Pagina 1 van 1

Artikel retour, verzendkosten vergoeden, hoe administreren?

Geplaatst: 17 oktober 2012
door roald18
Hallo,

Een klant kocht ietst voor €4,95 exl. €2,95 verzendkosten (incl. BTW).

Nu is dit retour gestuurd en moet ik hier een credit factuur voor maken.

Voor de eerste 2 bedragen is dit geen probleem, echter heeft de klant €1,50 kosten gemaakt om dit retour te sturen (postzegels).

Moet ik nu €1,24 excl. 21% BTW crediteren of moet ik 1,50 zonder BTW crediteren?

Alvast bedankt!

Re: Artikel retour

Geplaatst: 17 oktober 2012
door Wouter Hol
Je bent niet verplicht om de kosten die de klant maakt te vergoeden.

Het mag uiteraard wel. Je maakt dan een notitie van 1,50 euro aan kosten die je gemaakt hebt. Hier zit geen BTW bij als het een particuliere klant is. Particulieren kunnen immers de BTW niet afdragen. Het gaat in feite hetzelfde als wanneer je producten van een particulier zou inkopen. Je betaalt geen BTW en kan die dus ook niet terug vragen.

Als je klant een bedrijf is, dan zou hij jou een factuur moeten sturen met de BTW er bij vermeld.

Re: Artikel retour, verzendkosten vergoeden, hoe administrer

Geplaatst: 17 oktober 2012
door roald18
Oké bedankt!

Door een foutje van ons voldeed het artikel niet aan de verwachtingen van de klant.

Dan vindt ik dat je alle kosten moet vergoeden;)

Re: Artikel retour, verzendkosten vergoeden, hoe administrer

Geplaatst: 17 oktober 2012
door Dirkjan
roald18 schreef:Door een foutje van ons voldeed het artikel niet aan de verwachtingen van de klant.

Dan vindt ik dat je alle kosten moet vergoeden;)
Veel webwinkels vinden dat. Je kunt deze kostenstroom ook automatiseren met bijv. een antwoordnummer.

Re: Artikel retour, verzendkosten vergoeden, hoe administrer

Geplaatst: 17 oktober 2012
door roald18
Voor grotere webwinkels is dat inderdaad een goed idee, echter heb ik slechts een kleine webwinkel, en erg weinig retourzendingen.