Wij zijn een webwinkel die veel (lees: 90%) B2B klanten heeft. Hierdoor verkopen we heel veel op rekening.
Onze webshop heeft het afgelopen jaar best wel een grote groei meegemaakt wat natuurlijk heel prettig is.
Een nadeel van deze groei is dat we bijna niet meer toe komen aan een goed debiteurenbeheer. Zoals facturen die over de vervaldatum heen zijn herinneren, aanmanen, bellen etc. etc.
Mijn vraag aan jullie is hebben jullie ervaring met het uitbesteden van het debiteurenbeheer? Welke firma is een aanrader etc etc.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Re: Debiteuren Beheer
2Zelf denk ik altijd dat ik liever zelf altijd de administratie in eigen handen hou. Mijn boekhouder heeft bij mij alleen maar een controlerende functie, maar ik heb hem er wel eens over gehoord dat hij ook de volledige administratie van sommige bedrijven overneemt.
Heb je een boekhouder? Heb je het al eens aan hem voorgelegd? Anders zou je ook eens kunnen googlen naar factoring of debiteurenbeheer. Let wel op, de eerste reactie is een bedrijf van Dirk Scheeringa, welke veel mensen heeft opgelicht met de DSB bank.
Ik kan eventueel ook even contact leggen met mijn boekhouder. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen of hij dit doet of niet. Zou je daar interesse in hebben?
Heb je een boekhouder? Heb je het al eens aan hem voorgelegd? Anders zou je ook eens kunnen googlen naar factoring of debiteurenbeheer. Let wel op, de eerste reactie is een bedrijf van Dirk Scheeringa, welke veel mensen heeft opgelicht met de DSB bank.
Ik kan eventueel ook even contact leggen met mijn boekhouder. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen of hij dit doet of niet. Zou je daar interesse in hebben?
Re: Debiteuren Beheer
3@DannyvdM
Wij hebben een accountant die wekelijks alles netjes bijwerkt. Daaruit komt ook een lijst voort met openstaande posten, en posten die voorbij de vervaldatum zijn.
Voorheen gingen we dan netjes mailen van het boekhoudpakket (e-boekhouden) na een x-aantal dagen weer controleren tweede herinnering, na een x-aantal dagen laatste aanmaning. En dan eventueel richting het incasso bureau en dan niet te vergeten de telefoontjes die je er nog aan waagt waarbij de desbetreffende persoon niet aanwezig is en weer teruggebeld moet worden.
Het hele gedeelte van de factuur op tijd betaald krijgen kost ons op dit moment teveel tijd waardoor we het niet goed genoeg meer in de hand hebben.
We zijn overigens niet opzoek naar factoring.
Wij hebben een accountant die wekelijks alles netjes bijwerkt. Daaruit komt ook een lijst voort met openstaande posten, en posten die voorbij de vervaldatum zijn.
Voorheen gingen we dan netjes mailen van het boekhoudpakket (e-boekhouden) na een x-aantal dagen weer controleren tweede herinnering, na een x-aantal dagen laatste aanmaning. En dan eventueel richting het incasso bureau en dan niet te vergeten de telefoontjes die je er nog aan waagt waarbij de desbetreffende persoon niet aanwezig is en weer teruggebeld moet worden.
Het hele gedeelte van de factuur op tijd betaald krijgen kost ons op dit moment teveel tijd waardoor we het niet goed genoeg meer in de hand hebben.
We zijn overigens niet opzoek naar factoring.
Re: Debiteuren Beheer
4Kan je het niet aan je accountant en zijn team overlaten dan? Waarom neem je niet iemand aan voor debiteurenbeheer?
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: Debiteuren Beheer
5Een goed boekhoudprogramma kan je zeker helpen! Zelf gebruik ik Rompslomp, maar je hebt tientallen opties voor scherpe prijzen. Zou er absoluut even naar kijken..
Re: Debiteuren Beheer
6Voor niet betalende debiteuren zou ik je aanraden om hier eens te kijken. spam
Ze sturen gratis een herinnering als een debiteur niet heeft betaald, daarna voeren ze nog eens gratis de hele incassoprocedure voor je. Ik denk dat dit je wel wat tijd kan schelen.
Ze sturen gratis een herinnering als een debiteur niet heeft betaald, daarna voeren ze nog eens gratis de hele incassoprocedure voor je. Ik denk dat dit je wel wat tijd kan schelen.
Re: Debiteuren Beheer
7Hmm.. Vertel eens over je goede ervaringen met dit bureau als webwinkelier?
Of ben je wellicht zelf de eigenaar of een belanghebbende? Ik zou overigens zelf nooit een incassobureau inschakelen dat het dreigende begrip "Beslaglegging" al in de bedrijfsnaam voert! Gelukkig heb ik ook nooit een incassobureau nodig.
Of ben je wellicht zelf de eigenaar of een belanghebbende? Ik zou overigens zelf nooit een incassobureau inschakelen dat het dreigende begrip "Beslaglegging" al in de bedrijfsnaam voert! Gelukkig heb ik ook nooit een incassobureau nodig.
Re: Debiteuren Beheer
8Nee, debiteurenbeheer wordt hier niet uitbesteed. Wij investeren graag in een goed contact met onze klanten, waar ons debiteurenbeheer (gewoon) deel van uitmaakt. Ook vind ik het wenselijk om zélf in de hand te houden hoe individuele zaken opgepakt worden.w.r.dejong schreef:Mijn vraag aan jullie is hebben jullie ervaring met het uitbesteden van het debiteurenbeheer? Welke firma is een aanrader etc etc.
We hebben er hier voor gekozen om standaard af te rekenen bij (af)levering. De meeste klanten vinden het prettig om niet vooraf af te hoeven rekenen, maar hebben er verder geen bezwaar tegen om bij ontvangst te betalen. Incidenteel leveren we op rekening, wat vrijwel altijd betaald wordt.
Nu ben ik niet bekend met jullie bedrijf, maar persoonlijk zou ik in eerste instantie kijken of er een mogelijkheid is om het aantal openstaande debiteuren terug te dringen. Je schrijft dat jullie webwinkel groeiende is, waarbij ongetwijfeld ook het aantal particuliere klanten groeiende is. Is het geen optie om een betaalwijze aan te bieden voor particulieren waar ze meer vertrouwd mee zijn, zoals Afterpay of verzending onder rembours? Het is altijd jammer om goede klanten kwijt te raken, door slordig betaalgedrag te faciliteren. Hetzelfde gaat eigenlijk op voor bedrijven. Heeft het gros van jullie klanten als inkoopvoorwaarde dat er op rekening geleverd wordt? Kan de drempel voor levering op rekening misschien omhoog, door een directe(re) betaalmethode te verkiezen boven leveren op rekening?