BLoggen als onderdeel van je commerciele website is "leuk bedacht" en wordt vaak geroepen door marketeers. Naar mijn mening zijn dit mensen die zelf geen shop hebben of heel avontuurlijke dingen verkopen. Als je een zg info produkt verkoopt, kan ik me voorstellen dat je elke week wat kan verzinnen om je produkt(en) te pushen. Als je gewone huis, tuin en keuken items verkoopt wordt het toch echt een stuk moeilijker om een echt blog bij te houden.
Dat gezegd hebbende, ik heb wel een klein blogje op de blogspot site van Google. ik ben het begonnen puur als extra backlink kanaal. En in het begin, als je je webshop net aan het opzetten bent, kan je nog wel wat verzinnen om over te babbelen.. zodra we weer nieuwe items hadden toegevoegd dan gooide ik dat weer in een blogpost. Op een gegeven moment houdt dat ook een beetje op. Inmiddels besteed ik er nauwelijks echt aandacht nog aan. Hoewel ik nog steeds in me achterhoofd heb er weer wat bij te voegen als het weer langer dan een week of 3 geleden is. We zijn nu weer met een produktgroep bezig die binnenkort aan de webshop wordt toegevoegd dus dan is er weer wat te vertellen.
Wat het als backlink waarde heeft, is niet te meten. Qua traffic is het voor de meeste mensen waarschijnlijk niets. Tot op heden komen er gemiddeld zo 5-10 bezoekers per week vandaan (die dus doorlinken naar de webshop). Da's dus op zich bijna niks maar elke bezoeker is er één en het zijn wel gerichte bezoekers die echt op een bepaald artikel binnenkomen (Longtail keywords). Plus dat in weze het zo is dat hoe meer inhoud je creëert, hoe meer bezoekers je gaat krijgen natuurlijk.
Mijn persoonlijke conclusie:
- Het kan je wel degelijk traffic bezorgen. Verwacht (zeker in het begin) er niet te veel van. Het zal ook branche afhankeljik zjin in hoeverre je een paar bezoekers extra in de week interessant vind of niet. Als je gemiddelde besteedde bedrag 100 euro is dan is elke klant interessant. Verkoop je voor 3,00 euro aan kraaltjes dan is het de moeite mss niet waard.
- Het kost een hoop moeite en tijd. Zelfs als je relatief erg weinig post. Maar dat kan voor iedereen anders zijn. Ik heb een teringhekel aan schrijven.

Bovendien probeer ik mijn teksten zo SEO vriendelijk te maken en dat kost ook weer wat extra moeite.
- je hebt er iig weer backlinks bij!
Als je de tijd hebt, zou ik het doen. Al is het maar voor die backlink. Een blogspot blogje kost niks. Hoewel volgens de regels je officieel zo'n blog niet mag gebruiken enkel voor het promoten van een website. Maar volgens mij is er geen haan die daar naar kraait. Bovendien geef je produkt informatie, da's erg nuttig!
Ik kan me voorstellen dat een blog op je eigen domein, waar dus ook je shop gehost is, voordelig kan werken. En dan bij voorkeur als een subdomein of subdirectory. Dus een
www.mijnwebshop.nl/blog. Op die manier profiteert je site natuurlijk van de extra content die dat blog geeft (gaat geven). Ik koos toen alleen voor de extra backlinks in de hoop dat het als "linkjuice" zou werken en me site zou kunnen helpen pushen. Wist toen nog niks van follow of no-follow links. Blogspot zal wel no-follow links hebben dus geen idee of dat gewerkt heeft. Zolang het nog die paar mensen per week blijft opleveren,blijf ik in ieder geval proberen af en toe weer wat nieuws te plaatsen.