Pagina 1 van 1

klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 02 november 2012
door Peggy Floris
Wat als een klant een artikel terug stuurt waarbij hij het artikel al heeft gebruikt en ik het dus niet meer opnieuw kan verkopen.

Wij sturen de klant nu een bericht dat hij het kan afhalen of wij sturen het naar hem op zijn kosten. Stel ik ontvang hier geen reactie meer van. Kan ik dan een mail sturen dat wanneer wij geen reactie ontvangen wij het product vernietigen? Het is niet de bedoeling dat ik het maanden opsla in ons magazijn, toch?

Maar hij heeft het wel betaald dus het is zijn eigendom.

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 02 november 2012
door eentje
Heeft de klant het binnen 7 dagen (of langere termijn in de AV) teruggestuurd?

Wat voor product is het?

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 02 november 2012
door Wouter Hol
In hoeverre is het product gebruikt?

Een klant mag het product uitproberen. Bijvoorbeeld met een koffiezetapparaat mag een klant een kopje koffie zetten. Bevalt dat niet, dan kan de klant het apparaat binnen de zichttermijn terugsturen.

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 02 november 2012
door opabert
Wouter Hol schreef:In hoeverre is het product gebruikt?

Een klant mag het product uitproberen. Bijvoorbeeld met een koffiezetapparaat mag een klant een kopje koffie zetten. Bevalt dat niet, dan kan de klant het apparaat binnen de zichttermijn terugsturen.
Weet je dit heel zeker ?
U zegt wat consuwijzer er van maakt en niet wat de wet voorschrijft.

De wet zegt heel duidelijk en impliciet, product moet ongebruikt zijn.

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 02 november 2012
door eentje
Helaas opabert...

Het Europese Hof van Justitie heeft in het zogenoemde Messner arrest (PDF) bepaald dat er in de termijn van het herroepingsrecht er sprake van kan zijn dat er geprobeerd word.
Ook zou afbreuk worden gedaan aan de doeltreffendheid en effectiviteit van het herroepingsrecht, wanneer de consument enkel vanwege het feit dat hij het middels een overeenkomst op afstand verworven goed heeft gekeurd en uitgeprobeerd een compenserende vergoeding zou moeten betalen.

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 02 november 2012
door RicardoV
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/k ... erugsturen

Consuwijzer zegt dus: nee, je mag een koffiezetapparaat niet aanzetten om te zien of die goede koffie zet.

Maar los van alles op het internet: welk artikel zegt dit dan in het wetboek? Want voor zover mijn boek gaat staat er niks in over uitproberen of bekijken.

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 02 november 2012
door eentje
Ik was je net voor... :)

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 02 november 2012
door RicardoV
eentje schreef:Ik was je net voor... :)
Maar jij zegt het tegenovergestelde van wat ik zeg.

Als ik met consuwijzer meega dan mag het koffiezetapparaat niet in gebruik worden genomen. In het arrest dat je vermeld wordt eigenlijk wel gezegd dat het koffiezetapparaat getest mag worden voor een kopje koffie (anders zou de doelmatigheid van het herroepingsrecht vervallen).

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 02 november 2012
door eentje
Tja en aangezien het Europese Hof van Justitie het hoogste rechtsorgaan is binnen de EU....

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 02 november 2012
door RicardoV
eentje schreef:Tja en aangezien het Europese Hof van Justitie het hoogste rechtsorgaan is binnen de EU....
zullen we die maar geloven dan?

Ik vind het nog maar een vaag gebied hoor.
Als jij de koffiezetapparaat schoonmaakt dan ben ik het met je eens dat die retour moet/mag.
Laat je er echter allerlei prut in zitten en koffiedrab dan zet ik er toch mijn twijfels achter.

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 02 november 2012
door eentje
Dan mag je schoonmaakkosten in rekening brengen om het product weer in verkoopbare staat te krijgen en krijgt de klant het verschil terug.

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 05 november 2012
door Peggy Floris
Mijn vraag gaat eigenlijk meer over het laatste deel. Dat ik het product in mijn magazijn heb staan maar de klant niks meer van zich laat horen en hij al wel heeft betaald.

Normaliter zou je zeggen ik stort gewoon zijn geld terug maar wat als je het product niet meer kan gebruiken?

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 05 november 2012
door RicardoV
Als hij/zij duidelijk niet heeft voldaan aan de eisen voor het retourrecht (uitgaande dat het zo is) dan kun je voorstellen om het product op zijn kosten, of uit coulance op je eigen kosten terug te sturen.

Vernietigen zou ik niet doen, tenzij de klant aangeeft het niet meer te willen of na enige tijd nog niks van zich heeft laten horen en jij je best hebt gedaan om contact te zoeken.

Maar het lijkt mij sterk dat een klant niets meer van zich laat horen, is immers zijn geld.

Re: klant stuurt product onterecht terug

Geplaatst: 21 november 2012
door william.verscheuren
Helaas heb je altijd met dergelijke zaken te maken. Ik zou in dit geval enkele email sturen , als hij niet antwoord ook niks terug storten tot hij opduikt