Klantbeoordelingen
Geplaatst: 17 maart 2010
We kennen ze wel denk: www.kiyoh.nl en trustpilot.nl, maar zijn er nog andere goede alternatieven?
Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.
https://www.webwinkelforum.nl/
Wat is dit voor vaag gedoe dan?Feedback-factory schreef:Beste,
Bij http://www.feedback-factory.nl heb je precies hetzelfde product voor maar €10 per maand.
Kan je onbeperkt gebruik maken van het product.
Bij de andere ben je minimaal 5x zoveel kwijt.
Grt.
Inderdaad. Ik heb hem even op de hoogte gesteld van zijn inbreuk en verzocht om alle onrechtmatig gepubliceerde content te verwijderen van zijn site.Ward schreef:Goed gezien Ricardo, hier heeft iemand nog niet helemaal door dat het databankrecht een speciale smaak van het auteursrecht is.
Ik las het inderdaad. Op zich typisch dat Thuiswinkel.org nog niet eerder met consumentenbeoordelingen begonnen is, maar zelf lijkt het mij wel een aardige samenwerking.Rudy schreef:Sinds vandaag kan je ook als Thuiswinkel.org lid een speciale versie van Kiyoh afnemen via Thuiswinkel.
OK. Het kwam op me over alsof Yotpo het meest aan content levert op z'n minst, en dat het er goed vormgegeven uitziet. In elk geval ziet het ernaar uit dat er voor de webshop meer content aan zit te komen vanuit de verschillende aanbieders.- alle partijen hebben plussen en minnen, maar zou het kunnen dat Yotpo het best werkt als je telkens verse content op je eigen domein wil verkrijgen?
Yotpo heeft deze plugins inderdaad, maar is niet de enige partij. We hebben nu al een complete API en bieden voor Magento hier binnen enkele weken ook een complete module voor. Ook bij andere systemen is dit echter vaak te realiseren. Zo heeft ook Kiyoh een feed met laatste recensies en kan ik me niet voorstellen dat andere partijen dit niet bieden.
Ik ben te weinig ingevoerd om je argument te vatten. Wanneer is het een voordeel, en wanneer is het een nadeel? En laat gerust zitten als dat teveel detail wordt, maar een antwoord op de volgende vraag zou ik op prijs stellen: als het vrij unieke producten zijn, die niet op veel verschillende vergelijkingssites naast elkaar staan, is het dan juist wel aan te bevelen om de producten mee te kunnen nemen in de 'onafhankelijke' beoordelingen?Wat echter bij Yotpo het geval is, is dat ze ook productreviews bieden. Ik ben zelf geen voorstander om deze niet binnen je eigen webwinkel te verzamelen, maar dit kan voor anderen juist een voordeel zijn van Yotpo.
- bij dezen rectificeer ik dan mijn indruk op basis van achterhaalde info over Yotpo.- Libertes legde al uit dat Yotpo niet al te klantvriendelijk is, 150 USD betalen na een aanvankelijk gratis account. [...]
Inmiddels heeft Yotpo zijn verdienmodel wel online gezet. Dus dat is netjes van hen.
Deze info bij elkaar opgeteld zou betekenen dat Yotpo -voor degene die voldoende reviews met > 4-of-wat-sterren in zijn of haar gastenboek heeft- garantie geeft op sterren in Adwords, aangezien ze in de lijst op https://support.google.com/adwords/answer/2375474?hl=en staan. Zou ik vandaag moeten adviseren, dan zou dat Yotpo zijn. Yotpo is een onafhankelijke reviewwebsite, de webshop kiest bovendien welke reviews wel of niet getoond worden, en eerder verzamelde reviews maken deel uit van de Yotpo-reviews. Het schept de ideale situatie voor de webshop.Maar is het niet ook vreemd dat je zelf beslist wat wel en wat niet getoond wordt? Yotpo meldt: "You can easily choose which reviews to show and which to hide."
Ik vind het wel raar dat je kan kiezen van je toont, dat wist ik nog niet. Wel vond ik het opvallend dat je bij Yotpo zo ervaringen kunt importeren, dit hebben wij getest en deze worden niet gecontroleerd op echtheid. Dat vonden wij raar.
- dat elke partij zijn eigen afwegingen maakt zou kunnen leiden tot kiezersbedrog. Dat zou niet goed zijn voor de consument, en het zou voor de webshop betekenen dat 'ie moet kiezen tussen transparantie en commercie.- als het erop neer komt heb je altijd zelf wel invloed op wie er uitgenodigd wordt, zo lijkt het althans. Wat houdt de term 'onafhankelijk' vanuit de reviewpartijen eigenlijk in?
Elke review partij maakt zijn eigen afwegingen. Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat alle klanten uitgenodigd worden. Onafhankelijk houdt daarbij in dat niet de webwinkel kan bepalen welke reviews er wel/niet getoond worden (vandaar is je Yotpo opmerking ook zorgelijk). Naar mijn weten is het bij de meeste review partijen dan ook niet mogelijk om zomaar ervaringen te verwijderen en zijn daar vaste regels voor. Wel zijn sommige partijen wel erg makkelijk in het verwijderen. Op lange termijn zie ik dat echter als een slechte strategie.
Ik was een tijd geleden geinteresseerd in clickfarms voor het genereren van likes, en daarna in wat er in reviewland een beetje scheef zit. De wens om geliked te worden is groot, en de wens om fijn gereviewed te worden is zo groot dat er veel geld naartoe gaat om de boel te neppen. Zo groot dat het een flinke business werd. Nu pas zie ik dat zowel likes als reviews reeds volledig geclaimd zijn door marketing, en in het geheel niet door anderen. De centen die voorheen naar marketing-/communicatie-/PR-/reclamebureaus gingen, die gaan nu daarnaartoe. Dat zijn veel centen, en die gaan naar een onvolwassen business. Met alle respect voor bepaalde clubs in die hoek zoals je hopelijk herkent. Daar hoort bij dat het niet gaat om het volgen van de klanttevredenheid, de prestatie van je webshop/producten/'filialen' etcetera. De geinformeerdheid van de consument doet er in het geheel niet toe, en de belangen van de webshop (de beoordeelde ueberhaupt) doen er ook niet toe. Het gaat om wat getoond wordt, en dat is in handen van degenen die daar werk van maken. Dat een dashboard ertoe zou doen, dat is ijdele hoop van een ouderwets ingesteld marktonderzoeker.- Welk systeem werkt het fijnst als je meer functionaliteit wenst om de ratings (overall & op aspecten) te analyseren?
Ook hier moet ik je weer een promo praatje geven. We hopen in begin 2015 ons nieuwe WebwinkelKeur dashboard te realiseren met meer mogelijkheden op dit gebied. Op aanvraag kan ik je wat screenshots sturen. Voor de rest zien wij inderdaad dat weinig systemen dit goed bieden. Heb echter geen ervaring met alle systemen, wellicht kun je al de mogelijke systemen is een e-mail sturen met deze specifieke vragen en wat er mogelijk is?
Om die vraag ook nog even te beantwoorden...mo70 schreef:Ik ben te weinig ingevoerd om je argument te vatten. Wanneer is het een voordeel, en wanneer is het een nadeel? En laat gerust zitten als dat teveel detail wordt, maar een antwoord op de volgende vraag zou ik op prijs stellen: als het vrij unieke producten zijn, die niet op veel verschillende vergelijkingssites naast elkaar staan, is het dan juist wel aan te bevelen om de producten mee te kunnen nemen in de 'onafhankelijke' beoordelingen?Wat echter bij Yotpo het geval is, is dat ze ook productreviews bieden. Ik ben zelf geen voorstander om deze niet binnen je eigen webwinkel te verzamelen, maar dit kan voor anderen juist een voordeel zijn van Yotpo.
Dat Yotpo sjoemelen mogelijk zou maken is een conclusie die we zouden kunnen trekken op basis van vrijwel onweerlegbare indrukken, echter zonder harde bewijzen.Ik ben van mening dat een goed klantbeoordeling systeem niet enkel voor de webshop op komt. Op lange termijn ben ik van mening dat zowel de webwinkel als de consument profiteert van eerlijke reviews. Dat om wel meerdere redenen:
1. Komt het ooit naar voren dat het sjoemelen met reviews zo makkelijk is bij partijen als Yotpo, dan zal dat Yotpo zeker niet ten goede komen. Natuurlijk krijgt de gehele branche dan een klap, denk echter dat vooral de systemen die de boel niet goed voor elkaar hebben dan de betrouwbaarheid verliezen.
Het doel zijn wel de reviews!2. Het doel zijn niet de reviews!
Eens! Maar daarvoor zetten de grotere partijen andere middelen in, naast de reviewsystemen, achter de log in, gok ik. Middelen waarvan ik vind dat ze ook voor de kleinere spelers beschikbaar en betaalbaar zouden moeten zijn. En dan bedoel ik niet de surveytooltjes die na het surveyen inspanning vergen om iets van die berg data te maken.Het doel moet zijn tevreden klanten.
Eens, echter:3. Het plaatsen van nepreviews is een kortetermijns strategie.
Mijn Yotpo-'adviseren' getuigt naar mijn idee van realiteitszin. Volledig eens met de morele overweging zoals je zult herkennen. Voor de volledigheid: er is geen bewijs dat Yotpo sjoemel-faehig is, meer dan anderen of ueberhaupt. Bovendien: ondanks de mooie functionaliteiten adviseer ik het niet.Yotpo adviseren is niks mis mee, Yotpo adviseren omdat ze makkelijk omgaan met reviews en voor de webwinkel zouden kiezen is echter een grote fout. Daarmee zul je op de lange termijn jezelf tegen komen.
De consument heeft geen idee. De consument die reviewed via Yotpo is zich bewust van de non-anonimiteit en geeft toestemming om zijn of haar netwerk te gebruiken. Bovenal: die reviewer kan status verwerven. Dat is een belang, in dit geval van die reviewer. Dat bestond bij Yelp en anderen overigens ook al. Naar mijn mening: leuk die transparantie en invloed van bekenden bij het reviewen, maar wederom een belang dat zal schaden long term. Belangrijkste kwestie naar mijn mening: Ik weet niet of ik dit fijn zou vinden als webshopeigenaar.Verder wist ik niet dat Yotpo ook met data aan de gang ging. Ik heb me er niet in verdiept, maar vraag me af hoe dat juridisch precies zit. Ik weet niet of ik dit fijn zou vinden als consument.
Yotpo geeft aan dat hun verdienmodel gebaseerd is op verkoop van data, voor zover ik begreep. Dus het wordt doorverkocht aan je concurrent ja, inclusief de info over jouw klanten en hun netwerk. Vandaar: Ik weet niet of ik dit fijn zou vinden als webshopeigenaar, als ik niet zeker weet of ik die data zelf ook kan kopen. Pak een free account bij Starred en zie hoe daar je netwerk op Linkedin van pas komt. Verfrissend.Dan terug komend op product reviews. Ik verwacht dat product reviews in de toekomst gedeeld gaan worden tussen webshops. Dat kan Yotpo mooi doen, maar dan verlies je wel de controle over wat ermee gebeurt. Wie zegt dat Yotpo ze niet doorverkoopt aan een concurrent.
Het gaat om bekende producten: foto-albums, online, digitaal, fysiek, met een twist die anderen (groteren) niet bieden. De kwaliteit bij de concurrenten is -naar mijn idee- prima, maar men (mijn 'klant') biedt meer. Ik neig naar -ook- productreview.Er is een wezenlijk verschil tussen reviews van producten en reviews van webwinkels. Als je onbekende producten verkoopt, zou ik voor productreviews kiezen. Opereer je in een branche waar de kwaliteit van producten bij concurrenten vaak laag is, dan ook.
Uh, ik neig naar webwinkelreviews.Verkoop je echter producten waarmee kopers doorgaans wel bekend zijn, dan zou ik gaan voor de webwinkelreviews. Anderen verkopen dezelfde artikelen, dus laat zien dat jij de te verkiezen leverancier bent.
Ik vind vooralsnog het volgende niet in 1 systeem:Een reviewsysteem dat dit onderscheid scherper neerzet, heeft in mijn optiek dus wel bestaansrecht.