Pagina 1 van 1
Nieuwe wetgeving?
Geplaatst: 21 december 2012
door Fabian Boot
Hallo allemaal,
Op Twitter kwam ik onderstaand artikel tegen en was erg benieuwd wat jullie mening hierover is...
http://www.eigenwijze.nl/blog/blogberic ... S4.twitter
Re: Nieuwe wetgeving?
Geplaatst: 21 december 2012
door frafra
Het laatste punt was ik nog niet tegengekomen
Bij een online bestelling, moet door de verkoper duidelijk worden aangegeven dat de koper een betalingsverplichting heeft. De webwinkel is verplicht om de belangrijkste knop, de bestelknop, te voorzien van de tekst: ‘bestelling met betalingsverplichting’. ‘Voeg toe aan winkelwagen’ of ‘Bestellen’ mag niet meer!
.
Volgens mij zijn alle andere punten al langsgekomen op dit forum.
Edit: nu nog even zeggen wat ik er van vind

. Vind de nieuwe aankomende regels niet streng en het is voor consumenten die in verschillende landen aankopen doen direct allemaal wat duidelijker.
Re: Nieuwe wetgeving?
Geplaatst: 24 december 2012
door Het Varaantje
WTF. Mag ik nu zelfs niet meer weten welke text ik op mijn bestelknop zet?
Doorgedraaid en helemaal de weg kwijt. Malafide webwinkels aanpakken ho maar zometeen wel een automatisch uitgedraaide boete omdat je bestelknoop 'Koop nu' heet.
Maar ik vind dit erger:
Na herroeping heeft de koper 14 dagen de tijd om de bestelling terug te sturen.
Je bent nu dus een hele maand je product kwijt.
Wanneer komt de aap uit de mouw en komt wet dat je alleen een webwinkel mag hebben als je ook een stenen winkel hebt? Tenslotte zijn webwinkels slecht en moeten de winkelstraten goed gevuld blijven. Niet goedschiks dan maar kwaadschiks. De overheid haalt het meeste geld uit stenen winkels...
Re: Nieuwe wetgeving?
Geplaatst: 24 december 2012
door Rudy
Ik heb hier eerder van gehoord, en in Duitsland schijnt het al verplicht te zijn. Het gaat volgens mij wel om de knop waarmee de bestelling uiteindelijk bevestigd wordt in de kassa, en niet de "in winkelwagen" knop op een product pagina. Op dat moment is er natuurlijk ook nog geen plicht om te betalen.
Re: Nieuwe wetgeving?
Geplaatst: 24 december 2012
door RicardoV
Ik denk dat dit voor consumenten en webwinkels niet als positief wordt ervaren.
Bijvoorbeeld situatie 1:
Consument plaatst bestelling bij webwinkel 1. iDeal ligt er weer eens uit en de bestelling kan niet worden betaald. Klant komt een uur later er achter dat webwinkel 2 een leuker product heeft en besteld daar een product. Webwinkel 1 is toch nog niet betaald.
Als we die wetgeving volgen, zou webwinkel 1 dus een vordering hebben op de consument, terwijl de consument 1: het product niet meer wilt en 2: niet heeft betaald en 3: ook niet wilt betalen. De webwinkel zou de consument nu kunnen wijzen op de wetgeving waardoor de consument verplicht zal zijn te betalen. Wat schieten we er mee op?
Ook al zal die knop en wetgeving er zijn, als een willekeurige onbekende kiest voor een bankoverschrijving als betaalmethode ga jij niet zijn volledige bestelling verzenden als webwinkel zonder enig contact over achteraf betalen. Je hebt dan wel wettelijke vordering, maar het verhalen zal niet makkelijker gaan dan voorheen.
Re: Nieuwe wetgeving?
Geplaatst: 24 december 2012
door Rudy
@Ricardo
Ik denk dat het meer is bedacht vanuit het informeren / waarschuwen van de klant. Op sommige websites is het niet helemaal duidelijk wanneer de bestelling definitief bevestigd moet worden. Dan kan je als klant per ongeluk een order definitief maken terwijl je dacht op "Volgende" te klikken omdat de tekst van de knop niet duidelijk genoeg was.
Bij jou en mij zal dat niet zo'n probleem zijn, maar in andere branches kan het minder vrijblijvend en flexibel zijn. Als er bij ons een order geannuleerd moet worden doen we daar totaal niet moeilijk over. Als jij als webwinkel een bestelling zonder betaling wil laten vervallen zal niemand jou dat, ook met de nieuwe regelgeving rondom de bestelknop, verbieden lijkt mij.
Re: Nieuwe wetgeving?
Geplaatst: 24 december 2012
door Het Varaantje
Je kan doormiddel van wetten uitdelen niets 'idiot proof' maken.
Hebben ze daar nu echt niets beters te doen dan een wet maken over hoe een bestelknop moet heten? Ik dacht dat de regelgeving verminderd werd maar dit is toch niveau kind van 3
Re: Nieuwe wetgeving?
Geplaatst: 12 januari 2013
door Fiend
RicardoV schreef:
Consument plaatst bestelling bij webwinkel 1. iDeal ligt er weer eens uit en de bestelling kan niet worden betaald. Klant komt een uur later er achter dat webwinkel 2 een leuker product heeft en besteld daar een product. Webwinkel 1 is toch nog niet betaald.
Als we die wetgeving volgen, zou webwinkel 1 dus een vordering hebben op de consument, terwijl de consument 1: het product niet meer wilt en 2: niet heeft betaald en 3: ook niet wilt betalen. De webwinkel zou de consument nu kunnen wijzen op de wetgeving waardoor de consument verplicht zal zijn te betalen. Wat schieten we er mee op?
Ik ben wat dat betreft misschien nog een leek, maar is dat niet een kwestie van; U heeft ... dagen de tijd te betalen, anders vervalt de bestelling? Dus wat is dan het probleem?
Re: Nieuwe wetgeving?
Geplaatst: 12 januari 2013
door Ward
Fiend schreef:Ik ben wat dat betreft misschien nog een leek, maar is dat niet een kwestie van; U heeft ... dagen de tijd te betalen, anders vervalt de bestelling? Dus wat is dan het probleem?
Het probleem is dat je dan een x-tal dagen de bestelde artikelen gereserveerd moet houden voor die klant en ze dus niet aan anderen kunt verkopen.
Re: Nieuwe wetgeving?
Geplaatst: 23 april 2014
door Zyra
Dit is een oud topic, kon even niets anders vinden. Ik kom via Ward op een blogpost terecht en vroeg mij nou af hoe ik het moet gaan invullen over garantie. Hoe en wat moet ik de klanten informeren terwijl het om cosmetica gaat? Het is geen wasmachine dat ik verkoop en er staan al overal houdbaarheidsdatum of logo's op.
Dus ik vraag mij af hoe dit precies zit.
Re: Nieuwe wetgeving?
Geplaatst: 24 april 2014
door Ward
Zyra schreef:Hoe en wat moet ik de klanten informeren terwijl het om cosmetica gaat? Het is geen wasmachine dat ik verkoop en er staan al overal houdbaarheidsdatum of logo's op.
Dan zou ik die informatie op de webpagina vermelden. Stel dat industriële shampoo uit de supermarkt normaliter twee jaar meegaat maar natuurlijke shampoo na opening maar drie maanden houdbaar is, dan is dat toch wel een kenmerk waarover je de consument vooraf moet informeren.
Re: Nieuwe wetgeving?
Geplaatst: 28 april 2014
door Zyra
Ward schreef:Zyra schreef:Hoe en wat moet ik de klanten informeren terwijl het om cosmetica gaat? Het is geen wasmachine dat ik verkoop en er staan al overal houdbaarheidsdatum of logo's op.
Dan zou ik die informatie op de webpagina vermelden. Stel dat industriële shampoo uit de supermarkt normaliter twee jaar meegaat maar natuurlijke shampoo na opening maar drie maanden houdbaar is, dan is dat toch wel een kenmerk waarover je de consument vooraf moet informeren.
Bij de meeste producten dat ik verkoop staat het er ook op. Of een houdbaarheidsdatum of in maanden, zeker met de producten uit de EU.
Alleen met sommige zepen of iets niet. Dan maar even bij het merk achterhalen wat het is.
En producten gaan aanpassen.