Pagina 1 van 1
Artikel retourneren; waardebon in plaats van geld terug?
Geplaatst: 05 oktober 2012
door Jiddo
Vandaag heb ik mijn bestelling opgehaald die ik besteld had bij een webshop.
Thuis het pakketje opengemaakt, maar het voldoet niet aan mijn eisen. Het gaat hier om een contactgrill en hij is gewoon te klein.
Meteen gemaild met de shop dat ik mijn artikel morgen graag terug wil komen brengen.
Als antwoord kreeg ik: dan krijgt u een
waardebon.
Maar ik wil helemaal geen waardebon, ik wil gewoon mijn geld terug.
Mogen ze dit zomaar doen? Het staat nergens in hun regels.
Artikel 6. Annuleren en retourneren
6.1 Aan een annulering zijn geen kosten verbonden tenzij het een product betreft dat speciaal op maat gemaakt is.
6.2 De klant kan tot 7 werkdagen na ontvangst een product retour zenden zonder opgaaf van redenen. Deze termijn van 7 werkdagen gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de klant. Let op: Deze retourregeling geldt niet voor producten die in de winkel afgehaald zijn.
6.3 Tijdens deze termijn zal de klant zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken en bekijken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Het is niet de bedoeling dat de klant het artikel tijdens deze termijn ook gebruikt, het gaat dus echt om een zichttermijn. Tijdens deze termijn mag de klant een artikel bekijken en eventueel uitproberen zoals hij dat in een fysieke winkel ook zou kunnen doen. Een telefoon mag worden bekeken maar er mag niet mee gebeld zijn. Voor een koffiezetapparaat geldt dat er geen koffie mee gezet mag zijn. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijs mogelijk - in de originele staat en verpakking aan .....retourneren, conform de door ..... verstrekte redelijke en duidelijke instructies. Deze instructies ontvangt de klant per email nadat hij via de service-aanvraag, te vinden op de website, heeft aangegeven van zijn herroepingrecht gebruik te willen maken. Nadat het retourgezonden product door ..... ontvangen is wordt het terug te betalen bedrag binnen 10 werkdagen op de rekening van de klant teruggestort.
6.4 Software, of andere vergelijkbare producten, waarvan de verzegeling (seal) verbroken is kan niet geretourneerd worden.
6.5 Retourneren is uitsluitend mogelijk onder overlegging van de originele factuur.
Ik wil dus gewoon mijn geld terug!
Hoe krijg ik dit toch op een normale manier voor elkaar?
Ik hoop dat jullie me willen helpen.
Dit is al de zoveelste keer dat ik meemaak dat webshops er hun eigen regels op nahouden, terwijl het volgens mij wettelijk niet is toegestaan.
Algemene voorwaarden van een webshop staan toch niet boven de Nederlandse Wetgeving, of heb ik het nu mis?
Mag je als eigenaar van een webshop zomaar van alles verzinnen?
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 05 oktober 2012
door RicardoV
Als je binnen 7 werkdagen retourneert moet je gewoon je geld terug krijgen.
Volgens mij staat het gewoon duidelijk in hun voorwaarden:
ontvangen is wordt het terug te betalen bedrag binnen 10 werkdagen op de rekening van de klant teruggestort.
Beetje onprofessioneel dat ze hun eigen voorwaarden tegenspreken maargoed. Wijs ze gewoon op je recht van retour en dat de enige juiste oplossing daarbij is het
volledige aankoopbedrag retour te ontvangen.
Oh edit: je spreekt natuurlijk over
ophalen.
Dat kan het verhaal weleens anders maken. Want bij een winkel iets ophalen geeft je namelijk ook geen recht op 7 werkdagen retour. Echter vraag ik me af in hoeverre dit kan worden uitgesloten wanneer je de bestelling ophaalt en deze helemaal zit ingepakt en je het product dus niet kan zien.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 05 oktober 2012
door frafra
De wet kopen op afstand geldt niet meer als je het gaat afhalen. Echter, je geeft aan dat het in een doos zat dus heb je het misschien niet goed kunnen zien voordat je het kocht?
Edit: sorry, eerdere reactie had ik niet gelezen.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 05 oktober 2012
door Jiddo
Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb gekozen voor ophalen, omdat de verzendkosten in dit geval duurder waren dan het ophalen. Hij zat inderdaad gewoon verpakt in de doos, en is daar niet open geweest. Mijn man had hem voor me opgehaald (lag zelf ziek op bed). Ik heb de doos pas geopend toen mijn man naar zijn werk was. Ziende naar het miniproduct, wist ik meteen "foute aankoop", er stonden ook geen maten bij in de webshop, en eerlijk gezegd nooit aan gedacht dat ze zulke kleine formaten verkochten. Ik moest hem trouwens persé eerst via de webshop bestellen, voordat we hem op mochten halen. Ging dus eerst een procedure aan vooraf.
Dus: dan retourneren, lijkt me toch heel gewoon!???
Morgen gaat mijn man hem terugbrengen, en maar even kijken of ze vast blijven houden aan een waardebon. In mijn beleving mag je zoiets gewoon niet doen. Het staat werkelijk nergens genoemd. En ik wil gewoon mijn geld terug, zodat ik elders een normaal formaat uit kan zoeken.
Dat is toch gewoon mijn recht?
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 06 oktober 2012
door eentje
Even een ander geluid...
De bestelling is wel via de webshop gedaan?
Dan is het een koop op afstand ook al haal je het op.
De wet zegt dat bij een koop op afstand je een retourrecht hebt van 7 dagen.
Sterker nog in dit geval kloppen de AV van de webwinkel niet (de aanvulling dat retourrecht niet zou gelden) en heb je zelfs recht het binnen 90 dagen te retourneren.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 06 oktober 2012
door Jiddo
Ja, de bestelling is absoluut wel via de webshop gedaan.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 06 oktober 2012
door RicardoV
Jiddo schreef:Ja, de bestelling is absoluut wel via de webshop gedaan.
Dan zou je het inderdaad binnen 90 dagen kunnen retourneren wat eentje zegt. Dat is het geval wanneer de algemene voorwaarden betreft het retourneren in strijd zijn met de wet.
Als ook afhalen onder koop op afstand valt, dan moet je inderdaad ook gewoon je geld terugkrijgen.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 06 oktober 2012
door frafra
Eentje heeft gelijk, wist dat zelf ook niet om eerlijk te zijn.
Hier een link wat je eventueel aan de verkoper zou kunnen sturen:
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/k ... afhaalpunt
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 06 oktober 2012
door Het Varaantje
Dat wist ik ook niet heel informatief.
Ik weet alleen uit ervaring dat als de webwinkel niet meewerkt je het verder wel kan vergeten.... Er is dan wel een wet maar geen enkel druk- of strafmiddel als de webwinkel het aan zijn laars lapt. Success
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 06 oktober 2012
door Jiddo
Allemaal heel erg bedankt voor jullie waardevolle en leerzame reacties en links.
Ik zou wensen dat ik dit forum al veel eerder had gevonden. Heb het nu al zo vaak meegemaakt, dat je er bijna moedeloos van wordt om nog ergens iets te "durven" bestellen.
Maar ik ben echt ontzettend dankbaar voor jullie reacties. Veel geleerd
We zijn vandaag ivm tijdnood niet naar de webshop/winkel geweest, dat gaan we dinsdag doen. Maar zo te lezen heb ik tijd zat
Ik weet nu in ieder geval dat ik in mijn recht sta, en dat hij me niet af kan wimpelen met een waardebon.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 06 oktober 2012
door Dierenspeciaalzaak
Dan wil ik ook nog kwijt, dat ik dit ook bijzonder dom van de webshop vindt.
U geeft aan, het bestelde artikel te klein te vinden. Als een klant van mij dit zegt, biedt ik ze graag de mogelijkheid het artikel om te ruilen voor een grotere. Als men dit niet wenst, stort ik wel altijd snel het geld gewoon terug.
Op deze manier heb ik al diverse vaste klanten er bij gekregen. Als een artikel niet bevalt, betekend dit niet, dat een klant de webshop in zijn geheel slecht vindt. Als je dit dan netjes en vriendelijk oplost, heb je vaak juist een erg trouwe klant er aan over gehouden.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 06 oktober 2012
door Jiddo
Zelf ben ik inderdaad ook een klant die hele grote waarde hecht aan de klantenservice.
2 weken geleden kocht ik elders via een webshop een product. Helaas bleek het product defect te zijn. Meteen gemaild, en ik mocht het kosteloos terugsturen, en zou binnen een week mijn geld terug krijgen.
Kijk: dat vind ik klantenservice. Ze laten jou niet opdraaien voor de retour kosten en je krijgt keurig je geld terug.
In dit geval mocht ik mijn te kleine grill ook wel omruilen voor een grotere. Maar ik kon niks vinden waar ik graag voor wilde kiezen. Toen ik hem dat mailde, reageerde hij dus met: dan krijgt u een waardebon. En daar zakt mijn broek dan vanaf.
Maar dankzij jullie weet ik dat hij dat gelukkig niet kan maken.
Ben benieuwt hoe dit volgende week afloopt.
Maar deze klant is hij dus wel definitief kwijt op deze manier.
Dit vind ik geen manier van zaken doen. Je wilt dus blijkbaar geen klanten houden denk ik dan

Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 08 oktober 2012
door milouk
Vreemde reactie van de webshop? Beetje onprofessioneel inderdaad. Je had denk ik wel de afmetingen na kunnen vragen, lijkt me wel logisch voordat je iets koopt.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 09 oktober 2012
door Jiddo
milouk schreef:Vreemde reactie van de webshop? Beetje onprofessioneel inderdaad. Je had denk ik wel de afmetingen na kunnen vragen, lijkt me wel logisch voordat je iets koopt.
Je hebt gelijk dat ik de maten na had kunnen vragen, maar dit is mijn 2e grill. Ik wist simpelweg niet dat er ook van die mini dingetjes bestaan. Op een foto kun je dat helaas ook niet zien. Het leek in mijn ogen gewoon een normale standaard grill. Dus ja, het was van mijn kant gewoon onwetendheid. Kan gebeuren toch!?!
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 09 oktober 2012
door Jiddo
Beste klant,
In 6.2 van het artikel staat:
6.2 De klant kan tot 7 werkdagen na ontvangst een product retour zenden zonder opgaaf van redenen. Deze termijn van 7 werkdagen gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de klant. Let op: Deze retourregeling geldt niet voor producten die in de winkel afgehaald zijn.
U kunt een alternatief uitzoeken of u krijgt een tegoed bon. Mocht u hier niet mee akkoord gaan dan kunt
u contact opnemen met de eigenaar.
Met vriendelijke groet,
En nu?
Dan mag ik contact opnemen met de eigenaar?????
En wie is dan de eigenaar?
En wat als hun regels niet volgens de wet zijn?
Wat een gezeur, en wat ga je dan leuk om met je nieuwe (dus niet) klant.

Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 09 oktober 2012
door RicardoV
Jiddo schreef:Beste klant,
In 6.2 van het artikel staat:
6.2 De klant kan tot 7 werkdagen na ontvangst een product retour zenden zonder opgaaf van redenen. Deze termijn van 7 werkdagen gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de klant. Let op: Deze retourregeling geldt niet voor producten die in de winkel afgehaald zijn.
U kunt een alternatief uitzoeken of u krijgt een tegoed bon. Mocht u hier niet mee akkoord gaan dan kunt
u contact opnemen met de eigenaar.
Met vriendelijke groet,
En nu?
Dan mag ik contact opnemen met de eigenaar?????
En wie is dan de eigenaar?
En wat als hun regels niet volgens de wet zijn?
Wat een gezeur, en wat ga je dan leuk om met je nieuwe (dus niet) klant.

Met wie heb je dan zitten mailen? Met de neef van de eigenaar die niets met het bedrijf te maken heeft?
Zoals eerder aangehaald, uitsluiten van retouren bij afhalen is niet geldig. Daarom heb je een retourtermijn langer dan 7 werkdagen.
Zijn ze aangesloten bij een keurmerk?
Maar misschien handig om dan even contact op te nemen met 'de eigenaar'.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 09 oktober 2012
door Jiddo
Volgens hun website zijn ze aangesloten bij:
Mkbok en Shops keurmerk.
Ik heb gevraagd wie dan precies de eigenaar is, maar daar heb ik geen reactie op gekregen.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 09 oktober 2012
door Wouter Hol
Dit topic is er een beetje doorheen geschoten. Dit forum is eigenlijk niet bedoelt om kwesties met een bepaalde webwinkel op te lossen. Daar zijn trosradar en dergelijk voor..
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 09 oktober 2012
door Jiddo
Oh jammer! Sorry, dat wist ik niet.
Heb er wel veel van mogen leren.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 09 oktober 2012
door Ward
Jiddo schreef:Oh jammer! Sorry, dat wist ik niet.
Heb er wel veel van mogen leren.
Wat mij betreft mag dit topic wel open blijven, want er zijn nog véél te véél webwinkels die een loopje nemen met de wet. Neem bijvoorbeeld een kleertjes.com mét Thuiswinkel Waarborg. Ook daar worden retouren afgekocht met een waardebon:
http://www.kleertjes.com/content/retourneren.html
Nu kopen we al jaren bij kleertjes.com en zijn ook héél tevreden over de webwinkel, maar het is toch net niet helemaal hoe het hoort. De puntjes op de i zetten dus, net dat kleine beetje meer geven.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 09 oktober 2012
door Rudy
Ward schreef:Neem bijvoorbeeld een kleertjes.com mét Thuiswinkel Waarborg. Ook daar worden retouren afgekocht met een waardebon:
http://www.kleertjes.com/content/retourneren.html
Nu kopen we al jaren bij kleertjes.com en zijn ook héél tevreden over de webwinkel, maar het is toch net niet helemaal hoe het hoort. De puntjes op de i zetten dus, net dat kleine beetje meer geven.
Wel goed lezen Ward

. Verderop staat ook dat je het op eigen kosten retour kan sturen en dan het aankoopbedrag terug krijgt. De tegoedbon geldt alleen bij gebruik van de gratis retour service. Wel slim vind ik eigenlijk.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 10 oktober 2012
door Ward
Rudy schreef:Wel goed lezen Ward

. Verderop staat ook dat je het op eigen kosten retour kan sturen en dan het aankoopbedrag terug krijgt. De tegoedbon geldt alleen bij gebruik van de gratis retour service. Wel slim vind ik eigenlijk.
Ik had het zelf wel gelezen, maar ik denk dat de gemiddelde bezoeker er overheen leest.
Nog belangrijker: op het inlegvel dat kleertjes.com meestuurt in bestellingen, wordt alléén de waardebon expliciet genoemd. Dat je ook geld terug kunt krijgen, wordt niet met zoveel woorden gezegd, maar afgedaan met een juristenformulering: conform artikel 6 t/m 8 van onze algemene voorwaarden heb je tevens de mogelijkheid een bestelling te annuleren.
Wel slim inderdaad, maar het is echt op het randje.
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 10 oktober 2012
door Jiddo
Kreeg net een email van iemand anders van de winkel, nadat ik ze de tekst had gestuurd van deze link
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/k ... afhaalpunt:
Beste klant,
U kunt het produkt retour brengen, graag uw bankrekening gegevens en aakoopbewijs meenemen.
Met vriendelijke groet,
Ben heel benieuwt. Laat jullie weten hoe het afgelopen is, en of we ons geld ook daadwerkelijk terug gaan zien op onze bankrekening.
Echt heel erg bedankt voor jullie hulp! Dit is de eerste keer, na onwijs veel ellende met webshops, dat we eens ons recht hebben kunnen halen. Althans, zo lijkt het nu! Maar zonder jullie hulp was het niet gelukt!
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 10 oktober 2012
door eentje
Wouter Hol schreef:Dit topic is er een beetje doorheen geschoten. Dit forum is eigenlijk niet bedoelt om kwesties met een bepaalde webwinkel op te lossen. Daar zijn trosradar en dergelijk voor..
Ik denk dat webshopeigenaren hier veel van kunnen leren... dus voor deze ene keer...
@Jiddo
Laat het ons weten!
Re: Artikel retourneren
Geplaatst: 11 oktober 2012
door Wouter Hol
eentje schreef:
Ik denk dat webshopeigenaren hier veel van kunnen leren... dus voor deze ene keer...
Daarom had ik hem al open laten staan. Heb het onderwerp iets veranderd naar "waardebon ipv. geld retour".