Pagina 1 van 2

Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 14 januari 2013
door Maverickje
Hallo,

Ik wilde graag informeren hoe jullie hiermee omgaan.
In mijn webwinkel is de verzending vanaf 75,00 euro gratis.
Nu heeft een klant twee dezelfde artikelen besteld in een verschillende maat.
Dus zeer waarschijnlijk gaat ene retour komen.
Nu is de bestelling in totaal boven de 75,00 euro. Maar zou één artikel retour komen dan zit de bestelling rond de 40,00 euro.

Rekenen jullie dan alsnog de verzendkosten naar de klant of niet?

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 14 januari 2013
door Jordi
Nee, Volgens mij mag dat ook niet zomaar. Het is het beste om gewoon je verlies bij deze order te pakken. Of het nou mag of niet, Het is slechte reclame voor je shop als je dit toch gaat doen.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 15 januari 2013
door Tanya
Ik zou het ook niet rekenen, de klant betaalt ook al de kosten van retourzending. Vanuit het perspectief van de klant bekeken zou ik het niet tof vinden om dan alsnog de verzendkosten van de initiële bestelling te moeten betalen.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 15 januari 2013
door PaulG
Als iemand 1 ding koopt van 80 euro en dat terugstuurt kan je toch ook niet de verzendkosten alsnog rekenen omdat je er niets aan verdient.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 19 januari 2013
door lovekidz
Inderdaad, Je biedt die service onvoorwaardelijk;)

Je wilt ook uitblinken he.;)

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 20 januari 2013
door opabert
Altijd wel erg makkelijk de mensen met "pak je verlies".
Verlies is HEEL SLECHT ONDERNEMERSCHAP !
Verlies is de start van je faillissement.

90% vd klanten koopt puur op laagste prijs.
De kans dat je deze klant terug ziet, is misschien niet zo groot.
Complimentjes of positieve opmerkingen,
Vroeger regelmatig maar anno 2012/13 is het bijna uitzondering.

Optie:
Beide producten terug laten komen en geld terug geven.
Beide producten kan je dan verkopen aan een andere klant
waardoor je wel je marge maakt ;)

TIP van Opa,
Zorg dat je in 2013 MARGE maakt anders ga je het niet volhouden.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 20 januari 2013
door Tanya
opabert schreef: 90% vd klanten koopt puur op laagste prijs.
Niet in mijn branche.
;) .

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 29 januari 2013
door libertes
[quote]Complimentjes of positieve opmerkingen,
Vroeger regelmatig maar anno 2012/13 is het bijna uitzondering.[/quote]

Denk dat er niet veel veranderd is. Service is nog steeds het alle belangrijkste! Ik blijf loyaal aan een webwinkel en betaal graag wat meer (zolang het niet absurd meer is). Als de service daar goed is. En complimentjes kun je om vragen in de vorm van een klantervaring systeem. Veel klanten willen positieve ervaringen ook graag delen...

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 08 maart 2013
door opabert
Tanya schreef:
opabert schreef: 90% vd klanten koopt puur op laagste prijs.
Niet in mijn branche.
;) .
Ik doe dit spel meer dan 45 jaar en ik moet de eerste Nederlander nog tegen komen
die NIET voor 2 euro goedkoper vervolgens 20 kilometer omrijd ;)

Tot 15 jaar geleden werdt er inderdaad gekocht op service.
Anno 2012/2013 niet meer.
Gaat puur om de laagste prijs.
Bij u nog niet ?
Dat is prachtig, dan komt dat nog wel in 2013 let maar op mijn woorden ;)

Tenzij....... u iets doet wat.......... in een behoefte voorziet hahaha
( dit is humor niet boos worden )

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 09 maart 2013
door dhzbeveiliging.nl
Wij vergoeden nooit de kosten van het retour sturen, uiteraard wel als het onze fout is.
We hebben klanten die 2 dingen kochten en 1 ding retour stuurde omdat ze het model niet mooi vonden.

Ik ken mensen die bewust meerdere maten kleding kopen via het internet, thuis passen en de verkeerde maten retour sturen omdat het niets kost....

Wij halen 6,75 van het te crediteren bedrag af en de doos en inpakkosten nemen we voor lief.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 09 maart 2013
door RicardoV
dhzbeveiliging.nl schreef:Wij vergoeden nooit de kosten van het retour sturen, uiteraard wel als het onze fout is.
We hebben klanten die 2 dingen kochten en 1 ding retour stuurde omdat ze het model niet mooi vonden.

Ik ken mensen die bewust meerdere maten kleding kopen via het internet, thuis passen en de verkeerde maten retour sturen omdat het niets kost....

Wij halen 6,75 van het te crediteren bedrag af en de doos en inpakkosten nemen we voor lief.
Dus eigenlijk heb je gewoon lak aan de wetgeving?
Jammer dat je hier het slechte voorbeeld laat zien.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 09 maart 2013
door Jordi
Inderdaad, even met de volledige URL komen vertellen dat je schijt hebt aan de wetten.
Je klant mag als hij wilt je hele webwinkel leegbestellen en na een week kosteloos terugsturen.
Is gewoon conform wetgeving.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 09 maart 2013
door Dierenspeciaalzaak
Wat Opa Bert betreft. Allicht heeft u uw dag niet, maar u komt erg verbitterd over.

Ik krijg vrijwel dagelijks mailtjes als :

Hartelijk dank voor de snelle toezending en keurige verzorging!

Zal zeker weer bij u bestellen.

M vr gr,
******

Dit is op de ****** na letterlijk gekopieerd uit een mailtje van vandaag. Gisteren had ik 2 soort gelijke mailtjes. Zo gaat het echt vrijwel dagelijks!

Een beetje positiviteit komt een stuk leuker over... U bent wel erg negatief!

Dan met het prijs koper zijn. Daar ben ik het ook absoluut mee oneens. Ik weet persoonlijk van veel klanten, dat ze bij mij kopen, ondanks dat ze weten, dat het bij een ander goedkoper is. Dit doen ze vanwege o.a. de service.

Er zijn immers ook veel mensen in Nederland die wel slim zijn. Die snappen, dat als je een product koopt, de service en garantie ook belangrijk zijn. Anders is het immers al snel 'goedkoop duurkoop'. Die mensen hoeven dus niet perse de goedkoopste.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 10 maart 2013
door Ward
Er kan er maar één de goedkoopste zijn. En dat is geen reclamekreet, maar onvermijdelijke logica. Toch hebben veel anderen ook bestaansrecht...

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 10 maart 2013
door vampirelord
Ward schreef:Er kan er maar één de goedkoopste zijn. En dat is geen reclamekreet, maar onvermijdelijke logica. Toch hebben veel anderen ook bestaansrecht...
Niet helemaal juist. Stel er zijn 10 webwinkels in een branche en 7 verkopen product X voor 10 euro en 3 voor 5 euro, dan zijn 3 webwinkels de goedkoopste. :P

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 10 april 2013
door Petertje
Een vervelende zaak maar blijft overal voorkomen. Zeker in sport suplementen (shakes) bestellen veel mensen tot een bepaald bedrag om de gratis cadeau's te pakken, en retourneren ze de rest.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 11 juni 2015
door libertes
Ik kick een oud topic omhoog, maar wilde toch nog graag even mijn blogje delen. We hebben namelijk 3 juristen gevraagd om hun mening, naar hun idee mag het dus niet!

https://blog.webwinkelkeur.nl/gratis-ve ... eelretour/

Naar mijn idee wel vreemd, omdat ik dan ook ga twijfelen hoe het zit bij retour bij Staffelprijzen... Ik vind de wet niet zo zwart/wit en vraag me af wat een rechter zou besluiten.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 11 juni 2015
door Mick
Interessant artikel!

Ik denk dat het voor de meeste webwinkeliers zal meevallen en hier geen massaal misbruik van zal worden gemaakt door de consument. De verzendkosten die de webwinkels in rekening brengen zijn vaak lager dan de kosten die de consument moet maken!

Zoals in het voorbeeld bespaart de consument €4,95 verzendkosten door een extra artikel te bestellen, maar om dat artikel te retourneren zal dit de consument al snel €6,95 bij het postkantoor moeten afrekenen en zal dus per saldo meer voor zijn/haar bestelling betalen.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 11 juli 2015
door Electronixs.nl
Kortingen gelden natuurlijk alleen als de klant het daadwerkelijk af neemt. Dus bij verzendkorting of staffelkorting.

Dus als een klant voor 75 euro koopt en het hierdoor gratis verzenden is. En daarna een artikel van 30 euro terug stuurt zou ik gewoon het hele bedrag crediteren. Daarna een nieuw factuur maken wat de klant wel wilt houden en als dat onder de 75 euro is gewoon verzendkosten erop zetten.

Het zelfde voor staffelkorting. Het gehele factuur crediteren voor de kortingsprijs. Wat de klant wilt houden voor de normale prijs factureren.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 11 juli 2015
door serviesonline
Zo werd ik een paar weken terug voor het blok gezet.

Klant: ik wil 1 artikel terug sturen, betaald u de verzendkosten?
Ik: nee, de verzendkosten zijn voor u wanneer u een deel terug stuurt (verzendkosten 6,95)
Klant: Nou dan stuur ik alles terug en wil mijn geld terug,bestel dan wat ik wil houden wel opnieuw (verzendkosten 3,95)

Tja, daar sta je dan.........

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 13 juli 2015
door bertje
serviesonline schreef:Zo werd ik een paar weken terug voor het blok gezet.

Klant: ik wil 1 artikel terug sturen, betaald u de verzendkosten?
Ik: nee, de verzendkosten zijn voor u wanneer u een deel terug stuurt (verzendkosten 6,95)
Klant: Nou dan stuur ik alles terug en wil mijn geld terug,bestel dan wat ik wil houden wel opnieuw (verzendkosten 3,95)
Tja, daar sta je dan.........
Hoezo de 2 verschillende tarieven?
Waar komt deze 6.95 vandaan?

Je kunt (mag) de klant niet een hoger bedrag in rekening brengen dan de oorspronkelijke verzendkosten zouden zijn. Of begrijp ik iets niet goed.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 13 juli 2015
door henk-k
bertje schreef:
serviesonline schreef:Zo werd ik een paar weken terug voor het blok gezet.

Klant: ik wil 1 artikel terug sturen, betaald u de verzendkosten?
Ik: nee, de verzendkosten zijn voor u wanneer u een deel terug stuurt (verzendkosten 6,95)
Klant: Nou dan stuur ik alles terug en wil mijn geld terug,bestel dan wat ik wil houden wel opnieuw (verzendkosten 3,95)
Tja, daar sta je dan.........
Hoezo de 2 verschillende tarieven?
Waar komt deze 6.95 vandaan?

Je kunt (mag) de klant niet een hoger bedrag in rekening brengen dan de oorspronkelijke verzendkosten zouden zijn. Of begrijp ik iets niet goed.
Wellicht brievenbuspost en pakketpost?

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 13 juli 2015
door serviesonline
Retourkosten zijn voor de klant.
Ze zorgen zelf voor een pakketzegel

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 13 juli 2015
door henk-k
Waarom vergoed jij de retourkosten als ze alles terug sturen dan?

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 13 juli 2015
door serviesonline
Bij een totale retour betaal ik de hele factuur terug.
Doe jij dat niet dan?

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 13 juli 2015
door henk-k
Ja, maar dan klopt je verhaal toch niet? Of ik snap het niet. Het maakt voor de klant toch niets uit of hij een deel of alles terug gaat sturen? Die 6,95 verzendkosten moet 'ie toch betalen voor het retoursturen...

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 13 juli 2015
door Dierenspeciaalzaak
Bij mij mag de klant op mijn kosten terug sturen. Ik stort als de order volledig terug komt de verzendkosten ook aan de klant terug. Als de order gedeeltelijk terug komt, krijgen ze sowieso de volledige artikelprijs terug gestort. Dus ook, als de order daardoor onder de gratis verzending drempel komt.

Dat stukje service kost echt geen reet, maar waardeert de klant enorm. Maakt echt het verschil voor een klant om voor mij te kiezen in plaats van een concurrent.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 13 juli 2015
door henk-k
NOP Webdesign schreef:Bij mij mag de klant op mijn kosten terug sturen. Ik stort als de order volledig terug komt de verzendkosten ook aan de klant terug. Als de order gedeeltelijk terug komt, krijgen ze sowieso de volledige artikelprijs terug gestort. Dus ook, als de order daardoor onder de gratis verzending drempel komt.

Dat stukje service kost echt geen reet, maar waardeert de klant enorm. Maakt echt het verschil voor een klant om voor mij te kiezen in plaats van een concurrent.
Ik ben dan wel weer benieuwd naar jouw KG toeslag. Gratis verzending vanaf € 90,-, maar bij 30+ KG wel 5 euro toeslag per 30 KG. Dan kan een klant toch beter meerdere bestellingen plaatsen?

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 13 juli 2015
door libertes
Ik zie dat dit topic onlangs weer omhoog is geplaatst. Nu wil ik niet overal onze blog onder spammen, maar ik denk toch dat dit heer erg relevant is.

Omdat wij de vraag ook vaker kregen hebben we 3 juristen gevraagd om te beoordelen of het toegestaan is om alsnog verzendkosten te rekenen bij een retour. We hebben daarvoor ICTRecht.nl, CharlottesLaw en Gielen Juridisch advies gevraagd. Zij gaven alle drie aan dat dit volgens hen niet mag.

https://blog.webwinkelkeur.nl/gratis-ve ... eelretour/

Zelf waren we hier ook redelijk verbaasd over, omdat met dezelfde argumentatie het dan ook niet mogelijk is om bij staffelprijzen de prijs weer omhoog bij te stellen is bij een deelretour. Praktisch lijkt me dat niet bepaald eerlijk. Zelf ben ik echter geen jurist, dus ik ben toch geneigd deze 3 partijen te geloven. Ook al zou een uitspraak door een rechter interessant zijn.

Re: Gratis verzendkosten en retour sturen

Geplaatst: 13 juli 2015
door Mick
libertes schreef:Ik zie dat dit topic onlangs weer omhoog is geplaatst. Nu wil ik niet overal onze blog onder spammen, maar ik denk toch dat dit heer erg relevant is.
Inderdaad, op 11 Juni door ene 'Libertes' :wink:
libertes schreef:Ik kick een oud topic omhoog, maar wilde toch nog graag even mijn blogje delen. We hebben namelijk 3 juristen gevraagd om hun mening, naar hun idee mag het dus niet!

https://blog.webwinkelkeur.nl/gratis-ve ... eelretour/
Maar idd een goed artikel! :wink: