Pagina 1 van 1

Koop X, krijg Y gratis: probleem met retour

Geplaatst: 01 november 2012
door NVC
Hallo,

voor een nieuwe webshop zou ik graag standaard de volgende optie aanbieden:

Koop 4 artikelen en krijg het 5de (goedkoopste) gratis. Naar mijn gevoel zullen er veel klanten zijn die van deze actie (mis)(ge)bruik zullen maken en binnen de wettelijke termijn 1 artikel zullen terug sturen. Wat te doen in zo'n geval?

Stel dat ze het duurste artikel retourneren. Ben ik dan verplicht om de volledige aankoopprijs van dat artikel terug te betalen of mag ik dat verminderen met de prijs van het goedkoopste product die men toen gratis kreeg?

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Re: Koop X, krijg Y gratis: probleem met retour

Geplaatst: 01 november 2012
door roald18
Vaak in supermarkten waar je bijvoorbeeld 2e artikel gratis krijgt, krijg je gewoon 50% korting.

Misschien dat je op deze manier de kosten dan wat omlaag kan brengen.

Re: Koop X, krijg Y gratis: probleem met retour

Geplaatst: 01 november 2012
door Wouter Hol
Als het 5 dezelfde artikelen zijn dan is het simpel; het totaalbedrag gedeeld door 5 is de productieprijs er stuk. Als iemand een gedeelte van de bestelling terug stuurt, stort je naar rato het bedrag van die producten terug.

Lastiger wordt het als het 5 verschillende producten zijn met een verschillende prijs. Dan wordt het lastiger om de prijs van dat product te betalen. Je zou dan kunnen stellen dat de waarde van het gratis product een korting is die over de gehele bestelling geldt. Je verdeeld dit gelijkwaardig over alle artikelen. Bijv; 4 artikelen kosten 100 euro, het gratis artikel is 10 euro, men heeft dan 10% korting gekregen. Als artikel X 50 euro kost en die wordt retour gezonden, dan stort je 45 euro terug naar de klant. Mits het gratis artikel ook teruggezonden is natuurlijk. Dan stort je de volledige waarde van dat artikel terug.

Re: Koop X, krijg Y gratis: probleem met retour

Geplaatst: 01 november 2012
door PaulG
Ik zou zeggen dat de actie is: 4 kopen en 1 gratis omdat je er vier koopt.
Stuur je er 1 terug is het 3 kopen en dus betalen ze de laatste . Dan hebben ze er 4 gekocht en zouden ze een ander artikel gratis kunnen uitzoeken als het een lager bedrag is.
Ofwel 1 artikel terug is verrekenen met gratis artikel of ze ruilen het ene artikel en kun je de laagst geprijsde weer gratis laten.
Wat zou je anders moeten doen als ze de vier betaalde terug sturen?

Re: Koop X, krijg Y gratis: probleem met retour

Geplaatst: 02 november 2012
door NVC
Bedankt voor de reacties.
Ik zou inderdaad gewoon x aantal procent kunnen toekennen ipv een gratis artikel naar keuze maar op het einde van de rit komt hetzelfde probleem boven drijven indien de klant een artikel wil retourneren.
Ik zal de actie voorwaarden héél duidelijk vermelden en bovengenoemde "probleemgevallen" schetsen en het gevolg daar van.

Bij retour van 1 artikel mag de klant idd een ander artikel van dezelfde prijs uitkiezen, stuurt hij 2 of meerdere artikelen terug en wenst hij een terugbetaling, dan zal het gratis artikel in mindering gebracht worden o.i.d.

Re: Koop X, krijg Y gratis: probleem met retour

Geplaatst: 02 november 2012
door NVC
Waarom ik trouwens kies voor x + y gratis ipv 25% korting indien klant 4 artikelen koopt:

bij 'vaste korting' is de korting sowieso 25%
bij '3 + 1 gratis' is de korting maximum 25% (indien de 4 artikelen evenveel kosten). Koopt de klant dus 3 artikelen van 20 euro en 1 van 10 euro, dan ligt de korting veel lager. (zonder dat de meeste klant dit goed beseffen)

Terwijl volgens mij de klant sneller 4 artikelen zal kopen omdat hij er 1 van gratis krijgt dan dat hij 25% krijgt als hij er 4 koopt. Misschien denken jullie er wel anders over.

Re: Koop X, krijg Y gratis: probleem met retour

Geplaatst: 02 november 2012
door paraplu
als klanten een gedeelte van acties als 4 halen 3 betalen retour sturen, dan voldoen ze niet meer aan de actie voorwaarden dus dan zou ik de normale prijs bereken..

bijv. iets kost 1 euro p/st :
4 stuks = 3 euro
klant stuurt 1 terug: 3 stuks is 3 euro, dus geen geld retour (evt. vergoeding verzendkosten)
klant stuurt 2 terug: 2 stuks = 2 euro, 1 euro retour aan klant
klant stuurt 3 terug: 1 stuk = 1 euro, 2 euro retour aan klant

uit coulance kan je hier uitzonderingen op maken natuurlijk

Re: Koop X, krijg Y gratis: probleem met retour

Geplaatst: 02 november 2012
door opabert
Ik weet klein beetje hoe nederlanders zijn en voorspel je heel veel discussies ;)

Tip:
Maak het jezelf niet te moeilijk.

Re: Koop X, krijg Y gratis: probleem met retour

Geplaatst: 15 november 2012
door Webwinkelhouder
Mijn gevoel zegt ook: veel uitleg, veel discussies, veel onbegrip en daarna veel commentaar en als je geluk hebt aan jou zelf.

En voor jou rekenwerk.

Ik ga binnenkort ook zoiets invoeren maar het stukje retouren houdt mij ook bezig en nu zelfs even tegen.