1. Het aanmaken van een account geschiedt zonder enige controle. Pas achteraf worden gegevens zoals KvK en bankrelatie gecontroleerd. Volgens Currence zou een account pas actief mogen worden nadat e.e.a. is gecontroleerd. Dit heeft ermee te maken dat alleen bedrijven gebruik mogen maken van iDEAL. Je moet dus een geldig KvK-nummer hebben om iDEAL te mogen gebruiken. In de huidige situatie kunnen ook particulieren zich bij Assure Pay aanmelden, al dan niet met een zelfverzonnen KvK-nummer. Controle gebeurt immers pas achteraf en voor die tijd kunnen er al transacties plaatsvinden, zo claimt men althans op de website. Het is niet duidelijk wat er met dat soort 'illegale' transacties gebeurt.
Dat zegt Currence nu, een half jaar terug vond Currence het geen enkel probleem dat particulieren via een PSP wel iDEAL konden aanbieden.
Pas sinds kort heeft Currence deze regel veranderd dat ook klanten van haar klanten bedrijven moeten zijn.
2. Op geen enkele manier vindt er een technische keuring plaats van de interface tussen webshop en Assure Pay. Dit acht Currence wel wenselijk om te zien of de gebruikte plugin (aantoonbaar) goed functioneert. Denk aan de 7 testbestellingen bij 'idealm'. Die moeten succesvol zijn om iDEAL te gebruiken.
Bij Assurepay is het mogelijk om testtransacties te doen en dat werkt hetzelfde als bij MSP, Ogone en Mollie. Alleen bij een iDEAL direct bij een bank worden 7 testtransacties gevraagd door sommige banken.
(iDEAL Easy van ABN kan ook zonder testtransacties geactiveerd worden)
Over punt 3 kan je twisten... in principe heeft assurepay gelijk want de transactie gaat naar assurepay niet naar de webwinkel.
Punt 4: Als ik iets bij jou webwinkel koop moet ik dan ook een verkoopcontract terug faxen?