euro)